نقلیه

معنی کلمه نقلیه در لغت نامه دهخدا

نقلیه. [ ن َ لی ی َ/ ی ِ ] ( از ع ، ص نسبی ) تأنیث نقلی. مقابل عقلیه.
- علوم نقلیه ؛ چون حدیث و تاریخ. مقابل علوم عقلیه. ( یادداشت مؤلف ).
- وسائط ( وسائل ) نقلیه ؛ هرچه بدان چیزها را حمل و نقل کنند از آدمی و خر و استر و اسب و گاو و ارابه و گاری و دلیجان و درشکه و کالسکه و اتوبوس و کامیون و اتومبیل و ترن و غیره. ( یادداشت مؤلف ).
|| ( اِ )بارکشی. ( لغات فرهنگستان ) ( ناظم الاطباء ). باربرداری. || اجرت حمل و نقل. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نقلیه در فرهنگ معین

(نَ یُِ ) (ص . ) از عربی . آنچه مربوط به حَمل و نقل باشد.

معنی کلمه نقلیه در فرهنگ عمید

ویژگی آنچه مربوط به حمل ونقل باشد، وسایل بارکشی.

معنی کلمه نقلیه در فرهنگ فارسی

آنچه که مربوط به حمل ونقل باشد، بارکشی
۱ - ( صفت ) مونث نقلی ۲ - (اسم ) وسایل حمل و نقل مانند چارپا گاری اتوبوس و غیره بارکش . یا نقلیه بطئ السیر . وسایل حمل و نقل کند رو بارکشی کند . یا نقلیه سریع السیر . وسایل حمل و نقل تندرو بارکشی تندرو .

معنی کلمه نقلیه در ویکی واژه

از عربی. آنچه مربوط به حَمل و نقل باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه نقلیه

در ۱۴ فوریه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت میانمار ابراز داشت و «افزایش استفاده از زور و استقرار وسایل نقلیه زرهی اضافی در شهرهای بزرگ» را محکوم و خشونت توسط نیروهای نظامی را غیرقابل قبول دانست.
هدف اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری (یو.سی. ای) توسعه این رشته ورزشی در تمام سطوح، از رقابت‌های حرفه‌ای گرفته تا استفاده از دوچرخه در فعالیت‌های تفریحی و کاربرد آن به عنوان وسیله نقلیه است.
در بعضی از کشورها سوخت دیزل برای وسایل نقلیه کشاورزی و خانگی نسبت به وسایل حمل و نقل دیگر شامل مالیات کمتری می‌شود با توجه به این که به این سوخت مواد رنگی اضافه می‌شود به |سوخت رنگی | معروف شده‌است (مثلاً در بریتانیا رنگ قرمز و در ایرلند به رنگ سبز می‌باشد)
در مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ خورشیدی، بر اثر برخورد ۱۱ دستگاه خودرو (شامل ۶ دستگاه خودروی سواری، ۴ دستگاه وانت و ۱ دستگاه کامیون)، رانندگان ۳ دستگاه از وسایل نقلیهٔ مذکور در خودروی خود گرفتار شده بودند. در این حادثه به هیچ‌کس آسیب جدی وارد نشد و تنها ۳ نفر زخمی شدند. این حادثه در آزادراه شهید کسایی و در نزدیکی‌های پل هوایی وادی‌رحمت به وقوع پیوست.
در ژوئن ۲۰۰۲ ماسک سومین شرکت خود را در زمینه فناوری‌های اکتشاف فضایی با نام اسپیس‌اکس تأسیس کرد. ماسک مدیرعامل اجرایی و مدیر فناوری بخش هاوتورن شرکت است. اسپیس‌اکس توسعه دهنده و تولیدکننده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی است. اولین وسیله‌های نقلیه این شرکت موشک‌های فالکون ۱ و فالکون ۹ و اولین سفینه فضایی این شرکت دراگن (فضاپیما) است.