نقشی

معنی کلمه نقشی در لغت نامه دهخدا

نقشی. [ ن َ ] ( اِخ ) حسین دهلوی ( مولانا... )، متخلص به نقشی. از پارسی گویان قرن دهم هندوستان است.به سال 988 یا 989 هَ. ق. درگذشته است. او راست :
شکر خدا که عمر عزیزم تلف نشد
در یاد زلف و روی تو شد صبح و شام ما.
( از صبح گلشن ص 536 ) ( از قاموس الاعلام ج 3 ص 1960 و ج 6 ص 4598 ) ( از فرهنگ سخنوران ص 614 ).

معنی کلمه نقشی در فرهنگ فارسی

حسین دهلوی متخلص به نقشی از پارسی گویان قرن دهم هندوستان است به سال ۹۸۸ یا ۹۸۹ درگذشته است .

جملاتی از کاربرد کلمه نقشی

شروع مراسم از طلوع هفتادمین روز پس از نوروز و پایان آن با شرکت خانم‌ها در آئین دیدار از سنگی منحصربه‌فرد که نقشی خاص بر آن دیده می‌شد، انجام می‌گرفت۰ در واپسین ساعات روز بازگشت مردم به شهر آغاز می‌شد، بیشینه برگزاری آیین شالورا جاری سه تا هفت روز بوده‌است.
بغایت موم او نقشی نکو داشت زهی موم و زهی نقشی که او داشت
آرام یرگانیان (ارمنی: Արամ Երկանեան؛ زاده ۲۰ مهٔ ۱۹۰۰ – درگذشته ۲ اوت ۱۹۳۴) یک انقلابی ارمنی که به خاطر ترور فتحعلی‌خان خویسکی و بهاءالدین شاکر به عنوان یک اقدام انتقام برای نقشی که آن‌ها در نسل‌کشی ارمنی‌ها و کشتار ارامنه باکو داشته اند شناخته شده‌است. وی قهرمان ملی ارمنیان محسوب می‌شود.
آستین بر روی نقشی در میان افکنده است خویشتن پنهان و شوری در جهان افکنده است
قمر، عکسی از شمع خلوتگهت فلک نقشی از دامن خرگهت
اتو پرمینگر کارگردان آمریکایی استر را برای یک بازی در نقشی کوتاه در فیلم خروج (۱۹۶۰) انتخاب کرد. در سال ۱۹۶۰، استر نقش کاتزیا را در نمایشنامه افسانه سه و چهار در تئاتر هابیما به دست آورد. استر در سال ۱۹۶۱، برای نخستین بار در اولین جشنواره آهنگ پاپ اسرائیل در تل‌آویو برنده شد. او در این جشنواره آهنگی را همراه با ارکستر صدای اسرائیل زیر نظر گری برتینی خواند.
هر دم نقشی خیال بندم آری چه کنم زمانه این است
گر تو نقشی بنمایی که دل از کف ببرد کافرم گر نکنم پیش تو صد بار سجود
هایک در سخنرانی دریافت جایزه نوبل (۱۹۷۴)، بازار را یک «نظام اطلاعاتی» دانست که برای استفاده از اطلاعات پخش شده، در مقایسه با هر مکانیزم دیگری که بشر آگاهانه طراحی کرده‌است، مکانیزم کاراتری دارد. هر چند نظریه نئوکلاسیک به محدودیت‌های اطلاعاتی توجه نکرده‌است و در واقع اطلاعات نقشی در این نظریه ندارد؛ اما هایک، مکرر، از اطلاعات صحبت کرده‌است.
به هر کسوت که میخواهد برآید بهر نقشی که میخواهد نماید
نقشی از آن جمال است در حسن مطلع ما خود مقطعش چه گویم در غایت کمال است
در خود نگریستم بدان نور نقشیم به امتحان برآمد
در زمان تصدی لاریجانی بر قوه قضائیه، ده‌ها تن پیش از مجرمانی که پیش از آن که به سن قانونی برسند، جرمی مرتکب شده بودند به اعدام محکوم شدند و حکم اعدام برای تعدادی از آنان نیز به اجرا درآمد. اتحادیهٔ اروپا، طی تصمیم مورَّخ ۴ فروردین ۱۳۹۱، هفده مقام ایرانی از جمله صادق آملی لاریجانی را به‌دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیهٔ دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.
بدین فرزند را دل دار زنده که آن نقشی بود در سنگ کرده
عکاسی آدام-سالومون نقشی اساسی در پذیرش جریان اصلی عکاسی به عنوان یک شکل هنری ایفا کرد.
کمال آینه در سادگی و بی نقشی ست خوشم که پاک شد از نقش مختلف گهرم