نمونه‌گیری

معنی کلمه نمونه‌گیری در فرهنگستان زبان و ادب

{sampling} [آمار، ریاضی] فرایند انتخاب نمونه ای از یک جامعه به منظور استفاده از اطلاعات آن نمونه، برای برآورد کمیت مشخصی از جامعه

معنی کلمه نمونه‌گیری در دانشنامه آزاد فارسی

نمونه گیری (ریاضیات). نمونه گیری (ریاضیات)(sampling)
در آمار، انتخاب گروه کوچکی از موارد به منزلۀ نماینده و معرف کل موارد. مثلاً، برای بازارسنجی به روش نظرخواهی (پیمایش)، معمولاً سؤال کردن از تک تک مشتریان عملی نیست. همچنین، برای کنترل کیفیت، پرهیز از هزینۀ آزمودنِ تک تک کالاهای تولیدشده مهم است و به این سبب، نمونه ای را انتخاب و بررسی می کنند. نمونۀ تصادفی را به تصادف (شانسی) انتخاب می کنند. مثلاً، برای نظرخواهی پستی دربارۀ انتخابات، از میان هر صد نفر رأی دهندۀ بالقوه از یک نفر، به تصادف، سؤال می کنند. برای انتخاب نمونۀ تصادفی طبقه بندی شده، نخست یک گروه را انتخاب می کنند و سپس، نمونه ای تصادفی از آن گروه می گیرند. مثلاً، تولیدکنندگان وسایل مراقبت از نوزاد ممکن است زنان باردار را گروه درنظر بگیرند و سپس، نمونه ای تصادفی از آن گروه را انتخاب و بررسی کنند. بررسی نمونه ای سهمیه ای براساس نمونه ای صورت می گیرد که در آن، ترکیب نمونه با کل جامعۀ مورد بررسی تطبیق کند. مثلاً ممکن است روان شناسی بخواهد با ۲۰ پسربچۀ ۵ تا ۱۰ساله، ۲۰ دختربچۀ ۵ تا ۱۰ ساله و ۲۰ پسر ۱۰ تا ۲۰ ساله مصاحبه کند.
انتخاب نمونه. اندازۀ نمونه مهم است. نمونه باید به اندازۀ کافی بزرگ باشد تا نمایندۀ کل گروه تلقی شود و در عین حال آن قدر بزرگ نباشد که بررسی آن بیش از حد دشوار شود. به هرحال، هر قدر نمونۀ به کار رفته بزرگ تر باشد، نتایج دقیق تر خواهد بود. نمونه همچنین باید از کل جامعه، به تناسب، انتخاب شود، وگرنه داده های جمع آوری شده در اصطلاح آماری «اُریب» خواهند بود و تصویر بی طرفانه و درستی از واقعیت کل جامعه ارائه نمی کنند. مثلاً، هنگام بررسی جامعه ای انسانی، نسبت های مردان، زنان، و کودکان در نمونۀ انتخاب شده باید منعکس کنندۀ این نسبت ها در کل جامعه باشد. اگر هیچ اطلاعی دربارۀ مشخصات یک گروه در دست نباشد، معمولاً از نمونه گیری تصادفی استفاده می کنند که در آن، همۀ اعضای گروه شانس مساوی برای انتخاب دارند. در نمونه گیری تصادفی، ممکن است برای افزایش دقت، چند نمونه را انتخاب کنند و متوسط نتایج را در نظر بگیرند.
نمونه گیری (موسیقی). نمونه گیری (موسیقی)(sampling)
(پا: نمونه سازی) در موسیقی، تکنیکی در ترکیب رایانه ای صداها که در آن صداهای دریافتی با میکروفون، به شمارگان دیجیتالی تبدیل و ذخیره سازی می شوند، و سپس به شکل یک علامت (سیگنال) آکوستیکی درمی آیند (← نمونه گیری دیجیتالی). طول این نمونه، به ظرفیت ذخیره سازی وسیلۀ نمونه ساز، معمولاً یک چیپ حافظه، محدود است. با تغییر وضعیت یک صدای نمونه سازی شده با صفحه کلید یا کلاویه، جلوه ای پدید می آید که بی شباهت به تغییر سرعت یک صفحه یا نوار مشابه نیست.

معنی کلمه نمونه‌گیری در ویکی واژه

فرایند انتخاب نمونه‌ای از یک جامعه به‌منظور استفاده از اطلاعات آن نمونه، برای برآورد کمیت مشخصی از جامعه.

جملاتی از کاربرد کلمه نمونه‌گیری

هنگام انجام استنتاج بیزی، هدف ما محاسبه و استفاده از توزیع مشترک پسین کامل مجموعه ای از متغیرهای تصادفی است. متأسفانه، این روش اغلب نیاز به محاسبهٔ انتگرالی غیرقابل حل دارد. در چنین مواردی ممکن است ما در برابر حل معادلات تحلیلی تسلیم شویم و روش نمونه‌گیری مبتنی بر روش زنجیره مارکوف مونت کارلو را ادامه دهیم. وقتی از زنجیره مارکوف مونت کارلو استفاده می‌کنیم با استفاده از نمونه‌ای شبیه‌سازی شده از توزیع پیشین، توزیع پسین و انتگرال‌های غیرقابل حل را تخمین می‌زنیم.
آنفلوانزای خوکی از راه سرفه، عطسه و تماس با اشیای آلوده به ویروس و تماس دهان و بینی یا چشم خود منتقل می‌شود. ویروس از راه فراورده‌های خوراکی و خوردن گوشت خوک منتقل نمی‌شود. آنفلوآنزای خوکی بیشترین سرایت‌پذیری را در ۵ روز اول بیماری دارد که در بچگی این دورهٔ انتقال تا ۱۰ روز هم می‌تواند طول بکشد. تشخیص بیماری با نمونه‌گیری در این ۵ روز میسر است.
- نمونه‌گیری افزایشی هوشمند: افزایش مقدار رزولوشن تصاویر برای پرینت در ابعاد بزرگ یا استفاده از آنها در بیلبوردها یا پوسترهای بزرگ از دیگر امکانات توسعه یافته فتوشاپ است که بدون افت کیفیت می‌تواند با تمام جزئیات عکس شما را بزرگ کند.
دندانه‌دار شدن پدیده‌ای است که ممکن است در مورد هر وسیله‌ای که با نمونه‌گیری از اطلاعات سروکار داشته باشد روی دهد و به نوعی، تداخل الگوها محسوب می‌شود. این پدیده بیشتر در جایی روی می‌دهد که نسبتی بین نرخ نمونه‌گیری (در اینجا تعداد پیکسل‌های نمونه‌گیری شده در هر فاصله) و ساختار تکراری داده‌ها (در اینجا الگوی خاصی در تصویر) برقرار شود.
, تعیین خواسته‌های افراد از طریق نمونه‌گیری آماری.
طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ خ انجام شد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در استان خوزستان و اهواز به قرار زیر بود: