نظری

معنی کلمه نظری در لغت نامه دهخدا

نظری. [ ن َ را / ن َظْ ظَ را ] ( ع اِ ) بنونظری ؛ نگرندگان به سوی زنان و عشقبازی کنندگان با آنها. ( ناظم الاطباء ).
نظری. [ ن َ ظَ ری ی / ن َ ظَ ] ( ص نسبی ) منسوب است به نظر. رجوع به نظر شود. مقابل بدیهی. ( آنندراج ). هر تصور یا تصدیق که درک آن محتاج به فکر و نظر باشد. ( یادداشت مؤلف ). آنچه دریافتنش متوقف بر نظر و تحقیق است مانند تصور نفس و عقل و تصدیق این که عالم حادث است. ( از تعریفات ) :
چشم حاضر سخنی کرده نظرباز مرا
که بدیهی است بر دقت طبعش نظری.تأثیر ( از آنندراج ). || مقابل عملی. رجوع به عملی شود.
- اخلاق نظری . رجوع به اخلاق شود.
- حکمت نظری یا فلسفه نظری ؛ مقابل عملی ، آن قسم اول است از هر دو قسم حکمت و حکمت نظری را حکمت علمی نیز گویند و آن تصور حقایق موجودات باشد و قسم دوم حکمت عملی است ، و اقسام نظری بسیار است چنانچه علم هیأت و علم مناظر و مرایا و تشریح و علم معادن و نباتات و غیره. ( غیاث اللغات ). رجوع به فلسفه شود.
|| آنچه بر آن نظر نبود و منظور نباشد و لفظ نظری بر آن نویسند و این اصطلاح ارباب دفاتر ایران است :
نیم ز فیض نگاه تو لحظه ای نومید
بسان آینه هر چند گشته ام نظری.ملامفید بلخی.با اینهمه دشوارپسندی چو نظر کرد
یک یک همه اطفال سرشکم نظری شد .میرزا طاهر وحید ( آنندراج ).

معنی کلمه نظری در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ عملی] ویژگی علمی که متمرکز بر جنبه های غیرعملی است.
۲. دارای جنبۀ غیرعملی، ذهنی.
۳. دورۀ آموزش متوسطه، شامل کلاس های اول تا سوم دبیرستان.

معنی کلمه نظری در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به نظر : ۱ - آنچه با نظر و حدس انجام شود حدسا : [نظری تخمین زد.] ۲ - ( صفت ) آنچه که فهمیدنش محتاج به نظر و فکر باشد مقابل بدیهی : چشم حاضر سخنی کرده نظر بازمرا که بدیهی است بر دقت طبعش نظری . ( محسن تاثیر.فرنظا. ) تصدیق نظری . تصدیقی که از راه تامل و فکر بدست آید . یا تصور نظری . تصوری که از راه تامل و فکر بدست آید . ۳ - علمی مقابل عملی . یا عمل نظری فلسفله نظری حکمت نظری . آن قسمت از علم و فلسفه که ارتباط به عمل ندارد مقابل علم یا فلسفه عملی . فلسفه نظری شامل سه قسمت است : ریاضی طبیعی الهی . ۴ - آنچه مربوط به نظریه باشد تئوریک مقابل عملی ( پراتیک ) .

