نقاشی
معنی کلمه نقاشی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه نقاشی در دانشنامه عمومی
نقاشی یکی از رشته های اصلی هنرهای تجسمی است و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری می باشد. برخی از پژوهشگران معتقدند اولین نقاشی های یافت شده در غارها حاکی از آن است که انسان های اولیه با کشیدن نقش حیوانات و شکارشان به نوعی خود را آمادهٔ نبرد با آن ها می کرده اند.
قدیمی ترین نقاشی ها در جهان که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ سال پیش می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه، حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. این ها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در اغلب نقاط جهان وجود دارند.
بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری امروزی، مانند مونالیزا، شب پرستاره، دختری با گوشواره مروارید و تولد ونوس نقاشی های برجسته ای هستند که در سراسر جهان از آن ها الگو برداری شده است. هرچند اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملاً هنری بودن آثاری که به روش های غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد اما از لحاظ مفهومی، هنرمندانی که از صدا، نور، آتش بازی، چاپگرهای جوهرافشان، پیکسل های صفحه نمایشگر و پاستل یا مواد دیگر برای خلق اثرشان استفاده می کنند، با کسانی که مواد سنتی و رنگ های آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری از این دست نقاشی گفته می شود. در قیاس با نقاشی، طراحی، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.
نقاشی ساختمان یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک بنا با استفاده از رنگ آمیزی در ساختار جزئیات کار موجود است.
از نقاشان معروف می توان به: ونگوگ، داوینچی، پیکاسو و فریداکالو اشاره کرد.
تا سال ۲۰۱۸ میلادی اعتقاد بر این بود که قدیمی ترین نقاشی های شناخته شده در غار شووه در فرانسه و حدود ۳۲۰۰۰ سال قدمت دارند. این نقوش با استفاده از رنگدانه های قرمز حکاکی و نقاشی شده اند و مضامین آنها اسبها، کرگدن، شیرها، بوفالو، ماموت، طرح های انتزاعی و شکل های جزئی از انسان هستند. سپس نقاشی های غار در اندونزی در غار لوبانگ جریجی صالح پیدا شد که گمان می رود قدمت آن ۴۰ هزار سال باشد. با این حال، اولین شواهد مربوط به عمل نقاشی در دو پناهگاه سنگ در آرنهم لند، در شمال استرالیا کشف شده است. در پایین ترین لایه مواد در این سایتها، تکه های اکر استفاده شده وجود دارد که قدمت آنها ۶۰ هزار سال است. باستان شناسان همچنین قطعه ای از نقاشی سنگ را در یک پناهگاه سنگ آهک در منطقه کیمبرلی در شمال غربی استرالیا که قدمت آن ۴۰ هزار سال است، پیدا کرده اند. نمونه هایی از نقاشی غارها در سراسر جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، چین، استرالیا، مکزیک، وجود دارد.
نقاشی (فیلم ۲۰۲۳). نقاشی ( به انگلیسی: Paint ) یک فیلم کمدی - درام آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به نویسندگی و کارگردانی بریت مک آدامز است. اوون ویلسون، میکلا واتکینس، وندی مک لندن کاوی، سیارا رنه، لوسی فریر، لوئیسیا استراس و استیون روت در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم در ۷ آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد.
تمرکز فیلم بر روی «کارل نارگل» است که نزدیک به سه دهه میزبان نمایش تلویزیونی شماره یک نقاشی در ورمانت بوده است. در حالی که زمزمه مهارت های منحصر به فرد کارل مدت هاست که بینندگان را از پیتسفیلد تا سنت آلبانز در هر قسمت نفس گیر تحت تأثیر قرار می دهد، شرکت تولیدی در نهایت یک نقاش جوان تر و بهتر را استخدام می کند که همه چیز ( و هر کسی ) را که کارل دوست دارد از او می دزدد.
• اوون ویلسون در نقش کارل نارگل، شخصیتی خیالی که بر اساس باب راس ساخته شده است.
• میکلا واتکینس
• وندی مک لندن کاوی
• سیارا رنه
• لوئیسیا استراس
• استیون روت
• لوسی فریر
• دنی دیلون
• ایواندر داک جونیور
• ویل بلاگرو
• رایان چروانکو
در سال ۲۰۱۰، فیلمنامه «Paint»، نوشته شده توسط بریت مک آدامز، در فهرست سیاه پرطرفدارترین فیلمنامه های تولید نشده آن سال قرار گرفت. در ۱۶ آوریل ۲۰۲۱، اعلام شد که اوون ویلسون، میکلا واتکینس، وندی مک لندن کاوی، سیارا رنه، لوئیسیا استراس و استیون روت برای بازی در این فیلم که مک آدامز نیز کارگردانی خواهد کرد، قرارداد امضا کرده اند. در ماه مه ۲۰۲۱، اعلام شد که لوسی فریر نیز به ایفای نقش خواهد پرداخت.
