نظریه
معنی کلمه نظریه در لغت نامه دهخدا

نظریه

معنی کلمه نظریه در لغت نامه دهخدا

( نظریة ) نظریة. [ ن َ ظَ ری ی َ ] ( ع ص نسبی ) تأنیث نظری است ، گویند: علوم نظریة. رجوع به نظری شود. || رجوع به نظریه شود.
نظریه. [ ن َ ظَ ری ی ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان پائین ولایت بخش فریمان شهرستان مشهد. در 82هزارگزی شمال شرقی فریمان ، در دامنه معتدل هوائی واقع است و 318 نفر سکنه دارد. آبش از قنات تأمین می شود. محصولش غلات و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
نظریه. [ ن َ ظَ ری ی َ / ی ِ ] ( از ع ، اِ ) عقیده. حدس. ( فرهنگ فارسی معین ). نظریه به معنی اخیر متداول شده و جمع آن را «نظریات » آرند، مانند نشریه ، نشریات. اما چون این کلمه در عربی فصیح بدین معنی نیامده ، بعض معاصران از استعمال این مفردو جمع آن خودداری کنند و به جای آن دو «نظره » و «نظرات » را به کار می برند، ماننده : نشره ، نشرات. ولی از یک سو دو کلمه اخیر در عربی به معانی دیگری به کار میروند، و از سوی دیگر نظریه و نظریات جای خود را در زبان های عربی و فارسی باز کرده اند. مرحوم قزوینی نیز استعمال این دو را جایز میدانستند بدین اعتبار که «نظری » منسوب است به نظر و - َة وحدت به آخر آن ملحق شده و قیاساً صحیح است. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه نظریه در فرهنگ معین

(نَ ظَ یِّ ) [ ع . ] (اِ. ) رأی ، عقیده ، فکر. ج . نظریات .

معنی کلمه نظریه در فرهنگ عمید

۱. قضیه ای که برای اثبات صحت آن محتاج به برهان و دلیل باشد.
۲. رٲی، اندیشه، عقیده.
۳. تئوری.
۴. حدس، گمان.

معنی کلمه نظریه در فرهنگ فارسی

رای واندیشه وبینایی، برهان ودلیل برای اثبات آن
۱ - (صفت ) مونث نظری. ۲ - (اسم ) عقیده حدس. توضیح نظریه بمعنی اخیر متداول شده و جمع آنرا [نظریات] آرند (نشریهنشریات ) اما چون این کلمه در عربی فصیح بدین معنی نیامده بعض معاصران از استعمال این مفرد و جمع آن خودداری کنند و بجای آن دو [نظره ] و [ نظرات ] را بکار میبرند ولی از یک سو دو کلمه اخیر در عربی بمعانی دیگری بکار میروند و از سوی دیگر نظریه و نظریات جای خود را در زبان های عربی و فارسی باز کرده اند . مرحوم قزوینی نیز استعمال این دو را جایز میدانستند بدین اعتبار که [نظری] منسوب است به نظر و - ه وحدت باخر آن ملحق شده و قیاسا صحیح است و نظریات هم قیاسا جمع نظریه میشود.این کلمه و جمع آن در فرهنگهای معاصر عربی هم وارد شده . ۱ - ( مصدر ) برشته کشیدن جواهر . ۲ - ترتیب دادن آراستن . ۳ - شعرگفتن . ۴ - (اسم ) برشته کشی جواهر . ۵ - ترتیب آرایش . ۶ - شعر گویی : چون زبان به نظم اشعار میگشود عادلی تخلص میکرد . ۷ - ( اسم ) گفتار موزون کلام منظوم : خطه سخن را نیز منقسم گردانید بدو قسم : یکی نظم و یکی نثر . توضیح اساسا بین نظم و شعر فرقی است ولی نظم بمعنی شعر هم بکار میرود : زمن بحضرت آصف که میبرد پیغام که یاد گیر دو مصرع زمن بنظم دری . ( حافظ .۳۱۵ ) یا به نظم در آوردن . بصورت کلام منظوم در آوردن شعر کردن: رودکی را فرمود تا بنظم آورد ( کلیله و دمنه را ) . یا لباس نظم پوشانیدن. بنظم در آوردن : و این ابیات را لباس نظم پوشانید. ۸ - سازمان تشکیلات : [ نظم جدید ] . یا نظم طبیعی . انتقال از موضوع مطلوب است بحد اوسط و از آن بمجهول تا نتیجه لازم حاصل آید و این ترتیب در شکل اول جاری است .
دهی است از دهستان پائین ولایت بخش فریمان شهرستان مشهد ٠ در ۸۲ هزار گزی شمال شرقی فریمان در دامن. معتدل هوائی واقع است ٠ آبش از قنات محصولش غلات شغل اهالی زراعت است ٠

معنی کلمه نظریه در فرهنگستان زبان و ادب

{theory, théorie (fr. )} [عمومی] مجموعۀ نظام مند اندیشه ها و طرح هایی که برای بیان مفهومی علمی یا فلسفی یا اجتماعی ارائه شود

