نقش اصلی

معنی کلمه نقش اصلی در فرهنگستان زبان و ادب

{lead , lead role} [سینما و تلویزیون] نقش اصلی در نمایش تلویزیونی یا فیلم

معنی کلمه نقش اصلی در ویکی واژه

نقش اصلی در نمایش تلویزیونی یا فیلم.

جملاتی از کاربرد کلمه نقش اصلی

پس از بازی در فیلم آمادئوس، موری آبراهام بیشتر متمرکز بر تئاتر کلاسیک بوده‌است و در بسیاری از تولیدات شکسپیری همچون اُتِللو و ریچارد سوم بازی کرده‌است. وی در نمایشنامه‌های دیگری از ساموئل بکت و گیلبرت و سالیوان هنرنمایی کرده و نقش اصلی دایی وانیا آنتون چخوف را ایفا نمود که برایش جایزه اوبی را به ارمغان آورد.
سپس او فیلمنامه درد را بر اساس کمیک بوک‌هایی به همین نام به تحریر درآورد. در سال ۲۰۱۸ کارل اوربان که نقش اصلی را در فیلم بازی می‌کرد خاطر نشان کرد که «این لیاقت گارلند بود که نامش در تیتراژ به عنوان کارگردان ذکر شود».
خودوروفسکی در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۰ گفت که مدت زمان ساخت فیلم بسیار طولانی شده و اظهار داشت که در آن هیچ «ستاره‌ای» بازی نخواهد کرد و افزود که پسرش اکسل خودوروفسکی را برای نقش اصلی انتخاب خواهد کرد، همان‌طور که در سال ۱۹۸۹ و در فیلم خون مقدس این وظیفه را برعهده گرفت.
«سال‌های وحشی فرانک» نمایشنامه‌ای موزیکال بود که توسط ویتس و برنان نوشته شده و با موفقیت در تئاتر استپنوولف شیکاگو، ایلینوی به نمایش درآمد. تام در این تئاتر نقش اصلی را بازی می‌کرد و این کار ادامهٔ کار ویتس در زمینه‌های دیگر هنر بود. روندی که به بازی تام در چند نقش کوتاه، از جمله فیلم‌هایی از جیم جارموش منتهی شد. در ۱۹۸۷، آلبوم موسیقی «سال‌های وحشی فرانک» نیز به بازار آمد. همچنین در ۱۹۸۸، کنسرتی سورئال از تام به صورت فیلم، تحت عنوان «عصر بزرگ» بیرون آمد.
او در سری اصلی عشق ۱۰۱ نقش اصلی را داشت و شخصیت «ادا» را به تصویر کشید.
جانسون در مجموعه جدید تلویزیونی فلش گوردون که در آگوست ۲۰۰۷ پخش شد، نقش اصلی را داشت. این مجموعه در آوریل ۲۰۰۸، بعد از تنها یک فصل کنسل شد. در ۲۷نوامبر ۲۰۱۰، در فیلم ممتاز مرا خانم معجزه صدا بزن نقش جیک فینلی را ایفا کرد. در درام پلیسی کانادایی پلیس‌های تازه‌کار نقش لوک کالاهان و در مجموعه آلکاتراز، نقش کال سویینی، یک دزد بانک را بازی کرد. در سال ۲۰۱۲، جانسون در اسپلینتر سل تام کلنسی: فهرست سیاه به جای مایکل ایرنساید صداپیشگی و اجرای فیزیکی سم فیشر را عهده‌دار شد.