تصویربرداری اصلی از آوریل ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۱ در آلبانی، نیویورک انجام شد.
نقاشی در ابتدا قرار بود توسط آی اف سی فیلمز در ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ منتشر شود، اما به ۷ آوریل ۲۰۲۳ منتقل شد. این فیلم به طور انحصاری در ای ام سی پلاسی در ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۲۳ پخش شد.
معنی کلمه نقاشی در دانشنامه آزاد فارسی
تابلوی تالار آینه، اثر کمال الملک
بیان اندیشه و احساس، با افزوده هایی در صور خیال و کیفیات خاص زیبایی شناسانه، با استفاده از نوعی زبان بصریِ دوبُعدی. عناصر این زبان ـ شکل، خط، رنگ، رنگسایه، و بافت ـ به شیوه های مختلف به کار می روند تا احساسی از حجم، فضا، حرکت و نور را بر سطحی دوبُعدی ایجاد کنند. هنرمند با تلفیق این عوامل، پدیده ای واقعی یا فراواقعی را باز می نماید، مضمونی روایی را به نمایش می گذارد، یا روابط بصری کاملاً انتزاعی می آفریند. انتخاب وسیلۀ خاص توسط هنرمند، ازجمله تمپرا، فرسک، رنگ وروغن، آبرنگ، مرکب، گواش، رنگ مومی، یا رنگ کازئینی، و استفاده اش از قالبی مشخص، همچون نقاشی دیواری، بوم، تخته، مینیاتور، تصویرسازی نسخ خطی، طومار، پرده یا بادبزن، پانوراما، یا هر یک از قالب های متنوع مدرن، بر کیفیات حسی، امکانات بیانی، و محدودیت های موجود در هر گزینه مبتنی است. با آمیزه ای از وسیله، قالب، و نیز اسلوب شخصی هنرمند، تصویر بصریِ منحصر به فردی حاصل می شود. سنّت های فرهنگی پیشین ـ متعلق به قبایل، ادیان، اصناف، دربارها و حکومت هاـ تا حد زیادی بر مهارت، قالب، نگاره ها، و مضامین نقاشی نفوذ داشتند و کارکرد اثر هنری را تعیین می کردند، که عبارت بودند از کارکرد آیینی، عبادی، تزیینی، تفریحی، یا آموزشی. نقاش، بیشتر در مقام صنعتگری ماهر استخدام می شد، نه همچون هنرمندی خلاق. بعدها مفهوم «هنرمند هنرهای زیبا»، در آسیا و اروپای رنسانس شکل گرفت. نقاشان سرشناس، شأنی اجتماعی هم تراز با دانشمندان و درباریان یافتند؛ آثارشان را امضا می کردند، و برای طرح، مضمون و نقوش آثارشان، خود تصمیم می گرفتند، و با حامیانشان روابطی شخصی برقرار می کردند. در طول قرن ۱۹، نقاشان جوامع غربی به تدریج پشتیبانی حامیانشان را ازدست دادند و موقعیت اجتماعی نوینی یافتند. نیاز به فضایی برای فروش آثار، جانشین حمایت حامیانِ هنری شد. به این ترتیب هنرمندان در خلق زبان بصری خاص خود، طبع آزمایی با قالب های جدید، مصالح نامعمول، و اسلوب مختلف، آزادی یافتند. برای مثال برخی نقاشان انواع هنرها را با هم می آمیزند، ازجمله برای خلق طرح های انتزاعیِ سه بعدی، نقاشی و مجسمه سازی را تلفیق می کنند. برخی دیگر اشیای واقعی را به شیوۀ کلاژ به بوم هایشان منضم می سازند، یا برای به کارانداختن سطوح و حجم های رنگیِ جنبان، از نیروی برق کمک می گیرند. در هنر مفهومی، اغلب هنرمند اندیشه ها و تصورات خود را با استفاده از رسانه ها و ترفندهای مختلف عرضه می کند؛ حال آن که در هنر اجرا، هنرمند، خود بخشی از اثر هنری است. کوشش خستگی ناپذیر در گسترش مرزهای بیان در هنر غرب، تغییرات پیاپی سبکی را در سطح بین المللی در پی داشته است. موفقیت شگفت آور جنبش های جدید نقاشی، با مبادلۀ سریع اندیشه ها از طریق مجلات هنری بین المللی، نمایشگاه های کشوری و بیناکشوری، و مراکز هنری، روبه فزونی گذاشته است. برای تاریخ نقاشی (← هنر_قرون_وسطایی) و غیره. برای سبک عمدۀ هنر غرب نیز ← روکوکو و غیره
جملاتی از کاربرد کلمه نقاشی
در این آپارتمانها که کارگاه او نیز بودند، ال گرکو مابقی عمرش را به نقاشی و مطالعه گذراند. در طول دوره انجام یک سفارش برای بیمارستان تاورا، ال گرکو به شدت بیمار شد، و یک ماه بعد، در ۷ آوریل ۱۶۱۴، درگذشت. او در کلیسای سانتو دومینیگو ال آنتیگوا دفن شد و در هنگام مرگ ۷۳ سال داشت.