معنی کلمه نظریه در دانشنامه عمومی

نَظَریه ( به انگلیسی: Theory ) ، نِگَره یا تِئوری نوعی بیان خلاصه، خردمندانه و منطقی حاصل از اندیشیدن دربارهٔ یک پدیده بوده یا از نتایج چنین اندیشه و تفکری است. چنین شیوهٔ اندیشیدن خردمندانه و منطقی ای، غالباً با فرآیندهایی مانند مطالعه و مشاهده یا تحقیق همراه است. نظریه ها ممکن است علمی یا غیرعلمی ( یا به میزان کمتر تأثیر یافته از علم ) باشند. همچنین، هدف یک نظریه به عنوان مثال، بسته به زمینه و موضوع، ممکن است شامل توضیحات کلی دربارهٔ نحوهٔ کارکرد طبیعت باشد. واژهٔ «تئوری» ریشه در یونان باستان دارد اما در کاربرد نوین آن در دوران مدرن، معانی مختلف و مرتبط جدیدی به خود گرفته است.
در علم مدرن و دوران نو، منظور از اصطلاح «نظریه»، نظریهٔ علمی است. نظریهٔ علمی شرح و توضیحی تأییدشده از طبیعت است که از روش علمی حاصل شده و همواره معیارهای مورد نیاز علم مدرن را برآورده می کند. این معیارها شامل
۱ - نقد
۲ - تأیید
۳ - رد علمی
می باشند بدین جهت است که چنین تئوری ها یا نظریه هایی، باید به گونه ای باشند که آزمون های علمی همواره قادر باشند آن ها را از نظر تجربی، پشتیبانی یا نقض کنند ( تأیید یا رد کنند ) . نظریه های علمی، معتبرترین و دقیق ترین و جامع ترین بخش های دانسته های علمی می باشند خصوصاً در قیاس با تصور عامهٔ مردم و استفادهٔ آن ها از معنای واژهٔ «نظریه» که آن را امری غیرقابل اثبات یا اثبات نشده یا حدس یا گمان می پندارند ( و حتی بعضاً به اشتباه تصور می کنند که نظریهٔ علمی همان فرضیهٔ علمی است که پیشرفت کرده و تبدیل به نظریه شده است ) نظریات علمی با فرضیات علمی و نیز قوانین علمی تفاوت دارند. فرضیه ها حدس های منطقی ای هستند که به روش تجربی قابل آزمایش اند و قوانین علمی گزارش های توصیفی دربارهٔ چگونگی عملکرد طبیعت در یک محدوده و تحت شرایط خاصی هستند. پس نظریه با فرضیه یکسان نیست. نظریه چارچوبی توضیح دهنده برای یک مشاهده فراهم می آورد و با فرض صحت آن توضیحات، فرضیه های محتملی از پی اش می آیند که می توان آزمودشان و به صحت یا سقم نظریه پی برد. نظریات علمی به جای دستیافتن به هدف و نتیجه ای، ما را به سوی مسیر و چارچوب کشف شواهد و حقایق علمی راهنمایی می کنند؛ و بعضاً خالی از مقادیر و بدون کمیت ها هستند. :   131  . :   46 
معنی کلمه نظریه در فرهنگ معین
معنی کلمه نظریه در فرهنگ عمید
معنی کلمه نظریه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه نظریه در دانشنامه آزاد فارسی

نَظَریه (theory)
در علم، مجموعه ای از تصورات، مفاهیم، اصول یا روش ها برای توضیح و تبیین گروه پُرشماری از واقعیات مشاهده شده. نظریۀ نسبیت، نظریۀ کوانتومی، نظریۀ تکامل، و نظریۀ زمین ساختِ صفحه ای ازجمله نظریه های علمی اند.

معنی کلمه نظریه در ویکی واژه

ideologia
رأی، عقیده،
نظریات.

جملاتی از کاربرد کلمه نظریه

ازان خوش منظریها در گذشتم برین صورت که دیدی مسخ گشتم
رحم است بر آن کس که ز کوته نظریها بر عاقبت خویش نظر هیچ ندارد
فریاد من از دست پریشان نظریهاست چون نای بود ناله ام از رهگذر چشم
با وجود پیشرفت‌های اخیر، این نظریه‌ها هنوز دارای مشکلاتی هستند. به خصوص، شواهد آزمایشگاهی برای تأیید یا رد نظریه‌های موجود وجود ندارد. چرا که این پدیده‌ها در مقیاس انرژی در نزدیکی مقیاس پلانک رخ می‌نمایند و از این رو در آزمایش‌های فعلی قابل دست‌یابی نیستند. این موضوع گرانش کوانتومی را به یک موضوع صرفاً نظری تبدیل کرده‌است.
باربارا مک کلینتوک از این نشانگرها برای تأیید نظریه ترنسپوزون خود «پرش ژن‌ها» استفاده کرد که به همین خاطر جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۱۹۸۳ دریافت کرد. امروزه ذرت همچنان یک ارگانیسم مدل برای ژنتیک و زیست‌شناسی تکوینی است.
دقیق‌ترین فرمول‌بندی اصل هولوگرافیک در تناظر ای دی اس/سی اف تی است که توسط نظریه‌پرداز ریسمان، خوان مارتین مالداسنا در سال ۱۹۹۷ میلادی مطرح شد.
این نظریه نگاه خود را از نظریه مارکس یعنی بهره‌کشی طبقه برژوا از پرولتاریا وام می‌گیرد و آنرا به جهان گسترش می‌دهد.
پیرامن نوربخشی ستارگان، سه نظریه وجود دارد: