نستور
معنی کلمه نستور در لغت نامه دهخدا

نستور

معنی کلمه نستور در لغت نامه دهخدا

نستور. [ ن َ ] ( اِ ) در موسیقی نام یک رنگ دستگاه همایون و نوا است. ( فرهنگ نظام ).
نستور. [ ن َ] ( اِخ ) نسطور. ( فرهنگ نظام ). رجوع به نسطور شود.

معنی کلمه نستور در فرهنگ فارسی

نسطور .

معنی کلمه نستور در فرهنگ اسم ها

اسم: نستور (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: nastor) (فارسی: نَستور) (انگلیسی: nastor)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام پسر زریر پسر گشتاسپ پادشاه کیانی

معنی کلمه نستور در دانشنامه عمومی

نستور ( به یونانی: Νέστωρ ) ، در اسطوره های یونان، شاه پولوس است.
پسر نلئوس و خلوریس بود. از میان دوازده پسر نلئوس تنها او بود که از حملهٔ هراکلس به پولوس جان سالم به در برد. پس از مرگ یازده برادرش، خدایان باقیمانده ی عمر آنان را به نستور بخشیدند و وی از موهبت عمری بسیار طولانی برخوردار گردید. در جنگ تروا سالخورده ترین و عاقل ترین جنگاور محسوب می شد.
نستور (تن تن). نِستور نام مستخدم قصر مولینسار در داستان های کمیک ماجراهای تن تن و میلو و کاپتان هادوک و پرفسر ترنسر سروکله وی اولین بار در داستان راز اسب شاخدار پیدا می شود که وی در آنجا مستخدم برادران پرنده است. پس از خرید قصر مولینسار توسط کاپیتان هادوک، وی که به وفاداری نستور پی می برد با نگاهداری وی در قصر مولینسار، وی را در سمت قبلی خود ( مستخدمی قصر ) ابقا می کند.
در ماجراهای تن تن و میلو نستور نماد وفاداری و خدمت است.

معنی کلمه نستور در دانشنامه آزاد فارسی

نِسْتور (Nestor)
در اساطیر یونان، شاه خردمند و سالخوردۀ پولوس. یونانیان را در لشکرکشی به تروا و بازگشت از آن جا همراهی کرد و به آنان اندرزهای سودمند داد.

معنی کلمه نستور در ویکی واژه

پیر مرد دانا، پیر مرد مشاور عاقل جنگ‌تروآ. این اصطلاح قرابت نزدیک با نستوه شاهنامه دارد و ممکن است به دو بخش نس- تور تجزیه گردد. در گویش بهاری نس با نحس فارسی مترادف است و تور به معنی تور انداختن، دام نهادند و تعابیر مشابه دارد. سرجمع نستور را باید دام یا دامگذار خطرناک توصیف نمود.

جملاتی از کاربرد کلمه نستور

آرنستورف ۸۰٫۴۸ کیلومترمربع مساحت دارد ۳۹۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
کریستینا فرناندز د کیرشنر، همسر نستور کیرشنر، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان جانشین همسرش موفق شد به کاخ ریاست جمهوری راه یابد. در سال ۲۰۱۱ نیز وی با اکثریت آرا در سمت خود ابقا شد. بر طبق قانون اساسی آرژانتین، رئیس‌جمهور اجازه ندارد برای سومین بار در انتخابات شرکت جوید، اما حزب کیرشنر در صدد است که با تغییر قانون اساسی راه را برای انتخاب وی، برای سومین بار فراهم کند که این امر اعتراضات گسترده‌ای را در کشور به دنبال داشته‌است. (در انتخابات بعدی ماکری به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد).
جمعیت آشوریان ایران در میانهٔ سده نوزدهم میلادی به ۱۳۸٬۰۰۰ نفر می‌رسید که عمدتاً در آذربایجان غربی ساکن بودند و به دو گروه عمدهٔ مسیحیان نستوری و کاتولیک تقسیم می‌شوند. جمعیت آشوریان ایران در میانهٔ قرن بیستم میلادی به ۲۰٬۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. در سال ۱۳۸۷ نیز جمعیت آشوریان ایران حدود ۲۰٬۰۰۰ نفر برآورد شد.
عکس‌العمل عقاید نستوریوس به‌صورت کلیسای یعقوبی در مصر جلوه کرد. یعقوبیان از خطی استفاده می‌کردند که ظاهراً از استرانگلوی نسخی مشتق است و سرتو خوانده می‌شود. این خط و نیز تمدن سریانی به‌خصوص توسط مارونیان که شعبه‌ای از یعقوبیان‌اند به اروپاییان شناسانده شد.
سوی میسره گرد نستور بود ز تیغش دل دیو رنجور بود
اقتصاد آرژانتین در پی بحران پولی و اقتصادی سال ۲۰۰۲ در حال فروپاشی بود اما نستور کیرشنر، رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ ریاست جمهوری این کشور را برعهده داشت موفق شد همهٔ بدهی آرژانتین، مبلغ ۹٫۵ میلیارد دلار، را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.
تو روز میخور و همچو نستور شب میخسب بچرب و شیرین همچون زنان بپرور تن
اولین مکان مسیحی در امارات متحدهٔ عربی برای اولین بار در دههٔ ۱۹۹۰ در جزیره‌ای که اکنون به عنوان جزیرهٔ صیر بنی‌یاس شناخته می‌شود و قدمت آن به سدهٔ هفتم بازمی‌گردد کشف شد. احتمالاً این مکان مسیحی کلیسایی نستوری بود و در سال ۶۰۰ میلادی ساخته شد و به نظر می‌رسد که در سال ۷۵۰ به‌طور مسالمت‌آمیزی متروک شد. این مکان یک پیوند فیزیکی نادر با میراث مسیحیت است که گمان می‌رود از سال ۵۰ تا ۳۵۰ در سراسر شبه‌جزیره در مسیرهای تجاری گسترش یافته‌بود.
جمعیت آشوریان ایران در میانهٔ قرن نوزدهم میلادی به ۱۳۸۰۰۰ نفر می‌رسید که عمدتاً در آذربایجان غربی ساکن بودند و به دو گروه عمدهٔ مذهبی نستوری و کاتولیک تقسیم می‌شوند. جمعیت آشوریان ایران در میانهٔ قرن بیستم میلادی به ۲۰٬۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.