نظیف

معنی کلمه نظیف در لغت نامه دهخدا

نظیف. [ ن َ ] ( ع ص ) پاکیزه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( بحر الجواهر ) ( دهار ) ( ناظم الاطباء ). پاک. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء )( غیاث اللغات ). طاهر. ( غیاث اللغات ). پاکیزه تمیز.نقی بهی. ( از متن اللغة ). پاک از چرک و آلودگی و تمیز و نیکو. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). نقی. مقابل قذر و پلید و پلشت. ( یادداشت مؤلف ) :
گر پلیدم ور نظیفم ای شهان
این نخوانم پس چه خوانم در جهان.مولوی.قوت طاعت در لقمه لطیف است و صحت عبادت در کسوت نظیف. ( گلستان سعدی ). عابد طعامهای لطیف خوردن گرفت و کسوتهای نظیف پوشیدن. ( گلستان سعدی ).
لطیف ْ جوهر و جانی غریب ْ قامت و شکلی
نظیف ْ جامه و جسمی بدیعْ صورت و خوئی.سعدی.|| حلال. پاک. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || ( اِ ) اشنان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). اشنان و مانند آن. ( از متن اللغة ).
نظیف. [ ن َ ] ( اِخ ) ابن یمن ، معروف به نظیف القس ، از اطبای عهد عضدالدوله دیلمی است که به فرمان وی در بیمارستانی که در بغداد تأسیس کرده بود به معالجه بیماران پرداخت. وی از مترجمان کتابهای علمی یونانی به زبان عربی است ، ترجمه اضافاتی بر اشکال مقاله دهم از کتاب اقلیدس از اوست. ( از تاریخ ادبیات در ایران دکتر صفا ج 1 ص 282 و 335 ).
نظیف. [ ن َ ] ( اِخ ) ( ... افندی ) احمد استانبولی ، از شاعران و مؤلفان قرن سیزدهم هجری قمری عثمانی است ، او راست : سفینةالوزراء، لغات قافیه ، منظومه سرآغاز حجاز و ترجمه چند کتاب. از اشعار اوست :
یا رسول اﷲ روضک خلد جنت درسنک
نطق جان بخشک سراسر خیر و حکمت درسنک.( از قاموس الاعلام ج 6 ).

معنی کلمه نظیف در فرهنگ معین

(نَ ) [ ع . ] (ص . ) پاکیزه ، تمیز.

معنی کلمه نظیف در فرهنگ عمید

پاکیزه.

معنی کلمه نظیف در فرهنگ فارسی

القس نظیف بن یمین . از پزشکان معاصر عضد الدوله دیلمی و از جمله بیست و چهار طبیبی بود که آن پادشاه آنانرا در بیمارستان خود در بغداد بکار معالجه مریضان گماشته بود . کتابهای اقلیدسی را به عربی ترجمه کرد .
پاکیزه
( صفت ) پاکیزه تمیز .
احمد استانبولی از شاعران و مولفان قرن سیزدهم عثمانی است او راست : سفینه الوزرائ لغات قافیه منظوم. سر آغاز حجاز و ترجم. چند کتاب .

معنی کلمه نظیف در ویکی واژه

پاکیزه، تمیز.

جملاتی از کاربرد کلمه نظیف

امر معروف خصلتی است شریف لیک از مشفق نظیف لطیف
دوشم شبی خجسته بد و مجلسی ظریف عیشی چو روح روشن و وقتی چو جان نظیف
یکی از حکیمان فرزند خویش را که به سفر می رفت، گفت: ای پسرکم سیمای خویش نیکو بدار که نشانه ی حرمت است. دستان خویش نظیف نگاه دار که نشانه ی سلطنت و قدرت است.
بروز جمعه هم ای جامه سفید نظیف (من از تو روی نه پیچم که مستحب منی)
احمد نظیف ((به عربی: أحمد نظیف)؛ زاده ۸ ژوئیهٔ ۱۹۵۲) یک سیاست‌مدار اهل مصر است. وی از ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۴ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ نخست‌وزیر مصر بود.
به دیوخوی «سلیمان نظیف» گوی که خوب درست غور کن اَنقوره نیست تبریز است
تن ما دو قطره خون بد که نظیف و آدمی شد صفت پلید را هم صفت طهارتی کن
فردی است در پاسدارخانه که در مدت بیست‌وچهار ساعت اسلحه‌خانه در اختیار اوست. تعمیر و نگهداری تسلیحات (روغن‌کاری و تنظیف)، پُر نگه‌داشتن خشاب‌ها، تعویض مهمات فاسدشده و همچنین تهیهٔ آمار تسلیحات از جمله وظایف اسلحه‌دار است.
چمن عیش خیز است و بستان نزه گلستان نظیف است و رامش فره
صحبت از این شریفتر صورت از این لطیفتر دامن از این نظیفتر وصف تو چون کند کسی
حسنی مبارک در اواخر شب جمعه ۲۸ ژانویه در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود از زمان شروع تظاهرات به مردم وعده داد برای اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، مانند افزایش دمکراسی و آزادی‌های شهروندی و حل مشکل بیکاری تلاش کند. او هم‌چنین از دولت احمد نظیف، نخست‌وزیر این کشور خواست استعفا دهد و از تشکیل دولت جدید خبر داد. حسنی مبارک هم‌چنین از عمل‌کرد نیروهای امنیتی در برخورد با مخالفان دفاع کرد. انحلال دولت صبح روز بعد به‌طور رسمی اعلام شد.
گر پلیدم ور نظیفم ای شهان این نخوانم پس چه خوانم در جهان