نشیب

نشیب

معنی کلمه نشیب در لغت نامه دهخدا

نشیب. [ ن ِ / ن َ ] ( ص ، اِ ) اوستا: نیخشوئپه ، پهلوی : نَ ( َیَ ) شپ ، نَ ( َیَ ) شپیتن ( فرود شدن )، پهلوی : نیشپک ( غروب [ آفتاب و ماه ] )، پازند: نیشوه ، برای وهژه ( بهیزک )، کردی : سرنشیو ( برگشته ،[ سر به پائین ] )، نیز کردی نشوو ، نشیو ( نشیب یک تپه )، شیو ( دره )، نشیو ( پائین )، نشه ئو ( دره ). ( از حاشیه برهان چ معین ). || پستی. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ). فرود. ضد فراز. سرازیری. ( از ناظم الاطباء ). شیب. گودی. ( یادداشت مؤلف ) :
شیب تو با فراز و فراز تو با نشیب
فرزند آدمی به تو اندر به شیب و تیب.رودکی.خروشان و جوشان و دل پرنهیب
برافراز سر برکشید از نشیب.فردوسی.نباید نهادن دل اندر فریب
که هست از پس هر فرازی نشیب.فردوسی.نشیبهاش چو چنگالهای شیردرشت
فرازهاش چو پشت نهنگ ناهموار.فرخی.پهن ور دشتی نشیبش توده ریگ روان
سهمگین راهی فرازش ریزه سنگ سیاه.فرخی.چون کلنگان از هوا آهنگ او سوی نشیب
چون پلنگان از نشیب آهنگ او سوی فراز.منوچهری.آب کار عدو افتاد ز بالا به نشیب
هیچ آبی زنشیبی سوی بالا نشود.منوچهری.آب رونده به نشیب از فراز
ابر شتابنده به سوی سماست.ناصرخسرو.می شتابد چو سیل سوی نشیب
خلق سوی نشاط و لهو و لباس.ناصرخسرو.نشیب و توده وبالا همه خاموش و بی جنبش
چو قومی هر یکی مدهوش و درمانده به سودائی.ناصرخسرو.که آید پس هر نشیبی فرازی
که باشد پس هر فراقی وصالی.ابوالفرج رونی.و جمله پشته ها و نشیب و افراز آن ولایت به غله کارند. ( فارسنامه ابن بلخی ص 144 ). در فراز و نشیب آن لختی پوئیدم. ( کلیله و دمنه ).
آن عقل که برد نام بالایش
سر چون سر خامه در نشیبش بین.خاقانی.خدای از هر نشیب و هر فرازی
نپوشیده ست بر من هیچ رازی.نظامی.سعدیا از روی تحقیق این سخن نشنیده ای
هر نشیبی را فراز و هر فرازی را نشیب.سعدی.چو سیل اندرآمد به هول و نهیب
فتاد از بلندی به سر در نشیب.سعدی.اجل ناگهت بگسلاندرکیب

معنی کلمه نشیب در فرهنگ معین

(نَ ) [ په . ] (اِ. ) سرازیری ، پستی .

معنی کلمه نشیب در فرهنگ عمید

۱. زمین پست و سرازیر.
۲. (صفت ) پست.
۳. (اسم مصدر ) پستی، سرازیری، پایین.

معنی کلمه نشیب در فرهنگ فارسی

پستی، سرازیری، مین پست وسرازیر، پایین
۱ - ( اسم ) سرازیری مقابل فراز : کس نبیند فرو شده به نشیب هرکه را خواجه برکشد به فراز . ( فرخی .عبد.۲ ) ۲٠۳ - ( صفت ) زمین پست .
دهی است از دهستان مرکزی بخش صفی آباد شهرستان سبزوار در ۲٠ هزار گزی شمال شرقی صفی آباد در منطق. کوهستانی معتدل هوائی است واقع است و آبش از قنات محصولش غلات و پنبه و زیره و میوه ها شغل اهالی زراعت است .

معنی کلمه نشیب در دانشنامه عمومی

نَشیب، روستایی است از توابع بخش مشکان و در شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی ایران.
این روستا در دهستان یام قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۰۸ نفر ( ۸۰ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه نشیب در ویکی واژه

سرازیری، پستی.

