نظیم

معنی کلمه نظیم در لغت نامه دهخدا

نظیم. [ ن َ ] ( ع ص ، اِ ) راه در کوه که در وی آبگیرها نزدیک با هم باشند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || کوهی که درآن غدیرهای پیوسته نزدیک به هم باشد. ( از اقرب الموارد ). || گو که نهال خرما در آن به یک رسته نشانده باشند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). گودی که در آن نهال خرمابن به یک رسته نشانده باشند. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || مروارید به رشته درکشیده. ( ناظم الاطباء ). لؤلؤ به رشته کشیده و جز آن. ( از متن اللغة ) :
ملکا خسروا خداوندا
یک سخن گویمت چو دُرِّ نظیم.( از تاریخ بیهقی ص 388 ).|| انجمن نیک آراسته شده. ( ناظم الاطباء ). || منظوم از شعر و جز آن. ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه نظیم در فرهنگ معین

(نَ ظِ ) [ ع . ] (اِمف . ) ۱ - به رشته کشیده شده . ۲ - به نظم درآورده شده (شعر ).

معنی کلمه نظیم در فرهنگ فارسی

راه در کوه که در وی آبگیر ها نزدیک با هم باشند ٠ یا کوهی که در آن غدیر های پیوست. نزدیک به هم باشد ٠ یا گو که نهال خرما در آن به یک رسته نشانده باشند ٠ گودی که در آن نهال خرمابن بیک رسته نشانده باشند ٠ یا مروارید به رشته در کشیده ٠ لولو به رشته کشیده و جز آن ٠ یا انجمن نیک آراسته .

معنی کلمه نظیم در ویکی واژه

به رشته کشیده شده.
به نظم درآورده شده (شعر)

جملاتی از کاربرد کلمه نظیم

با چنین پیران لا، بل که‌ جوانانِ چنین‌ زود باشد که شود عقدِ خراسان تنظیم‌
پیچ‌وخم‌های موجود در سر راه این رود، خوزستان را به جلگه‌ای بزرگ تبدیل کرده‌است. سدهای مختلفی بر روی این رودخانه ساخته شده‌اند که مهم‌ترین آنها، سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، سد مسجدسلیمان و در پایین‌تر، سد گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند هستند.
نظمم بمدح شاه بود گوهر نظیم نثرم بذکر میر بود لؤلؤ نثیر
چون تورا مقصود تنظیم طریق عدل بود جانبت این موهبت از ایزد سبحان رسید
با سقوط صفویه پتر یکم تزار روسیه به ایران لشکر کشید و قشون روسیه در سپتامبر ۱۷۲۲ میلادی دربند و در ۱۷۲۳ باکو را به اشغال خود درآوردند. طبق قراردادی که در سپتامبر ۱۷۲۳ تنظیم گردید پتر یکم به شاه وعده داد که او را در مبارزه با افغانان یاری دهد؛ و شاه تهماسب نیز دربند و باکو را جز قلمرو روسیه شناخت و گیلان را نیز در اختیار آن‌ها گذاشت.
اسفندیار منفردزاده (زادهٔ ۲۴ اسفند ۱۳۱۹ در تهران) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کنندهٔ ایرانی است.
بیض ترائبها سود ذوائبها ما بینها من نظیم‌الدر عثکول
وی تحصیلات مقدماتی را از حوزه علمیه تهران و مشهد آغاز کرد ولی عمده تحصیلات حوزوی او در ۱۸ سالگی در سال ۱۳۳۴ در قم آغاز شد و در ۲۵ سالگی به اجتهاد رسید. از سال ۱۳۴۷ بمدت سه سال را در نجف گذراند. مجتبی تهرانی از سال ۱۳۵۱ ضمن اقامهٔ جماعت در مسجد جامع بازار (مسجد جامع تهران)، جلسات اخلاق و تفسیر داشت و درس خارج فقه و اصول سیدمحسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت کرد، وی به درخواست استاد خود سید روح‌الله خمینی به جمع‌آوری فتاوا و تنظیم صحیح‌ترین نسخه از رسالهٔ عملیه و مناسک حجّ خمینی پرداخت که در سال۱۳۴۳ به چاپ رسید.
ملکا، خسروا، خداوندا یک سخن گویمت چو دُرِّ نظیم‌
گر گذارد نظم بارد لفظ او در نظیم ور نگارد نثر آرد کلک او در نثیر