نظایر

معنی کلمه نظایر در لغت نامه دهخدا

نظایر. [ ن َ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ نظیرة، به معنی مثل و مانند و نظیر : هرگاه که دو دوست به مداخلت شریری مبتلا گردند هر آینه میان ایشان جدائی افتد و از نظایر و اخوات آن حکایت شیر است و گاو. ( کلیله و دمنه ). رجوع به نظائر شود. || افاضل. اماثل. اخیار. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نظائر شود.

معنی کلمه نظایر در فرهنگ معین

(نَ یِ ) [ ع . نظائر ] (اِ. ) جِ نظیره ، مثل ها، مانندها.

معنی کلمه نظایر در فرهنگ عمید

= نظیره

معنی کلمه نظایر در فرهنگ فارسی

جمع نظیره
(صفت ) جمع نظیره مانندها مانندگان : و نظایر این ماثر از سعادت بندگان آستان سلطنت آشیان بدیع نیست . توضیح در فارسی جمع نظیر هم آید .

معنی کلمه نظایر در ویکی واژه

نظائر
جِ نظیره ؛ مثل‌ها، مانندها.

جملاتی از کاربرد کلمه نظایر

لمن آثر رضاء اللَّه فیهما. این آیت و نظایر این در قرآن در شأن قومی آمد که مسلمان شدند و اقارب ایشان هنوز کفّار بودند آن کافران در مسلمان شدگان می‌زاریدند و وعده میدادند و وعید میکردند که ایشان را با کفر برند. و نظایره قوله لَنْ تَنْفَعَکُمْ أَرْحامُکُمْ الآیه...، إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ الآیة. إِنَّما یَنْهاکُمُ اللَّهُ الآیة. یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ الآیة..
پرداخت بلاعوض بیشتر زمانی انجام می‌شود که یک سازمان یا دولت پرداخت غرامت به قربانیان یک حادثه ناشی از تصادف (و نظایر آن) را برعهده میگ‌یرد، اما مسئولیت خسارات را نپذیرفته، یا تقصیر خود در وقوع حادثه را قبول ندارد.
البته باید اضافه کرد برای رشته‌های جدید متأسفانه بعلت عدم شناخت کامل از این رشته بازار کار جالبی وجود ندارد و باید چند سالی صبر کرد تا این رشته و نظایر آن شناخته شود
ترا نظایر و اقران گروه پاکانند نگاه دار حدود نظایر و اقران
هست این را نظایر بی‌حد چون کنی خوض اندر این به خِرَد
خرد نظایر عالم بهم چه می‌سنجید به نیم ملک بچربید نیم درویشی
این کتیبه و نظایر متعدد آن و متون و قرائن بسیار دیگر، همچنین یادبادهای سالخوردگان هم از آن روزگاران، مسلم می‌دارد که زبان فارسی تا پیش از ۱۹۳۶ که تدریس آن بوسیلهٔ حکومت شن سی تسای تحریم شد در این محل از زبان‌های نوشتاری بوده‌است.
پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ئی گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که گمان می‌رود می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب برسانند، مهار می‌کند.
و مانده است ما را سخن گفتن اندر (علت) تمامی عالم که آن است علت چرایی او. پس بنگریم اندر مصنوعات طبیعی و نباتی و حیوانی و انسانی تا علت تمامی از آن به آغاز آن پدید آید یا به میانه آن یا به آخر آن. و همی یابیم مر علت های تمامی را اندر جملگی مصنوعات که اندر آخر آن همی پدید آید، چنانکه آخر چیزی کز نبات پدید آید تخم او همی پدید آید که علت نبات او بوده باشد و آخر چیزی از حیوان نطفه پدید آید که علت حیوان او بوده باشد. و اگر چیزی که از مصنوع انسانی پدید آمد آن بود کز آن پس نیز بر آن مصنوع چیزی پدید نیامد، چو پوشیدن شاه مر انگشتری (را) و نشستن او بر تخت و جز آن، پس گوییم که علت تمامی مر عالم را چیزی است که باز پسین چیزی اندر عالم او پدید آمده است. و لازم آید از استقرای نظایر که بازگشتن منافع آن مصنوع به جملگی بدو باشد و مر آن را با آن نیز دیگر فضل ها باشد. چنانکه چو تخم نبات علت اوست، همه منافع نبات همی به تخم او باز گردد و مر آن تخم را با آن نیز قوت رستن و یافتن مژه و بوی و رنگ است که مر نبات را از آن چیزی نیست. و هم چنین (مر نطفه حیوان را) با آنکه مر همه فواید (حیوانی را یافته است، بر حیوان فضل) است بدانچه اندر او قوتی (بی نهایت است مر پدید آوردن) اشخاص را که به هر (شخصی مر) همان فضایل را که آن حیوان پذیرفته است بپذیرد. و هم چنین مر پادشاه را که انگشتری بر دست کند و بر تخت نشیند، با آنکه منافع این (هر دو) مصنوع بدو بازگردد، بر این دو مصنوع فضل های بسیار است.
ختنه کردن دستگاه تناسلی زنان (اف جی ام)، همچنین به نام برش تناسلی زنان (اف جی سی)، ختنه زنان، یا ختنه زنان (اف جی ام/سی) نام برده می‌شود، به «مجموع کارهایی که مثل برداشتن قسمتی یا کامل اندام تناسلی خارجی زن یا نظایر جراحی‌ها می‌شود، اشاره دارد. از اندام تناسلی زنان چه به دلایل فرهنگی، مذهبی یا سایر دلایل غیر درمانی.» این همان راه‌هایی نیست که در جراحی تغییر جنسیت یا اصلاح دستگاه تناسلی افراد میان جنسی استفاده می‌گردد. این کار در چندین قسمت از جهان انجام می‌گردد، ولی این کار به شدت در آفریقا، قسمت‌هایی از خاورمیانه و بعضی دیگر از ناحیه آسیا متمرکز می‌باشد. بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر ختنه جنسی را در ۲۹ کشوری که در آنان متمرکز می‌باشند تجربه نموده‌اند.
ج - در نقاشی بدون تصویر «یعنی در خارج از تصاویر طبیعی و غیرطبیعی نزدیک» هنرمند تکلیف خود را می‌فهمد و می‌داند که برای ایجاد زیبایی تخصصی باید مستقیماً به عوامل هنری «یعنی ایجاد هماهنگی‌های دقیق‌تر و خوش‌آیندتر و طراحی‌های جاندارتر و گویاتر» بپردازد. در همین مرحله، هنرمند و هم مردم به خصوص «که به وسیلهٔ فهم مضامین عادی و تصویری نظایر خاطرات و آرزوهای خود گمان می‌کرده‌اند که درک زیبایی تخصصی کرده‌اند» تکلیف خود را می‌فهمند؛ و برای درک زیبایی نقاشی، از این پس مستقیماً به عوامل هنری رجوع می‌کنند نه به مضامین تصویری یا خود تصویر. اینجا اولین مرحله‌ای خواهد بود که هنرمند و مردم هر دو به واقعیت مفهوم زیبایی تخصصی یا زیبایی‌شناسی تخصصی پی می‌برند.