معنی کلمه نظری در فرهنگستان زبان و ادب

{theoretic, theoretical, théorique (fr. )} [عمومی] مربوط به نظریه؛ غیرتجربی

معنی کلمه نظری در ویکی واژه

teorico

جملاتی از کاربرد کلمه نظری

آنروز که پیدایی ما را اثری بود در آینهٔ ذره غبار نظری بود
دارم نظری با گل کو روی ترا ماند با ماه نوم عشقی است کابروی ترا ماند
کشت چشم تو ام به شیوه و ناز نظری سوی کشتگان انداز
قوله تعالی: قُلْ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا ابعد ما اکرمنی بجمیل ولایته اتولی غیره؟! و بعد ما وقع علیّ ضیاء عنایته انظر فی الدارین الی سواه؟! پس از آنکه آفتاب عنایت و رعایت از درگاه جلال و عزت بر ما تافت، و بی ما کار ما در دو جهان بساخت، و بمهر سرمدی دل ما بیفروخت، و بزیور انس بیاراست، و این تشریف داد که در صدر قبول گهی مهد ناز ما میکشند که «لعمرک»، گهی قبضه صفت بحکم عنایت بیان صیقل آئینه دل ما می‌کند که: أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ، گهی مستوفی دیوان ازل و ابد حوالت قبول و ردّ خلق با درگاه ما میکند که: ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. با این همه دولت و مرتبت و عنایت و رعایت چون سزد که دلم تقاضای دیگری کند! یا بدنیا و عقبی نظری کند! لا جرم دنیا را گفت: «مالی و للدنیا»! عقبی را گفت: ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی‌، نه دنیا و نه عقبی بلکه دیدار مولی.
حاجت تیر و کمان بکشتن من نیست بسمل خود را بناوک نظری کن
نرخری گر به پشت ماده خری بر جهد و افتدش بر او نظری
ادوارد بارنت تایلور دربارهٔ اساطیر و ادیان جوامع ابتدایی به تحقیقات علمی پرداخت. وی اولین کسی است که در زمینه قربانی به‌طور جدی به بحث و تفحص پرداخته است. اساس کار او، چنان‌که از آثارش برمی‌آید، انسان‌شناسی اجتماعی به شیوه علمی، آماری و تطبیقی است. آنچه او و محققان را در تحقیقات علمی‌شان در خصوص قربانی یاری رساند، توجه به این خواسته طبیعی بود که بشر همواره در پی ایجاد پیوند میان خود و آن چیزی است که مقدس می‌پندارد و به تقدیم قربانی و هدایا می‌پردازد. از نظر او، قربانی هدیه‌ای است به موجودات ماورای طبیعی تا علاقه آن‌ها نسبت به قربانی‌کنندگان جلب شود، یا دشمنی آن‌ها کاهش یابد. نظریه تایلور با گذشت زمان، مورد تحلیل و نقد صاحب‌نظران واقع گردید.
کارم ز دست شد نظری کن بکار من بنگر بکار بنده خداوندگار من
دربارهٔ نام اشتهارد نظریات زیادی وجود دارد ولی بیشتر نظر بر این است که واژه اشتهارد از دو بخش اشته و ارد تشکیل شده که در زبان تاتی اشتهاردی، اشته به معنی ایستادن و ایستگاه و سرزمین است و ارد در زبان اشتهاردی به معنی مقدس است و در نتیجه به معنای سرزمین مقدس می‌شود. نظر دیگری بر این است که نام اشتهارد در اصل «اشترده» بوده که صورتی است از واژه «استرده» و «سترده» به معنی صاف و هموار و بی درخت.
در ۸ مارس ۲۰۲۳ م. به مناسبت روز جهانی حقوق زنان و در همبستگی با زنان ایرانی، آنوشا نظری قطعه تو را می‌خواهم را در تئاتر شانزه‌لیزه در پاریس اجرا کرد.
برنامه‌های کاربردی عبارتند از مطالعه دین، هنجارهای اجتماعی ایدئولوژی، نفرت، تروریسم، اعتماد، و فرهنگ اقتصاد، باروری، باورها در عدالت توزیع مجدد، موضوع کلی تحلیلی این است که چگونه ایده‌ها و رفتارها در میان افراد از طریق شکل‌گیری سرمایه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و فرایندهایی مانند یادگیری اجتماعی، مانند نظریه تکامل اجتماعی و آبشار اطلاعات، گسترش می‌یابند.
امامزاده پیرحمزه در شهر آسمان آباد، بر روی تپه ای در ۳ کیلومتری محله سلطانقلی و صید نظری قرار گرفته‌است.
امشب نظری به روی ساقی دارم ای صبح، مدم، که عیش باقی دارم
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ الآیة... این در شأن مردی آمد از قریش، ازین منافقی، نیکو سخنی، بد فعلی، که منظری شیرین داشت و سخنی نرم و زبانی خوش اما کافر دل بود، و سوگند خوار و سخت خصومت و بد سیرت. آمد بر مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم و سوگند یاد کرد که من ترا دوست دارم و بر دین توام. و مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم او را بدین بنواخت و نزدیک خود کرد، و سخنش خوش آمد. گویند که اخنس بن شریق بود و گویند که ثعلبه بود.
بعد از هر کشف جدیدی نظریه‌های پیچیده‌تری دربارهٔ ماهیت این موجودات از سوی دانشمندان ارائه می‌شد. حتی در مورد اینکه آیا این فسیل‌ها مربوط به موجودات واقعی است یا خیر. برخی آنها را نیاکان موجودات جدیدتر می‌دانستند، و در مقابل عده‌ای آنها را گروه منحصر به فردی می‌دانستند که در ۵۴۵ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند. آثار فسیلی مشابه حفاری کرم‌ها، (سن حدود ۵۶۰ میلیون سال)، نشان‌دهنده وجود موجودات برجا و ثابت است.
نظری سوی به ما کن صنما گاه به گاه کان دو رخساره ببینیم مگر ماه به ماه