ننه
معنی کلمه ننه در لغت نامه دهخدا

ننه

معنی کلمه ننه در لغت نامه دهخدا

ننه. [ ن َ ن َ / ن َ ن ِ ] ( اِ )در تداول ، مادر. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ).والده. || مادربزرگ. جده. ( فرهنگ فارسی معین ). || خدمتکار زن مخصوصاً اگر پیر باشد. ( فرهنگ عامیانه جمال زاده از فرهنگ فارسی معین ).
- ننه جان ؛ مادرجان. کلمه ای که مادر هنگام مهربانی به فرزند خود می گوید. ( ناظم الاطباء ).
- ننه خانی شله پز، ننه خانم شله پز ؛ شخص چلمن و بی عرضه و بی قابلیت : این جور که تو خیاطی می کنی ننه خانی شله پز هم می تواند بکند. ( فرهنگ عامیانه جمال زاده از فرهنگ فارسی معین ).
- ننه من غریبم درآوردن ؛ آه و ناله کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). خود را ناتوان و بینواو ضعیف وانمود کردن برای جلب ترحم دیگران.
- ننه صمد ؛ ننه خانی شله پز. ( فرهنگ عامیانه جمال زاده از فرهنگ فارسی معین ).
- ننه قمر ؛ ننه خانی شله پز. ( فرهنگ عامیانه جمال زاده از فرهنگ فارسی معین ).
- ننه مرده ؛ مادرمرده. ( فرهنگ عامیانه جمال زاده از فرهنگ فارسی معین ).
ننه. [ ن َ ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بالک از بخش مریوان شهرستان سنندج که 100 تن سکنه دارد. آبش از چشمه و قنات ، محصولش غلات و لبنیات و توتون ، شغل اهالیش زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه ننه در فرهنگ معین

(نَ نِ ) (اِ. ) (عا. ) مادر، مادربزرگ .

معنی کلمه ننه در فرهنگ عمید

مادر.

معنی کلمه ننه در فرهنگ فارسی

نه نه، مادر
( اسم ) ۱ - مادروالده .۲- مادر بزرگ جده . ۳ - خدمتکار زن مخصوصا اگر پیرباشد. یاننه جان . مادر جان مادر عزیز . یا ننه خانی شله پز.( صفت ) شخص چلمن و بی عرضه و بی قابلیت: این جور که تو خیاطی میکنی ننه خانی شله پز هم میتواند بکند. یا ننه من غریبم.لغت:مادر. من از وطن دور افتاده و بی کسم.یا ننه من غریبم در آوردن. آه و نالهکردن : خوب کمتر ننه من غریبم دربیار...
دهی است ازدهستان بالک از بخش مریوان شهرستان سنندج . آبش از چشمه و قنات محصولش غلات و لبنیات و توتون شغل اهالیش زراعت و گله داری است .

معنی کلمه ننه در دانشنامه عمومی

ننه (بازیکن فوتبال زاده ۱۹۸۱). اندرسون لوییز دِ کاروالیو ( پرتغالی: Anderson Luiz de Carvalho؛ زادهٔ ۱۹ ژوئیهٔ ۱۹۸۱ ) که با نام نِنه شناخته می شود، بازیکن فوتبال اهل برزیل است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به پالمیراس، سانتوس، مایورکا، آلاوس، سلتا، موناکو، اسپانیول، پاری سن ژرمن، الغرافه، وستهام یونایتد، واسکو دوگاما و سائو پائولو اشاره کرد.
این بازیکن همچنین در سال ۲۰۰۳، ۴ بار برای، زیر ۲۳ سال برزیل به میدان رفت و ۱ گل به ثمر رساند.
ننه (فیلم). نِـنه ( انگلیسی: Nenè ) یک فیلم در ژانر داستان بلوغ و درام به کارگردانی سالواتوره سامپری است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لئونورا فانی، تینو شیرینزی، پائولا سناتوره، و اوگو تونیاتسی اشاره کرد.
ننه (مریوان). ننه ( مریوان ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 700 نفر ( ۱۲۵خانوار ) بوده است.

معنی کلمه ننه در ویکی واژه

(عا.)
مادر، مادربزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه ننه

گر بدوران امیر الامرا ننهم حج پس در ایام که این رتبه نمایم تحصیل
کان همه سیم و زر چرا دادند زو پی من ذخیره ننهادند
چون فلاخن ز گرانی است مرا دور نشاط هر که باری ننهد بر دل من بار من است!
ننهادی محل دنیا را بگزیدی شهی عقبی را
در سال ۱۳۳۹ مجموعه شعر باغ آینه منتشر می‌شود. معروف‌ترین ترانه‌های عامیانه معاصر فارسی همچون پریا و دخترای ننه دریا در این دو مجموعه منتشر شده‌است.
این بنا دارای دیوارهایی در ابعاد ۴٫۵ در ۴٫۵ متر است و شکل بنا نیز مربعی‌شکل می‌باشد. برج ننه نادرشاه افشار بر بالای یک تپه واقع شده‌است و ارتفاع عمارت آن از سطح زمین ۹ متر است. این بنا ساختمانی است که از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدی نیز بر فراز آن قرار دارد. دیواره خارجی ساختمان مربع شکل ۸ متر در ۸ متر می‌باشد. کل ارتفاع ساختمان نیز ۹ متر است. در این بنا سفال‌های فراوانی از دوره تیموری یافت شده‌است.این اثر در تاریخ ۲/۸/۱۳۸۲ با شماره ۱۰۵۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.
بیشتر کلیساهای ارومیه متعلق به آشوریان است هرچند کلیساهای متعلق به ارامنه نیز در ارومیه وجود دارد. از مهم‌ترین کلیساهای ارومیه می‌توان به کلیسای ننه مریم، کلیسای ماریوخنه و کلیسای حضرت مریم اشاره کرد.
اگر بلوح و قلم دست بهر خط ننهد ز بحر فضل چنان کاملی نگردد کم
آب‌انبار ننه لطیف مربوط به دوره قاجار است و در استهبان، ۱۶۰ متری جنوب شرق اداره اهواشناسی، جنوب ترمینال استهبان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۷۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
هنوز آن کمربند نگشاده‌ام همان تیغ پولاد ننهاده‌ام
غافل مشو که وقت شناسان نوبهار چون لاله بر زمین ننهادند جام را
در همه گیتی برسر ننهد هیچ شهی بی پرستیدن وبی طاعت او تاج وکلاه
دختران رز گفتند که: ما بیگنهیم ما تن خویش به دست بنی‌آدم ننهیم
پای ننهادی برون از کنج خانه سایه وار از وقارش گر شدی یکذره یار آفتاب