نمس
معنی کلمه نمس در لغت نامه دهخدا

نمس

معنی کلمه نمس در لغت نامه دهخدا

نمس. [ ن َ ] ( ع مص ) راز گفتن. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). راز گفتن با کسی. ( تاج المصادر بیهقی ). || پنهان داشتن راز. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از زوزنی ). پوشیدن راز. ( تاج المصادر بیهقی ).
نمس. [ ن َ م َ ] ( ع مص ) تباه شدن روغن. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). گنده شدن روغن. ( زوزنی ). بادغد شدن روغن. باد کشیدن روغن. تند شدن و تیز شدن روغن. ( یادداشت مؤلف ).
نمس. [ ن َ م ِ] ( ع ص ) روغن تباه شده و فاسدگشته. ( ناظم الاطباء ).
نمس. [ ن ُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اَنْمَس. رجوع به انمس شود.
نمس. [ ن ُ م ُ ] ( اِ ) راسو. ( جهانگیری ) ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ). موش خرما. ابن عرس. ( برهان قاطع ). رجوع به نِمْس شود.
نمس. [ ن ِ ] ( ع اِ ) راسو. ( فرهنگ فارسی معین ). قسمی راسو. ( ناظم الاطباء ). جانورکی است به مصر که اژدر را کشد. ( منتهی الارب ). چیزی است که ثعبان را بگزد و بکشد. ( السامی ). ایخنومن و آن قسمی راسوست و در مصر بسیار باشد و در نزدقبطیان قدیم حرمتی دینی داشت ، چه خزندگان چون مار وجز آن را برمی انداخت. ( یادداشت مؤلف ). ج ، نُموس.

معنی کلمه نمس در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِ. ) راسو.

معنی کلمه نمس در فرهنگ عمید

راسو، موش خرما.

معنی کلمه نمس در فرهنگ فارسی

راسو
راسو . قسمی راسو . جانورکی است به مصر که اژدر را کشد . چیزی است که ثعبان را بگزد و بکشد ایخنومن و آن قسمی راسوست و در مصر بسیار باشد و در نزد قبطیان قدیم حرمتی دینی داشت چه خزندگان چون مار و جز آن را بر می انداخت .

معنی کلمه نمس در دانشنامه عمومی

نمس (جامه). نِمِس پوششی راه راه است که فرعون ها در مصر باستان بر سر می گذاشتند. نمس، تاج، پشت سر و پشت گردن ( گاهی تا پشت فرد ) را می پوشانید؛ دو لبه داشت که از دو سوی سر آویزان می شد و بخشی که در پشت گوش ها و جلوی شانه ها قرار می گرفت. نمس گاهی با تاج دوتایی ترکیب می شد ( مانند آنچه که رامسس دوم بر سر دارد ) . کهن ترین نمس پیدا شده با اورائوس همراه بود و مربوط به دن از دودمان نخست مصر بود. نمس، تاج نیست اما به تنهایی نماد قدرت فرعون ها است.

معنی کلمه نمس در دانشنامه آزاد فارسی

نِمْس (mongoose)
نِمْس
(یا: خدنگ) هر یک از جانوران متعلق به گروه پستانداران گرمسیری گوشت خوار. نمس هندی (Herpestes mungo) رنگی مایل به خاکستری، طولی حدود ۵۰ سانتی متر و دمی طویل دارد. نمس هندی را می توان رام کرد و اغلب به سبب این که قادر به کشتن مار است آن را نگه می دارند. نظیر مارها، گیرنده های استیل کولین که اعصاب نمس و سلول های عضلانی را به هم وصل می کند، تحت تأثیر سم قرار نمی گیرد. جنس های Herpestes، Ichneumia و جنس های وابسته دیگر در خانوادۀ نمس ها قرار دارند. اغلب نمس ها اجتماعی نیستند اما نمس راه راه (Mungos mungo) بسیار اجتماعی است و در گروه های ۱۵ تا ۴۰ تایی زندگی می کند. نمس ها از خزندگان کوچک و بی مهرگان تغذیه و حدود ۶۰درصد اوقات روز را صرف این کار می کنند. نمس دم سفید (Ichneumia albicaula) در افریقای مرکزی با دم پرپشت خاکستری یا سفیدش تشخیص دادنی است. در ایران دو نوع خدنگ یا نمس یا موش خرما وجود دارد، یکی خدنگ بزرگ Herpestes edwardsii و دیگری خدنگ کوچک Herpestes javanicus.

