نفج

معنی کلمه نفج در لغت نامه دهخدا

نفج. [ ن َ ] ( اِ ) کاغذ. ( جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). کاغذی را گویند که چیزی بر آن نویسند. ( برهان قاطع ) :
گر نیست کلک مصری و نفج هریوه ای
تا خط نکوتر آید در چشم هر بصیر
از کلک رودباری خط صلت نویس
وز دخل رودبار بده زر چون زریر.سوزنی ( انجمن آرا ) ( جهانگیری ).
نفج. [ ن َ ] ( ع مص ) برداشتن و بلند کردن پستان نوبرآمده پیراهن را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). برداشتن پستان زن پیراهن را. ( از تاج المصادر بیهقی ). بلند برداشتن پستان نوچه پیراهن را؛ یعنی بلندی که در پیراهن به سبب برآمدگی پستان به هم می رسد. ( برهان قاطع ). || بلند کردن و بزرگ کردن چیزی را . ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || بیرون آمدن جوژه از خایه. ( تاج المصادر بیهقی ). از بیضه بیرون آمدن جوجه ماکیان. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || برجستن خرگوش و دوان خاستن . ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). برجستن خرگوش. ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ). برجستن خرگوش و سبکی کردن. ( از ناظم الاطباء ). || برجهاندن خرگوش را. ( از متن اللغة ). || سخت وزیدن باد. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). یا ناگهانی وزیدن باد. ( از متن اللغة ). || پر کردن مشک آب را. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || افزودن مال را. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ).
نفج. [ ن ُ ف ُ ] ( ع ص ، اِ ) گرانباران. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ثقلاء. ( متن اللغة ) ( اقرب الموارد ). || امراءة نفج الحقیبة؛ زن سطبرسرین و بزرگ سرسرین. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ضخمة الارداف و المأکم. ( اقرب الموارد ) ( متن اللغة ). || ج ِ نفیج. رجوع به نِفّیج شود.
نفج. [ ن ُ ف َ ] ( ع اِ ) ج ِ نفجة. رجوع به نُفجَة شود.

معنی کلمه نفج در فرهنگ معین

(نَ ) (اِ. ) کاغذ، کاغذی که به روی آن چیز می نویسند.

معنی کلمه نفج در فرهنگ عمید

کاغذی که بر آن چیزی بنویسند.

معنی کلمه نفج در فرهنگ فارسی

( اسم ) کاغذی که بر آن چیزی نویسند .
جمع نفجه است

معنی کلمه نفج در ویکی واژه

کاغذ، کاغذی که به روی آن چیز می‌نویسند.

جملاتی از کاربرد کلمه نفج

یک معامله بسیار قابل توجه، که نظر مقامات دولت آمریکا را به ویلسون جلب کرد، تأمین حدود ۲۰ تن ماده منفجره نظامی سی۴ بود. این حجم، معادل تولید داخلی یک سال ایالات متحده بود. بسیاری از عوامل ویلسون فکر می‌کردند که همچنان برای سیا کار می‌کنند و شبکه بزرگی در داخل ایالات متحده از این اقدامات ویلسون حمایت می‌کرد. این مواد منفجره را شرکتی در کالیفرنیا آماده کرده و در بشکه‌های گل مخصوص حفاری چاه‌های نفت مخفی کرده بود. این مواد منفجره احتمالاً توسط یک هواپیمای اجاره‌ای به لیبی منتقل شده‌اند.
شیب قسمت جلوی بدنهٔ برادلی به گونه‌ای است که شنی‌ها در جلوترین قسمت خودرو قرار بگیرند، درست برعکس بی‌ام‌پی روس‌ها که بدنه‌ای قایقی شکل دارد و البته مشابه ماردر آلمانی‌ها. این شیوهٔ طراحی بدنه مقاومت خوبی را در مقابل انفجار مین‌ها و بمب های کنار جاده‌ای ایجاد می‌کند اما باعث افزایش ارتفاع خودرو شده که با بالابردن مرکز ثقل خودرو از سرعت و قدرت تحرک آن کاسته و برای حرکت بر روی آب یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.
چو گردن شتر مست کفک نفج بود درایکی دو در آویخته ز حنجر او
گر نفج ز هم باز کند چون شتر مست جوشنده همی جوی کفش از بن ناب است
لومتر در سال ۱۹۳۳ طی نشر کتابی اظهار داشت جهان در اثر یک انفجار (مهبانگ) ساخته شده‌است.
کنسولگری آمریکا در پیشاور هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته و انفجار در یک گردهمایی حزبی در ایالت سرحد شمال غرب تلفاتی داده‌است.روز دوشنبه، ۵ آوریل صدای انفجارهایی از محل کنسولگری سفارت آمریکا در شهر پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان، به گوش رسید و به گفته منابع سفارت ایالات متحده، ساختمان کنسولگری هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته‌است. بی‌بی‌سی فارسی
خامنه‌ای در ۶ تیر ۱۳۶۰ در هنگام سخنرانی هدف ترور قرار گرفت. او در آن زمان نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و امام جمعهٔ تهران بود. سوءقصد به خامنه‌ای حدود یک هفته بعد از عزل ابوالحسن بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری از سوی مجلس صورت گرفت. یک روز بعد از این واقعه، انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران به کشته شدن شمار زیادی از اعضای این حزب، از جمله سید محمد بهشتی انجامید.
در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، وی‌اس‌اس اینترپرایس یک سفینه فضایی توریستی از نوع فضاپیمای دو متعلق به شرکت ویرجین گلکتیک، جهت یک پرواز آزمایشی به این جت متصل شد که پس از رهایی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از این جت منفجر شد و در بیابان موهاوی ایالت کالیفرنیای آمریکا سقوط کرد. کمک‌خلبان سفینه جان خود را از دست داد و خلبان نیز به شدت زخمی شد.
فعلی قول من یقول: الْفَجْرِ شقّ عمود الصّبح اختلفوا فی انّه ایّ فجر؟ فقال قوم بالعموم و انّه فجر کلّ یوم الی انقضاء الدّنیا و هو قول القرظی و خصّ الآخرون فقالوا: هو فجر اوّل یوم من المحرّم تنفجر عنه السنّة. و قال الضحاک: هو فجر اوّل ذی الحجّة لانّ اللَّه تعالی قرن الایّام به. و قال مقاتل: «فجر» کلّ جمعة فی کلّ سنة. و قیل: هو «فجر» یوم النّحر. قوله تعالی: وَ لَیالٍ عَشْرٍ هی العشر الاوّل من ذی الحجّة و هی افضل ایّام السّنة.