جملاتی از کاربرد کلمه نشیب

این بخش کتاب، با آن که به‌طور پراکنده و در بیش از ده سال و در حالات و شرایط کاملاً متفاوت و پرفراز و نشیب، نوشته شده است و با آن که بخش اعظم آن، بدون دسترسی به منابع و تنها با تکیه بر حافظه، تألیف گردیده است، از عالی‌ترین دقایق و تحلیل‌های علمی و فلسفی برخوردار است. بخش منطق شفا از جامع‌ترین آثار دربارهٔ علم منطق می‌باشد و در چهار جلد رحلی، به زبان عربی، به چاپ رسیده است.
در نشیب نیستی آرام گیر تا برآرندت به سر بالای عشق
باشگاه فوتبال استیل‌آذین تهران، یک باشگاه فوتبال در شهر تهران تحت مالکیت حسین هدایتی سرمایه‌دار ایرانی بود. استیل‌آذین با حمایت مالی قوی و مالکی جاه‌طلب، رؤیای تبدیل شدن به یکی از تیم‌های بزرگ فوتبال ایران را داشت. این باشگاه در اولین فصل حضور خود در لیگ برتر با لقب «کهکشانی‌های ایران» شناخته می‌شد اما با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان، عملکرد موفقی نداشت و پس از فراز و نشیب‌های فراوان، در نهایت در سال ۱۳۹۲ منحل شد.
دوران حیات علی‌قلی‌خان سردار اسعد، مقارن با دوران پر فراز و نشیب سیاسی و اجتماعی در ایران و حتی در سطح جهانی بوده است. ورود وی به عرصه سیاسی ایران، در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه بود. با روی کار آمدن مظفرالدین‌شاه، (و متعاقب آن، اتابک) دامنه فعالیت‌های سیاسی وی بیشتر شد، ولی با به قدرت رسیدن محمدعلی‌شاه، تا پیش از به توپ بستن مجلس، وی کاملاً از صحنه سیاسی خارج شده بود ولی، در دوران پس از فتح تهران و ابتدای سلطنت احمدشاه، علی‌قلی‌خان، از تأثیرگذارترین رجال سیاسی ایران بوده است.
مرکب تو همچو آب و آتش است و خاک و باد در نشیب و در فراز و در درنگ و در شتاب
روستای خورنج در پیرانشهر در فاصلهٔ ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر بر سر راه مهاباد نیز قرار دارد. این روستا در مجاورت منطقه ای قرار دارد که با سنگ‌های عظیم الجثه ای احاطه شده است و این سنگ‌ها به طرز شگفت‌انگیزی بر روی هم انباشته شده‌اند. در اطراف این روستا چندین تپهٔ باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده‌اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد. این سنگ‌ها به‌صورت تکه‌های حجیمی بر روی هم انباشت شده و منطقه گردشگری کندوان را در ذهن هر بیننده‌ای تداعی می‌کند.
در اسفند ۱۳۱۲ دوره فعالیت سه‌ساله اتاق تجارت تهران خاتمه یافت و انتخابات جدید برگزار شد و ریاست اتاق به عبدالحسین نیک‌پور رسید. عبدالحسین نیک‌پور دوران ریاست طولانی خود را (از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۳۵) با فراز و نشیب آغاز کرد. در دوران ریاست نیکپور، اتاق تجار بار دیگر نام خود را تغییر داد و براساس عرف بین‌المللی، عنوان اتاق بازرگانی برای آن انتخاب شد.
این جزیره واقع در اقیانوسیه دارای پوشش گیاهی و طبیعت وحشی ویژه خود، پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های تاریخی، امروز بخشی از فدراسیون استرالیا است.
همی تاخت اندر فراز و نشیب دلش بود از شاه چین با نهیب
پاییز ۱۳۶۴ داریوش مهرجویی پس از فراز و نشیب فراوان و چند ماهی که به ایران بازگشته برای یکی از فیلمنامه‌های خود که طرح آن را در پاریس نوشته اجازه ساخت می‌گیرد. دیگر فیلمنامه‌های او در آن زمان، همچنان توقیف بودند.
علیرغم تاریخ پرفراز و نشیب، آبشار گورارا همواره یکی از مکان‌های مهم گردشگری در نیجریه محسوب شده است. بنا بر برنامه‌های اخیر، تصمیم بر این بود که این مکان به یک مرکز تفریحی با هتل هفت ستاره در اطراف آن، مبدل شود.
داستان این سریال، درباره زندگی پر فراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آن‌ها می‌شود زندگی‌ شان درگیر ماجراهایی پیچیده می‌شود.
در نشیبش سبز وادی‌ها ز دور دیده را شادی گوار آید همی
گه شتاب چو صَر‌صَر ‌گه درنگ چو کوه گه فراز کبوتر گه نشیب عقاب
زهی جناب تو والا مکان نعمت والا ز روی همت عالی فلک نشیب و تو بالا
در بنی‌آدم چونان که صوابست خطاست کو ز خاک است و همه خاک نشیبست و فراز
دلش گشت پردرد و جان پرنهیب بدانست کآمد به تنگی نشیب
چشم جان روشن و بیناست ز نزدیک و ز دور پای اندیشه روان است بر افراز و نشیب
تن در نشیب خاک و سرت بر فراز نی من بر تن تو گریه کنم یا به سر فغان