نضار

معنی کلمه نضار در لغت نامه دهخدا

نضار. [ ن َ ] ( ع اِ ) سیم و زر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
نضار. [ ن ُ ] ( ع ص ، اِ ) زر و سیم خالص ناگداخته بی غش. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). زر خالص. ( دهار ). به معنی طلا و نقره هر دو آمده اما بیشتر بر طلا اطلاق شود. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). و نیز رجوع به نضر و نَضار شود :
حاصل آن کودک بر آن تخت نضار
شسته پهلوی قباد شهریار.مولوی.|| جوهر خالص از تبر ( نِضار ) یعنی طلای ناساخته ناگداخته ، یا طلائی که هنوز در معدن است. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || زرد به معنی طلا. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || خالص هر چیز. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از صراح ). خالص از هر چیزی. ( ناظم الاطباء ) ( از المنجد ). || خالص النسب. ( از اقرب الموارد ). || چوب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). خشب. ( اقرب الموارد ). || چوب که از آن آوند سازند، از آن است منبر آن حضرت. نِضار. ( منتهی الارب )( آنندراج ). چوبی که از آن ظرف سازند. ( از اقرب الموارد ). || درخت گز، یا گز سرسبز بی آب ، یا گز دراز راست شاخه ها، یا گز کوهی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). اثل. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). نِضار. رجوع به نضار شود. || قدح نضار ، کاسه از چوب گز زردرنگ.( منتهی الارب ). قدحی از چوب گز. ( فرهنگ خطی ).
نضار. [ ن ِ ] ( ع اِ ) ج ِ نضر. رجوع به نَضر شود. || چوب که از آن آوند سازند، از آن است منبر آن حضرت صلی اﷲ علیه وآله. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). اثل. ( از حاشیه برهان چ معین ). نُضار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ).
نضار. [ ن ِ ] ( اِخ ) بنت محمدبن یوسف ام العز، نویسنده و شاعره مصری است ، درسال 702 تولد یافت و به 730 هَ. ق. درگذشت. رجوع به الاعلام زرکلی ج 8 ص 356 و الدرالکامنه ج 4 ص 395 شود.

معنی کلمه نضار در فرهنگ معین

(نُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - زر. ۲ - خالص از هر چیز.

معنی کلمه نضار در فرهنگ فارسی

۱- سیم و زر(بیشتر در مورد زر بکاررود ): چمیدن و قرارش مانند مار باشد رخشیدن شعاعش گویی نضار باشد . ( منوچهری .د. چا. ۲ ) ۲۲:۲ - خالص از هر چیز . ۳ - قدح چوبین .
بنت محمد بن یوسف ام العز نویسنده و شاعر. مصری است در سال ۷٠۲ تولد یافت و به ۷۳٠ هجری قمری درگذشت .

معنی کلمه نضار در ویکی واژه

زر.
خالص از هر چیز.

جملاتی از کاربرد کلمه نضار

عارض نسرین همگونه سیمستی گونه عبهر همرنگ نضار آید
دمید از باغ حسنش سبزه ی خط فزون شد گلستانش را نضارت
زمزم از اشگ اولیاست شوری او بدین گواست بر در حق بریز ا شگ تا ببری نضارتی
بماه داد ز سیم سپید یک درهم بمهر داد ز زر نضار یگدینار
آن دهد زر که ستاند بدلش مسک سیاه این دهد مشگ که گیرد عوضش رز نضار
نضارت گل میخانه و مل مینا نظیر آب حیاتست و روضه مینوست
از مدحت تو روی هنر را طراوتی وز جود تو ریاض کرم را نضارتی
پس ربّ العالمین ایشان را جواب داد: «وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً وَ رِءْیاً» ای قد اهلکنا اسلافهم و کانوا فی الدّنیا اکثر نعمة و اوفر زینة فلم ینفعهم من اللَّه و لم یقرّبهم من رحمته و و النّجاة من عذابه. قال اهل اللّغة: الاثاث متاع البیت ما یتمتّع به الانسان من اداة لا غنی عنها، مشتقّ من اثیث و هو الکثیر و ریّا بتشدید قراءت شامی است، و قالون و اسماعیل از نافع. باقی قرّاء رئیا خوانند بهمز و هو المنظر، مشتقّ من رأیت ای ما یری فی صورة الانسان و لباسه. و قیل هو من قولک رویت ای منظره مرتو من النعمة ای انّ علیه نضارة. و انتصاب اثاثا و رئیا علی التفسیر.
حاصل آن کودک برین تخت نضار شسته پهلوی قباد شهریار
اگر از بهار حسنش بچمن رسد نسیمی عجب ار نگیرد از سر بگه خزان نضارت