نقو

معنی کلمه نقو در لغت نامه دهخدا

نقو. [ ن َق ْوْ ] ( ع مص ) برآوردن مغز استخوان را. ( منتهی الارب ). مغز از استخوان بیرون کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) استخوان بازو یا ظاهر استخوان بامغز. نِقْو. ( از منتهی الارب ). استخوان مغزدار. ( مهذب الاسماء ). استخوان بازو یا هر استخوانی که مغز داشته باشد. نقا. ( از اقرب الموارد ). ج ، اَنقاء.
نقو. [ ن ِق ْوْ ] ( ع اِ ) نَقْو. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). استخوان مغزدار. قلم. هر استخوان که در وی مغز بود. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نَقْو شود. || مغز استخوان. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نقو در فرهنگ فارسی

بر آوردن مغز استخوان را . مغز از استخوان بیرون کردن ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نقو

آلبوم ترانه‌های رامی ۱۰ سال پس از مرگ رامی توسط نشر ماه‌ریز منتشر شد. خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا خود رامی است و در کنار او حسام‌الدین نقوی، مسعود پاکدامن و علی علوی گیتار نواخته‌اند.
زمینهٔ سفید به نشانهٔ صلح، خورشید مه، نشانهٔ اینتی ایزدبانوی خورشید در اساطیر اینکا و نمادی از درخشش و طلوع آمریکای لاتین، با سه صلیب به نمادی از کاراول کریستف کلمب، نینیا, پینتا, و سانتا ماریا، که در سفرنامه کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ به بر جدید آمده‌اند، با رنگ نیلک که شیرها روی نقوش پرچمی قرون وسطی تاج کاستیا داشتند، همراه است.
پل سنگی عظیمی که توسط سلطان قاضی در طول خندق ساخته شده‌بود به ورودی خمیده یک مجتمع منتهی می‌شد. مهاجمان احتمالی این قلعه برای رسیدن به آن باید بیش از شش بار در این ورودی دور می‌زدند و در بالای هر رمپ تیرکش‌های دروازه قلعه تعبیه شده بود که از آن برای ریختن مایعات داغ بر سر مهاجمین استفاده می‌شد. گذرگاه‌های مخفی در این مجتمع وجود دارد و قسمت‌های اصلی با نقوش برجسته تزئین شده‌اند.
نیست این وصف زهر یاوه سر از انقوم است که تکلم ز زبان دل دانا کردند
مقدس ازلی از چه؟ از حدوث و نقوص منزه ابدی از چه؟ از عیوب و علل
آثار روستای سید حسین مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان کازرون، غرب نقوش برجسته تنگ چوگان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به بی‌ثباتی و سرگشتگی چرخ نهم به ساده لوحی وی از نقوش نفع و ضرر
آخرین پژوهشی که در رابطه با بنای ارگ کریم خان زند صورت گرفته توسط آقای هوشنگ اسفندیاری (دکتری رشتهٔ مرمت) صورت گرفته که دربارهٔ معماری و توصیف محوطه و نقوش و تزیینات این بنا تحقیق کرده‌اند. همچنین سرپرست کارگاه مرمت ارگ کریم خان بوده‌اند.
پس فرستند آن نقوش بیزبان از خطا و تته سوی قیروان
نبود آن صور ز دل خالی بر مثال نقوش در قالی
بود در عرفان و حکمت مقتدا داشت در معقول و منقول اختصاص
بخود از حسن یارم جلوه کرد نقوش غیر شد زان جلوه پیدا