نعنا
معنی کلمه نعنا در لغت نامه دهخدا

نعنا

معنی کلمه نعنا در لغت نامه دهخدا

نعنا. [ ن َ ] ( از ع ،اِ ) نوعی از پودنه باشد و اصل آن نعناع است در عربی و پارسیان «ع » آخر را حذف کرده نعنا می گویند . ( برهان قاطع ). گیاهی معطر و مأکول از جنس پودنه که پذور نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). پودینه. باغی. فودنج بستانی. فوتنج بستانی. پودنه.پونه. حثرما. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نعنع شود.

معنی کلمه نعنا در فرهنگ عمید

= نعناع

معنی کلمه نعنا در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است از رده دو لپه ییهای پیوسته گلبرگ که سر دسته تیره نعناعیان میباشد و جزو سبزیهای خوراکی است.این گیاه دارای تمام اسانس ها و خواص پودنه است و برگهایش کرک کمتری دارند ولی بریدگیهای کنار برگهای آن بیشتر از پودنه و اسانس آن نیز از پودنه ملایم تر است . این گیاه همه آثار نیرو دهنده و با دشکن وخلط آور پودنه را داراست.از این گیاه اسانسی بنام مانتول استخراج میکنند که جهت خوشبو کردن داروها و برخی آب نباتها و شیرینی ها بکارمیرود . علاوه برین در معالجه التهابات مخاط بینی و گلو و دهان اسانس مزبور مورد استعمال دارد . از انساج نعناع نوعی کافور قابل تبلور نیز بدست میاورند که مانند کافور معمولی بکار میرود . دم کرده برگ نعناع را جهت تقویت و رفع نفخ معده و روده مصرف میکنند . برگهای خشک و نرم شده نعناع جهت خوشبو کردن ماست و دوغ و سرخ شده آن در روغن که بنام نعنا داغ موسوم است جهت خوشبو کردن برخی آش ها بکار میرود لمام نعناسبز مشی نعنع راقوته . یا نعنای آبی . ۱ - نعنای وحشی . ۲ - پودنه . ۳ - نعنای قرمز . یا نعنای طبی . سوسنبر . یا نعنای قرمز . گونه ای نعناع که در لبه رودخانه ها و در جریان آبهای ملایم و کم عمق میروید و چون برگهایش قرمز رنگند باین نام موسوم است نعنای آبی. یا نعنای فلفی. سوسنبر . یا نعنای وحشی . ۱ - پودنه . ۲- گونه ای نعناع که در کنار نهرها میروید

معنی کلمه نعنا در فرهنگ اسم ها

اسم: نعنا (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: naenā) (فارسی: نَعنا) (انگلیسی: naena)
معنی: نعناع، گیاهی کاشتنی و خوشبو، ( از عربی، نعناع ) ( در گیاهی ) نعناع، گیاهی علفی و کاشتنی که ساقه و برگهای خوشبوی آن خوراکی و دارویی است و ساقه ی چهارگوش و زیرزمینی و گاهی گلهای رنگین دارد

معنی کلمه نعنا در فرهنگستان زبان و ادب

{Mentha} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از نعنائیانِ اغلب چندساله با حدود 25 گونه و چندصد رقم زراعی و برگ های متقابل و رنگ های متنوع که تقریباً در اکثر نقاط جهان می رویند، ولی اغلب رطوبت پسند و معطر هستند