جملاتی از کاربرد کلمه نمس

دو روزه مهلت ایام را غنیمت دان بیاد دوست بسر بر، که وقت مغتنمست
گارگین پاسدرماجیان (ارمنی: Գարեգին Փաստրմաճեան مشهور به آرمن گارو (ارمنی: Արմեն Գարո؛ زادهٔ ۹ فوریهٔ ۱۸۷۲ – درگذشته ۲۳ مارس ۱۹۲۳) یک سیاست‌مدار و کنشگر ملی‌گرا اهل ارمنستان بود. وی عضو فدراسیون انقلابی ارمنی بود. وی یکی از طراحان عملیات اشغال بانک عثمانی در پاسخ به کشتار حمیدیه و عملیات نمسیس که در آن تعدادی از عاملین نسل‌کشی ارمنی‌ها ترور شدند. بین سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۲۰ سفیر اولین جمهوری ارمنستان در ایالات متحده آمریکا بود.
لاله‌زار و شبنمستان محبت دیده‌ایم محو هر اشکی‌، نگاهی‌، زیر هر داغی دلی‌ست
چون شبنمست و لاله چون اختر و شفق چون خنجرست و گوهر و چون ساغر و حباب
چخیریکین در وزن ۷۵ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که فاتح چنگیز از ترکیه، اولدریچ وارگا از چک، ژانگ گانگ از چین، تاماس لورینز از مجارستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال به ویکتور نمس کشتی‌گیر صربستان باخت و به مدال نقره بسنده کرد.
یا للعجب مگر دم تیغت جهنمست کارواح اشقیا همه‌گیرد درو قرار
اعضاء سیاسی متعلق به این احزاب و برخی اعضاء برجستهٔ فدراسیون انقلابی ارمنی، اقدام به ترور رهبران سیاسی تُرکی کرده‌اند که نقش فعالی در برنامه‌ریزی و دستور صدور نسل‌کشی ارمنیان داشته و از سوی دادگاه‌های نظامی تُرکی سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۰ محاکمه شده‌اند داشته‌اند. این عملیات که به عنوان عملیات نمسیس شناخته شد برای تعقیب چنین رهبرانی در سطح جهان ادامه یافت و حداقل هفت نفر از این رهبران کشته شدند.
جیل پس از رخدادهای رزیدنت ایول ۳: نمسیس که توسط نمسیس به نوعی خاص از ویروس تی دچار شد، حتا با وجود پادزهر کارلوس اولیویرا، ویروس همچنان در بدن او وجود داشت. اما این ویروس یک ویروس بی‌عمل و خنثی بود که این سبب شده بود تا سیستم دفاعی بدن جیل، پادتن‌هایی برای مبارزه با این ویروس ایجاد کند. اکزلا و وسکر در تلاش برآمدند تا با کمک این پادتن‌ها که هدف آن‌ها ویروسی بود که از ویروس مادر مشتق شده بود، استفاده کرده و سم موجود در گل‌ها را در فرایند ساخت ویروس اوروبوروس خنثی کنند. تجربه‌ای موفق که سرانجام ان ساخته شدن ویروس اوروبوروس بود.
مقر آمبرلا در پاریس: این مقر، مقر مرکزی آمبرلا در اروپا بود. کلر برای یافتن برادرش به این مقر نفوذ کرده بود که توسط مأموران امنیتی آمبرلا دستگیر می‌شود. کریستین هانری شخصی است که مسئول پروژه‌های در حال جریان این مقر بود. در مقر ششم آمبرلا در اروپا، انگل ان‌ای-آلفا کشف شد. از استفادهٔ این انگل به همراه ویروس تی، تایرنتی جدید به نام نمسیس پدید آمد. نمسیس به معنی فرشتهٔ انتقام بوده و هدف از این نام‌گذاری، انتقام شرکت آمبرلا از اعضای گروه استارز است.
تویی حیات من و من ز فرقتت بیمار بیا، که یک دو سه روزی حیات مغتنمست
این آمفی تئاتر همچنین دارای چندین اتاق بود که به آیین نمسیس و یونو اختصاص یافته بود.
نجوم کرکس واقع بجدی درگفتی که پیش یک صنمستی به سجده در دو شمن
گذاری به ما گر کنی دور نیست کز آب دو چشمم جهان در نمست
آدراستا (به یونانی: Ἀδρήστεια) درافسانه‌های یونان، دختر آرس و آفرودیت بود که همراه پدر خود، آرس، در جنگ‌ها شرکت می‌نمود. او همچنین بعنوان الههٔ انتقام و عدالت مورد ستایش بود؛ چرا که او معمولاً در کنار نمسیس به تصویر کشیده شده است. البته گاهی برابر با خود نمسیس در نظر گرفته می‌شد؛ یعنی کسی که لقبش آدراستیا یا آدرستیا بود. او همچنین معتقد به جنگ بود؛ مشابه برادرانش فوبوس و دیموس.
با فروغ جعواه‌ات نظارگی را تاب‌کو رنگ گل چون آتش افروزد سپندش شبنمست
دانی خیال روی تو در چشم من چه گفت آیا چه جاست این که همه روزه با نمست
در جمله اگر یک صنمستی چو تو در حسن اندر همه عالم سخن آن صنمستی