نفتی

معنی کلمه نفتی در لغت نامه دهخدا

نفتی. [ ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به نفت. مربوط به نفت. رجوع به نفت شود. || نفت فروش. که نفت به مردم فروشد. || وسیله نفت سوز. ابزار گرم کردن و روشن کردن که با نفت کار کند: چراغ نفتی ، بخاری نفتی ، آبگرم کن نفتی. || نفت دار. نفت خیز.
- مناطق نفتی ؛ جاهائی که در آن نفت استخراج کنند.

معنی کلمه نفتی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به نفت: ۱ - مربوط به نفت : مواد نفتی . ۲ - برنگ نفت سیاه تیره . ۳ - آنچه با نفت روشن شود بخاری نفتی چراغ نفتی . ۴ - نفت فروش . ۵ - ( اسم ) قسمی انگور اعلا که در قزوین بعمل آید .

معنی کلمه نفتی در ویکی واژه

petrolifero

جملاتی از کاربرد کلمه نفتی

خبر کن از من اینجا سالکان را که بشنفتی همه شرح و بیان را
تو بشنفتی ولی نادیدهٔ تو نظر کن سر اگر بادیدهٔتو
در اواخر قرن نوزدهم به دلیل شکوفایی صنایع نفتی باکو، این شهر به مقصد جدیدی برای مهاجران ایرانی آذری تبدیل شد. در اوایل قرن بیستم این مهاجران حدود %۵۰ کل کارکنان صنایع نفتی باکو را تشکیل می‌دادند.
چو یک چندی ازین معنی بگفتی به خود گفتی و هم از خود شنفتی
دلا تو پند ز احباب خویش نشنفتی پی رضای بتان ترک خویشتن گفتی
من باوی ار بهجو فتم، خیزم تو پایدار باش که تا نفتی
شرکت نفتی سعودی آرامکو در مجموع دارای ۱۵ پالایشگاه نفت است، که ۴ پالایشگاه در مالکیت کامل آن و ۱۱ پالایشگاه دیگر با مشارکت شرکت‌های دیگر است.
گفتی و شنفتی و ندیدیم این گفته و این شنفته تا چند
رکود اقتصادی و نارضایتی عمومی باعث بازگشت به سوی سیاست‌های مردمی در دههٔ ۱۹۶۰ شد، درحالی‌که شرکت‌های خارجی در ناحیهٔ آمازون اکوادور منابع نفتی کشف کرده و آن‌ها را توسعه می‌دادند. در سال ۱۹۷۲، ساخت لولهٔ نفتی آندیان که نفت را از شرق به ساحل می‌آورد به اتمام رسید و بنابراین اکوادور به دومین تولیدکنندهٔ بزرگ نفت در آمریکای جنوبی تبدیل شد. در همان سال یک گروه نظامی ملی جونتا دولت را مغلوب کرد و تا سال ۱۹۷۹ همچنان بر قدرت ماند، تا اینکه در آن سال فشارهای نهادهای مردمی‌دموکراتیک بسیار افزایش یافت. در سال ۱۹۸۲، دولت با بحران اقتصادی ناشی از تورم بالا، کسری بودجه، کاهش ارزش پول کشور، افزایش بدهی و مشکل از صنایع غیررقابتی مواجه شد که منجر به بی‌ثباتی دولت شده بود.
تو نشنفتی که او میگویدت هان دمادم هر صفت اینجای برهان
در آخرین رتبه‌بندی انجام شده توسط مجله فورچون، در فهرست فورچون ۵۰۰ این شرکت در رتبه ۳۰۳ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. همچنین این شرکت به‌عنوان یکی از چهار شرکت بزرگ نفتی مستقر در آمریکای لاتین شناخته می‌شود.
تماشا کردمت سری که گفتی تو خود گفتی و هم از خود شنفتی
انبیا را ره زد این ملعون سگ زود زو بگریز تا نفتی بشک
هین کمالی دست آور تا تو هم از کمال دیگران نفتی به غم