نمایشی
معنی کلمه نمایشی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه نمایشی در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه نمایشی در دانشنامه عمومی
در جامعه شناسی نمایشی، استدلال می شود عناصر کنش متقابل های انسانی به زمان، مکان و مخاطب بستگی دارند. به عبارت دیگر، از نظر گافمن، خود احساسی است که یک فرد کیست، اثری دراماتیک که از صحنهٔ بی واسطه ارائه شده بیرون می آید. گافمن در تعریف روشی که در آن یک انسان خود را بر اساس ارزش ها، هنجارها و باورهای فرهنگی، به دیگری معرفی می کند، استعاره نمایشی شکل می دهد. اجراها می توانند اختلالاتی داشته باشند ( بازیگران از چنین مواردی آگاه هستند ) ولی بیشتر آنها موفق هستند. هدف از این ارائه خود، پذیرش از سوی مخاطب از طریق اجرای دقیق انجام شده است. اگر بازیگر موفق شود، تماشاگر به بازیگر آن گونه نگاه می کند که می خواهد به او نگاه کنند.
«کنش نمایشی» یک کنش اجتماعی است که برای دیده شدن توسط دیگران و بهبود تصویر از خود عمومی طراحی شده است. علاوه بر گافمن، این مفهوم توسط یورگن هابرماس و هارولد گارفینکل و دیگران استفاده شده است.
در تحلیل نمایش، «تیم ها» گروه هایی از افراد هستند که برای به اشتراک گذاشتن «خط حزب» با یکدیگر همکاری می کنند. اعضای تیم باید اطلاعات را به اشتراک بگذارند زیرا اشتباهات در همه افراد منعکس می شود. اعضای تیم نیز دانش درونی دارند و فریب عملکرد یکدیگر را نمی خورند.
جملاتی از کاربرد کلمه نمایشی
آمادئوس از آثار نمایشی پیتر شِیفر است.
جشنواره کتاب ادینبرو از مهمترین رویدادهای فرهنگی بریتانیاست و هر سال در ماه اوت همزمان با بعضی جشنوارههای هنری دیگر از جمله جشنواره جاز و جشنواره هنرهای نمایشی در این شهر برگزار میشود.
با اینکه تئاتر رشت قبل از ۱۳۰۰ خورشیدی آغاز به کار کرده بود ولی فعالیتهای تئاتری آن بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ اوج گرفت. «حسن ناصر» و «میرزا محمد حسین دایی نمایشی»، گریگور یقیکیان، جهانگیر سرتیپپور سبب شد تا در این دوره تئاتر رشت از موقعیت ممتازی در ایران برخوردار شود. تنوع در ترجمهٔ آثار نمایشی، نوشتن نمایشنامه به دست نویسندگان گیلانی، تعداد گروهها و استفاده از تجربههای سالهای آغازین تئاتر از جمله دلایل شکوفایی تئاتر رشت بود. در این هنگام بود که ارمنیان رشت فعالیت تئاتری خود را در گروههای نمایشی این شهر آغاز کردند.
در بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۹۲ در بارسلون، اسپانیا، او برای ترکیه رقابت کرد و پس از شکست در برابر تونگ یا-لینگ از چین تایپه در بازی نهایی، نایب قهرمان شد. مسابقات تکواندو به عنوان ورزش نمایشی برگزار شد و بنابراین مدال اهدا نشد.
الیس رجینا دیکتاتوری وقت برزیل را که موجب محدودیت و تبعید بسیاری از نوازندگان همنسل او شد مورد انتقاد قرار میداد. در مصاحبهای در ۱۹۶۹ گفت که برزیل را گوریلها اداره میکنند. محبوبیتش او را از زندان حفظ کرد، ولی بالاخره مجبورش کردند سرود ملی برزیل را در طول نمایشی در ورزشگاهی اجرا کند، چیزی که خشم بسیاری از چپهای برزیل را برانگیخت.
مگو که غنچه چرا چاکچاک و دل خون است؟ که این نمایشی از زخم قلب مجنون است!
تو کژ نظری هرچه درآری به نظر هیچ است همه نمایشی بیش مدان
وی از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۸ میلادی، رئیس دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین بود.
اعداد کون و کثرت صورت نمایشی ست فالکل واحد یتجلی بکل شان
غیر نقش و نمایشی نبود با وجود تو ماسوای وجود