نموداری

معنی کلمه نموداری در لغت نامه دهخدا

نموداری. [ ن ُ / ن ِ ] ( حامص ) آشکاری. هویدائی. ظهور. بروز. آشکار شدن یا بودن. || اشتهار. ( از ناظم الاطباء ). || ( ص نسبی ) نمونه ای.برسبیل شاهد و مثال : و امثله نموداری و رموز و اشارات او پسندیده داشت. ( سندبادنامه ص 279 ).

معنی کلمه نموداری در فرهنگ فارسی

آشکاری ٠ هویدائی ٠ ظهور ٠ بروز ٠ آشکار شدن یا بودن یا اشتهار ٠ یا نمونه ای ٠ بر سبیل شاهد و مثال : و امثله نموداری و رموز و اشارات او پسندیده داشت ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نموداری

نقش سودا که هست بر جانم لب و خطّت از آن نموداری ست
زهی رخ تو نموداری از بهشت خدا نهال قد تو برهان عالم بالا
پیرنگ، یا خط داستانی، اغلب به عنوان یکی از عناصر بنیادین ادبیات داستانی برشمرده می‌شود. پیرنگ عبارت‌است از ساخت و پرداخت کنش‌های یک داستان. در سطح خرد، پیرنگ مجموعه‌ای‌ست از کنش‌ها و واکنش‌ها، یا محرک‌ها و پاسخ به محرک‌ها. در سطح کلان پیرنگ آغاز، میانه و پایان دارد. اغلب آن را با نموداری کمان شکل با خطوط زیگ‌زاگی برای نمایش اوج و فرود کنش داستان ترسیم می‌کنند. در سطح میانه، ساختار پیرنگ متشکل است از صحنه و پایان‌بندی. صحنه واحدی از درام است که در آن کنش واقع می‌شود. سپس، نوعی تحول یا گذار از موقعیت فعلی صورت می‌گیرد و در پی آن پایان‌بندی می‌آید: جمع‌بندی و پیامد داستان.
نمودند هر یک به گفتار خویش نموداری از نقش پرگار خویش
نموداری که نابرابری را بسیار آشکار و قابل درک جلوه داده‌است، به اصطلاح تأثیر "شیشه شامپاین"، در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ وجود داشت که نشان می‌داد توزیع درآمد جهانی بسیار نابرابر است، زیرا که ۲۰٪ ثروتمند جمعیت جهان، ۸۲٫۷٪ از درآمد جهان را کنترل می‌کنند. با این حال، شاخص "جینی" جهان نشان می‌دهد که توزیع ثروت کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.
نموداری برون کن، تا بداند که: صاحب قدرتی، هر کس که خواند
من که خاقانیم نموداری مختصر دیده‌ام ز طالع خویش
به‌طور کلی آرم توالی به صورت نموداری است که محور افقی آن نشان دهندهٔ جایگاه‌ها بر روی توالی دی ان ای است و محور عمودی آن و اندازهٔ حروف در طی آن نشان دهندهٔ فرکانس تکرار هر حرف در جایگاه مورد نظر در بین توالی‌ها است.
شده با کل همه جزء جهانم نموداریست این عضو عیانم
در اُسیلوسکوپ، دامنهٔ سیگنال در نموداری دوبُعدی نمایش داده‌می‌شود که محور افقی، زمان و محور عمودی، مقدار ولتاژ است. از اسیلوسکوپ برای نمایش دقیق شکل موج استفاده می‌شود. علاوه بر دامنه، اندازه‌گیری دیگر پارامترهای سیگنال مانند عرض پالس، دوره تناوب و فاصله زمانی دو رویداد در سیگنال (مانند وقوع دو پیک) نیز بر روی نمایش‌گر اسیلوسکوپ ممکن است.
از ستاره که ریخت مژگانم از زمین آسمان نموداری ست
-نموداری که قیمت‌های افتتاحیه، بالا، پایین و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک روز نشان می‌دهد. بخش پهن هر کندل را «بدنه» می‌نامند. این بخش‌ها نشان می‌دهد که آیا قیمت بسته‌شدن اوراق بهادار بالاتر از قیمت افتتاحیه (سفید / سبز) یا پایین‌تر (سیاه / قرمز) است. خطوط نازک بلند بالا و پایین بدنه نمایانگر دامنه بالا / پایین است و به آنها سایه گفته می‌شود.
عتابی کرد جانان در سلامش نموداری نمود اندر کلامش
ز حکم های روانش کمین نموداری است که نخل موم دواند به سنگ ریشه به زور
نموداری کنم در جان نهانت کنم بیوسته بی نام و نشانت
بررسی آماری نشان می‌دهد رأی حسن روحانی در شهرستان‌های کم‌جمعیت با کاهش و در شهرستان‌های پرجمعیت با افزایش روبه‌روست. با بررسی خط روند نموداری مشخص می‌شود که با افزایش جمعیت شهرستان‌ها رأی روحانی افزایش بیشتری می‌یابد و رابطه‌ای مستقیم میان جمعیت شهرستان با افزایش رأی حسن روحانی وجود دارد.