آناهیتا تیموریان (زاده ۱۳۵۰ در تهران) نقاش، معمار و نویسنده ایرانی کتابهای کودک و نوجوان است و دارای کارشناسی ارشد در رشتهٔ معماری از دانشگاه هنر و معماری ۱۳۷۷ و دکترای افتخاری هنرهای تجسمی است. زمینههای فعالیت شغلی او تصویرگری، نویسندگی، نقاشی، شعر و طراحی داخلی است.
همه در جستوجوی صورت و ما در پی معنی همه در گفتوگوی نقش و ما حیران نقاشیم
این بیچاره طبیعی محروم و منجم محروم، کارها با طبایع و نجوم حوالت کردندو مثال ایشان چون مورچه است که بر کاغذ می رود و کاغذ می بیند که سیاه می شود و بر وی نقشی پیدا می آید نگاه کند، سر قلم را بیند، شاد شود و گوید، «حقیقت این کار بشناختم و فارغ شدم. این نقاشی قلم می کند» و این مثل طبیعی است که هیچ چیز ندانست از تحرکات عالم جز درجه باز پسین.
آیدان صلاحوفا در سال ۱۹۶۴ در خانواده طاهر صلاحوف، در شهر مسکوی شوروی به دنیا آمد. او دانشآموخته مدرسه نقاشی، مجسمهسازی و معماری مسکو به عنوان دانشجوی خارجی در سال ۱۹۸۷ است. آیدان صلاحوفا از سال ۲۰۰۰ استاد مؤسسه آموزشی عالی یادشده و از سال ۲۰۰۷ عضو فرهنگستان هنرهای زیبای روسیه میباشد.
دم عیسی سحر در آستین کلک نقاشی که پرواز نفس دارد به یادش رنگ تصویرم
در آن خایه مورچه که چند ذره ای بیش نیست نگاه کن و گوش دار تا چه می گوید. که به زبان فصیح فریاد همی کند که، ای سلیم دل! اگر کسی صورتی بر دیواری کند، از استادی و نقاشی وی به تعجب فرو مانی. بیا و دل نگر تا نقاشی بینی و صورتگری بینی که من خود یک ذره بیش نیستم که نقاش در ابتدای آفرینش که از من مورچه ای خواهد ساخت، بنگر که اجزای من چون قسمت کند تا مرا سر و دست و پای و اندامهای صورت کند، و در سر و دماغ من چندین غرفه و گنجینه بنا کند که در یکی قوت ذوق بنهد و در یکی قوت شم بنهد و در یکی قوت سمع بنهد و از بیرون سر من منظری فرو نهد و بر وی نگینه ای صورت کند، و سوراخ چشم و دهان که منفذ طعام است صورت کند و دست و پای از من بیرون آورد.
بسکه جز من کسی نمی بیند ز زشتی روی من هیچ نقاشی بجز آیینه تصویرم نکرد
او در سال ۱۹۶۱مدتی را در هامبورگ گذراند، تا آلمانی یاد بگیرد و شانس خود را در نقاشی بیازماید. در آن زمان آندرس اصلاً عکس نمیگرفت.
به نقاشی بود مانند مانی ندارد در هنرها هیچ ثانی
چرخ یک پرده نقاشی، از آثار بلاست!
کمیته شورای هنر اسکاتلند از نمایشگاهی از نقاشی معاصر اولستر در ادینبورگ استقبال کرد که بویل در آن در کنار جورج کمبل، جرارد دیلون، پل نیچه و نویل جانسون حضور داشت. پیشگفتار کاتالوگ توسط شاعر، منتقد و متصدی، جان هویت نوشته شدهاست. بویل در سال ۱۹۵۸ نمایشگاهی از آبرنگها را در گالری واکر لندن ارائه کرد. او در سال ۱۹۵۸ به عضویت انجمن سلطنتی هنرمندان بریتانیا انتخاب شد. بین سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ بویل در مجموع بیست و شش اثر را با انجمن سلطنتی هنرمندان بریتانیا به نمایش گذاشت.
باد نقاشی است یا عصار کو هر صبحدم این توانائیش بین کز ناتوانی آمد است
شوخ نقاشی که خون می ریزد از تحریر او می پرد رنگ از رخم از دیدن تصویر او
ازین صورت چه میخواهی؟ دوای سیرت بد کن که تقصیری نکرد ایزد درین صورت به نقاشی