معنی کلمه نعنا در دانشنامه عمومی

نعناع ( نام علمی: Mentha ) گیاهی است از راسته نعناسانان و تیره نعناعیان و از سبزی های خوراکی است. این گیاه برخی اسانس ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ هایش کرک کمتری دارند و بریدگی های کنار برگ های آن بیش تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم تر است.
به طور کلی دو رقم نعناع ( به انگلیسی: Mint ) وجود دارد. رقم خودرو و رقمی که توسط کشاورزان کاشته می شود. کیفیت، مواد موثره و طعم نمونه های خودروی آن که در دامنه های کم ارتفاع کوه ها رشد می کنند بیشتر است. نعناعی که کشاورزان می کارند نیز گونه های مختلفی دارد که مهمترین آن در روستای تنگ طه نعناع فلفلی ، نعناع محلی و نعناع سبزی می باشد که نعناع فلفلی دارای برگهای ریزتر و اسانس خیلی تند می باشد و نعناع محلی برگهای بزرگتر و اسانسش نسبت به فلفلی کمتر است و نعناع سبزی دارای برگهای بزرگتر نسبت به نعناع محلی بوده و اسانس کمی دارد و بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می گردد .
نعناع گیاهی است علفی با ریشه هوایی و ساقه های مستقیم و چهارگوش و زیرزمینی. ساقه و برگ های خوش بوی آن خوراکی و دارویی است و گاهی گل های رنگین دارد.
برگ های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی متر، متقابل، نیزه ای یا دوکی است، حاشیهٔ آن دارای بریدگی های عمیقی است، بریدگی های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ های نعناع کم است. نعناع سبز معمولاً در سرتاسر جهان کشت می شود، این گیاه حاصل تبدیل و ماندگاری بوته گیاه ریحان چند ساله می باشد. این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می روید.
«نعنای قرمز»گونه ای از نعناع است که در لبهٔ رودخانه ها و در جریان آب های ملایم و کم عمق، و در کنار آب انداز و استخرهای مصنوعی آبی ( به مازندرانی اندون ) می روید و چون برگ هایش قرمزرنگ اند به این نام خوانده می شود.
گونه های نعنا متعلق به خانواده نعنائیان هستند و به طور گسترده در اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریکای شمالی پراکنده هستند. گیاهانی از این جنس را می توان در محیط های متعدد و متنوع یافت. داده های اخیر بر اساس ویژگی های مورفولوژیکی، سیتولوژیکی و ژنتیکی نشان داده است که جنس نعنا ( Mentha ) را می توان به ۴۲ گونه، ۱۵ هیبرید و صدها زیرگونه، واریته و رقم طبقه بندی کرد. در واقع، طبقه بندی نعنا بسیار پیچیده است و همیشه یک اتفاق نظر وجود ندارد. بیشتر گونه های نعناع چند ساله هستند، حاوی اسانس هستند و به طور گسترده به عنوان محصولات صنعتی برای تولید اسانس کشت می شوند. برگ ها، گل ها و ساقه های گونه به طور سنتی به عنوان دم نوش ها و ادویه های گیاهی در بسیاری از غذاها برای افزودن عطر و طعم استفاده می شوند.
معنی کلمه نعنا در فرهنگ عمید
معنی کلمه نعنا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه نعنا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه نعنا در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه نعنا در ویکی واژه

menta

جملاتی از کاربرد کلمه نعنا

ذوالنون مصری گفت: روزی به صحرای کنعنان شدم. هنگامی که به بالای وادی رسیدم، سایه ای دیدم که پیش می آمد و می گفت: و بدالهم من الله ما لم یکونوا یحتسبون و می گریست.
رویعبدالرحمن السلمیعنعبداللّه بن احمد بن جعفر الشیبانیعناحمد بن محمد بن علی المروزیعناحمد بن عبداللّه الجوباریعنابن سالمعنمالک دینارعنالحسنعنابی هریرةعنرسول اللّه ‑قال:«من سره ان یجلس مع اللّه. فلیجلس مع اهل التصوف»، هر که آرزومند مجالست حق تعالی باشد بروی باد که با اهل تصوف نشیند. واین بزرگ تشریفی است.
وَ أَنَّا لا نَدْرِی حین منعنا من السّماء. أَ شَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ ام هو لاجل خیر اراد اللَّه بهم و اضافوا الخیر الی اللَّه بالتّخصیص تادّبا بادب اولیاء اللَّه و المؤمنین.
وَ قالُوا قُلُوبُنا فِی أَکِنَّةٍ واحد الاکنّة کنان و هو الجعبة، مِمَّا تَدْعُونا إِلَیْهِ من التوحید فلا نفهمه و لا نعیه، وَ فِی آذانِنا وَقْرٌ ای صمم فلا نسمع ما تقول، و المعنی: انّا فی ترک القبول منک بمنزلة من لا یفهم و لا یسمع. وَ مِنْ بَیْنِنا وَ بَیْنِکَ حِجابٌ ای خلاف فی الدین و مانع یمنعنا عن اتباع امرک. قالوا ذلک استهزاء و ان کان حقا بدلیل قوله: وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً و قیل: انّما قالوا ذلک لیؤیسوا رسول اللَّه (ص) عن قبولهم دینه. فَاعْمَلْ انت علی دینک، إِنَّنا عامِلُونَ علی دیننا. و قیل: «فاعمل» فی ابطال امرنا، إِنَّنا عامِلُونَ فی ابطال امرک.
گفتن شاه جهان، پاسخ پیغام پدر قصه یوسف گم گشته به پیر کنعنان
مواد این آش را سبزی آش یا سبزی تره کوهی، گوشت با استخوان یا قلم، برگهٔ زردآلو، برگهٔ هلو، آلبالوی خشک، آلوی ترش خشک، نخود، لوبیا، عدس سرکه، رشتهٔ آش، شیره انگور، نمک، فلفل، ادویه و پیاغ یا نعنا یا سیر داغ برای تزیین تشکیل می‌دهد.
آش بلغور یکی از خوراک‌های سنتی استان همدان است که با بلغور، عدس، لپه، سبزی‌ها شامل گشنیز، تره، جعفری و نعنا پخته می‌شود. این آش به زبان ترکی یارما آشی نامیده می‌شود و از خوراک‌های محلی استان آذربایجان غربی است.
به یک جلوه ز روی ماه کنعنانی درافکندی ز شهرستان مغرب تا به مصر آواز غلغل‌ها