نمازی

معنی کلمه نمازی در لغت نامه دهخدا

نمازی. [ ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به نماز. ( ناظم الاطباء ). || آنچه مربوط به نماز است. ( فرهنگ فارسی معین ). || شخص نمازگزارنده و آنکه پیوسته نماز می گزارد. ( ناظم الاطباء ). اهل نماز و طاعت. مؤمن. مقدس :
خصیه مرد نمازی باشد این.مولوی. || پاک. پاکیزه. لایق و سزاوار نمازگزارنده. ( ناظم الاطباء ). طاهر. شسته. پاک. قابل نماز خواندن با آن. ( فرهنگ فارسی معین ). مطهر. پاک. ( یادداشت مؤلف ) :
چون نمازی و چون حلال بود [ جامه ژنده ]
آن مرا جوشن جلال بود.سنائی ( از فرهنگ فارسی معین ).ز شبنم سبزه نورس نمازی
به هم چون دایه و کودک به بازی.ملاطغرا ( از آنندراج ). || درست. صحیح. ( یادداشت مؤلف ) :
توئی نماز مرا قبله و اگر از من
جزاین سخن شنوی آن سخن نمازی نیست.امیرحسن دهلوی ( از آنندراج ).چون نیست نماز من آلوده نمازی
در میکده زآن کم نشود سوزوگدازم.حافظ.

معنی کلمه نمازی در فرهنگ معین

( ~. ) (ص نسب . ) ۱ - نماز گزارنده . ۲ - پاک ، پاکیزه .

معنی کلمه نمازی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به نماز ۱ - آنچه مربوط به نماز است . ۲ - نمازگزار: صافات ... فرشتگان...صف بسته مانندنمازیان . ۳ - طاهر شسته پاک ( قابل نماز خواندن با آن ) : دید وقتی یکی پراگنده زنده ای زیر جامه ژنده گفت : این جامه سخت خلقانست گفت : هست آن من چنین زانست ... چون نمازی و چون حلال بود آن مرا جوشن جلال بود . ( حدیقه )

جملاتی از کاربرد کلمه نمازی

ما عین قبله اصل نمازیم سلطان یثرب شاه حجازیم
این کار ازین بسی بهستی گر توبهٔ ماستی نمازی
در دین اسلام، و دین یهود نمازی که به صورت گروهی خوانده شود و در آن به امام اقتدا شود، نماز جماعت نامیده می‌شود.
نیز در کتاب ورام از وصایای پیامبر(ص) به ابوذر نقل است: ای ابوذر، یک نماز در این مسجد، مساوی هزار نماز در دیگر مسجدها جز مسجدالحرام است. و نمازی به مسجدالحرام مساوی یکصد هزار نماز است.
در شیراز نیز چندین هزار معترض در خیابان‌های ملاصدرا، نمازی و میدان علم به سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند و درگیری‌هایی نیز بین مردم و نیروهای پلیس و لباس شخصی‌ها رخ داد و همچنین تعدادی از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
آپاندیس فیلمی به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری است.
حبسی که داشتم که در آن حبس ره نیافت در گوش من نه بانگ نمازی نه قامتی
صفی را عشق و رندی سرنوشت افتاد در قسمت چه باک ار بی‌نمازی گوید آلوده است دامانم
در شیراز نیز در این روز در حد فاصل چهار راه ملاصدرا-میدان نمازی معترضان دست به تجمع زدند.
وی پس از تحمل یک دوره بیماری صبح روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.
علی نمازی در الأعلام الهادیة الرفیعة، وجود احادیث سهو النبی در بین روایت‌های کتب اربعه را یکی از ایرادات گرفته‌شده بر کتب اربعه می‌داند. ایراد دیگری که نمازی آن را گزارش می‌کند؛ بیان برخی روایات از افرادی غیر از چهارده معصوم و وجود روایات صادر شده در شرایط تقیه، می‌باشد.
همه کار تو بازی می‌نماید نمازت نانمازی می‌نماید
حسین نمازی زادهٔ ۱۳۳۷ در تهران، با اصلیتی شیرازی است که یک بار در سال ۱۳۷۹ ازدواج کرده و خود مدعی است به دلیل علاقهٔ زیادش به دوربین، از همسرش جدا شده‌است! که به عنوان کارمند خدماتی وزارت ارشاد در کتابخانه پارک شهر مشغول بکار است.
و اگر این مقیم را دسترس آسان باشد که وی را جامهٔ نو سازد، تقصیر نکند و اگر نباشد تکلف نکند همان خرقهٔ وی را نمازی کند تا چون از گرمابه برآید درپوشد. و چون از گرمابه به جای باز آید و روز دیگر شود اگر در آن شهر پیری بود یا جماعتی از ائمهٔ اسلام وی را گوید: «اگر صواب باشد، تا به زیارت ایشان رویم.» اگر اجابت کند صواب و اگر گوید: «رای و دل آن ندارم»، بر وی انکار نکند؛ از آن‌چه وقت باشد مر طالبان حق را که دل خود هم ندارند ندیدی که چون ابراهیم خواص را رحمة اللّه علیه گفتند: «از عجایب اسفار خود ما را خبری بگوی.» گفت: عجب‌تر آن بود که خضر پیغمبر علیه السّلام از من صحبت درخواست، دل وی نداشتم و اندر آن ساعت بدون حق نخواستم که کسی را به نزدیک دل من خطر و مقدار باشد که وی را رعایت باید کرد.»
تا کی برد نمازی، این قبله ثنا را تکبیر چار کرده، بر مولد قبایل
فرستاد اینت لطف کار سازی که تا کردند بر خاکم نمازی
فرو کوفت از سر درد و نیازی بگوش خفتگان بانگ نمازی