نفار

معنی کلمه نفار در لغت نامه دهخدا

نفار. [ ن ِ ] ( اِ ) بنای چوبین دوطبقه. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نپار شود.
نفار. [ ن ِ ] ( ع مص ) رمیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). ترسیدن و دور گردیدن. ( منتهی الارب ). نفور. نفر. نفران. ( المنجد ). رجوع به نَفر شود. || فزع کردن. ( از متن اللغة ). || منافرت. ( یادداشت مؤلف ). رمندگی. اسم مصدر است ، گویند: فی الدابة نفار. ( از اقرب الموارد ). اسم است از نُفور . ( متن اللغة ). || رفتن قوم برای کاری و همه یکبار پیش آمدن در آن. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). رفتن قوم برای کار یا جنگ. نفور. نفیر. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ) : سواران تاتار و مردان بأس و نفار و بؤس و کارزار از مکامن و جدار بدوانیدند. ( جهانگشای جوینی ). دروازه بگشادند و در نفار و مکاوحت بربستند. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه نفار در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (مص ل . ) رمیدن ، دور شدن .

معنی کلمه نفار در فرهنگ عمید

رمیدن، دور شدن.

معنی کلمه نفار در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) دوری کردن رمیدن . ۲ - ( اسم ) دوری رمیدگی .
بنای چوبین دو طبقه .

معنی کلمه نفار در ویکی واژه

رمیدن، دور شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه نفار

از جاذبه‌های گردشگری ان می‌توان به سقانفار آرمیج‌کلا، سد لاستیکی و ماهیگری اشاره کرد.سقانفار آرمیج‌کلا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بابلسر، بخش رودبست، دهستان پازوار، روستای آرمیچ‌کلا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کلوخ انداز خوبان را برای خواندن باشد جفای دوستان با هم نه از بهر نفار آمد
و قیل: هم الحفظة، و المعنی: نحن قرناؤکم الذین کما معکم فی الدنیا و لن نفارقکم فی الآخرة حتی تدخلوا الجنة. و قیل: هو من قول اللَّه عز و جل، ای نحن انصارکم کقوله: مَنْ کانَ یَظُنُّ أَنْ لَنْ یَنْصُرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ، و کقوله: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا...
پسرش گفت به دل امشب اگر جان بدهد کس به فردا به جهان نیست چومنفارغ بال
ای بزرگان ،ز رنج و درد نفیر وی اکابر از لهو و عیش نفار
بلنّهْ نفارْ دَسْتکْ هوا شنّیه دماوندِ وٰا، ورهْ بَخُو شنّیهْ
جوز پرمغز ز میزان و شکستن نرمد حمل از مادر خود کی بگریزد به نفار
بلنده نفارْ نیشتمه ایروونه زنگ چمرْ و سَرْوِنگ ساربونه
سقانفارها با مواد و مصالح چوبی ساخته می‌شود و عمده کارکرد این بناها که به یاد ابوالفضل (ملقب به سقای دشت کربلا) ساخته شده‌اند در ایام ماه محرم و عزاداری‌های مربوط به این ماه است. سقانفارها که معمولاً دو طبقه‌اند، از طریق پلکان‌های چوبی از پایین به طبقة بالا راه دارند. طبقه اول آن مکانی است که معمولاً زنان محلی در آن جمع شده و عزاداری می‌کنند؛ و در طبقه دوم هم مردان در طول شب‌های عزا و دهه اول ماه محرم به عزاداری می‌پردازند.
ناله بسیار است اما بی‌دماغ شکوه‌ایم بستن منفار ما مهری‌ست بر طومارها