نفره

معنی کلمه نفره در فرهنگ فارسی

حکم ٠ فرمان ٠ یا آنچه جهت دفع چشم زخم بر کودک آویزند ٠ نفره ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نفره

کیسهٔ بی‌زر سفرهٔ بی‌نان دل ز بی‌برگی به جان اسب بی‌جو خانهٔ بی‌گندم نفرها غصه‌خوار
آلبوم «یاد ایام» اولین همکاری همایون شجریان با پدر و استاد خود است که نتیجه کنسرتی در آمریکا بود. چند سال پس از آن در سال ۱۳۷۶ در آلبوم‌های «معمای هستی» و «شب وصل» نیز با یکدیگر همکاری داشتند. در دوره‌ای محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری خود را آغاز کردند که نتیجه یکی از این همکاری‌ها آلبوم «زمستان» است و همایون شجریان نیز در این دوره با این گروه همکاری می‌کرد. این گروه چهار نفره در سال ۱۳۸۲ در جهت کمک به زلزله‌زدگان بم در تهران کنسرتی با نام «هم‌نوا با بم» برگزار کردند و همچنین آلبوم‌های «ساز خاموش» و «سرود مهر» از جمله همکاری‌های این چهار نفر با یکدیگر بوده‌است. البته همایون شجریان تا سال ۱۳۸۸ پدرش را در اجراها همراهی می‌کرد.
نقد اصلاحات در همه زمینه‌ها لازم است؛ هم به‌لحاظ گفتمانی و اینکه باید به‌روز شود، هم به‌لحاظ ارائه برنامه برای اداره بهینه کشور و حرکت به‌سوی حکمرانی خوب و هم در زمینه تشکیلاتی و بازکردن دایره و جذب نیرو؛ در همه این موارد اصلاح‌طلبان نیازمند نقدند. به نظر من نکاتی که در نامه صد نفره اصلاح‌طلبان آمد، تا حدود زیادی به این ابعاد پرداخته‌است، گرچه به یک نکته اصلی کم توجه کرده و آن مسئله تحزب است که باید این عزیزان به این مسئله توجه ویژه‌ای کنند. درحقیقت مادام که سیاست‌ورزی در ایران حزبی نشود، سیاست‌ورزان ما مسئولیت‌پذیر نشده و شفافیت بر عرصه سیاست حاکم نخواهد شد، کادر پرورش نمی‌یابد و کشور با برنامه اداره نمی‌شود.
در دویست درم نفره پنج درم واجب آید به آخر سال و در بیست دینار زر خالص نیم دینار و آن چهار یک ده یک باشد و چندان که می افزاید هم بدین حساب بود و در هر نفره و خنور زرین و سیمین و ساخت زر و آن زر که بر شمشین باشد و دوات و هرچه روا نباشد داشتن، در همه واجب آید، اما پیرایه ای که روا باشد داشتن مرد و زن را، در وی زکوه واجب نیاید.
پس از استقرار دموکراسی در سال ۲۰۰۶ در نپال، ازدواج همجنس‌ها نیز در این کشور انجام می‌شد اما امکان ثبت آن نبود. دیوان عالی نپال در نوامبر ۲۰۰۸ با قانونی شدن ازدواج همجنس‌ها موافقت و دولت را (که توسط مائوئیستها رهبری می‌شد) موظف کرد تا اطمینان حاصل کند که در قانون اساسی حقوق همجنس‌گرایان از جمله امکان ازدواج به رسمیت شناخته خواهد شد و در آن علیه اقلیت‌های جنسی تبعیضی وجود نخواهد داشت. دیوان عالی همچنین به دولت دستور داد تا کمیته‌ای هفت نفره برای بررسی قانون‌های مرتبط با ازدواج همجنس‌ها در کشورهای اروپایی تشکیل دهد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفت: «دولت حسن روحانی مصمم به برخورد با حقوق‌های بالای مدیران دولتی است.» او همچنین گفت: «حقوق‌های اضافی پرداخت‌شده باید به خزانه بازگردانده شود و مدیرانی که در این زمینه تخلفی کرده‌اند برکنار خواهند شد.» و افزود «روند پرداخت حقوق‌های بالا به دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد» و کابینه احمدی‌نژاد را متهم کرد که «در دولت به عنوان مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری این نظام نشستند دور خودشان و تصمیم گرفتند به خودشان نشان و سکه بدهند. از یک جمع ۳۰ نفره دولت به ۲۷ نفر از خودشان نشان درجه دو و درجه یک با ۷۵ و ۱۰۰ سکه دادند.»
ادی در سال ۱۹۹۵ توسط پل هیومن به لیگ ای سی دابلیو دعوت شد و موفق شد برندهٔ ای سی دابلیو ورلد تلویژن چمپیون شود اما در بیست و یکم ژوئیه کمربند رو به دین مالنکو واگذار کرد ادی در بیست پنج آگوست مجدداً این قهرمانی رو بدست آورد و در یک بازی تو آوت آف تری فالز یک بازی سه نفره برندهٔ بازی شد و بعد از بازی در لوکر روم درگیری پیش اومد و این آخرین درگیری ادی در ای سی دابلیو تلقی می‌شد