نزولی

معنی کلمه نزولی در لغت نامه دهخدا

نزولی. [ ن ُ ] ( ص نسبی ) محل فرودآمدن سپاه و مردم پادشاه و امیر ( ؟ ). ( آنندراج ). || که در حال نزول است. مقابل صعودی.
- قوس نزولی ؛ که رو به پائین دارد. که در حال تنزل و فرودآمدن است. که به تدریج فرودآید.
|| پول نزولی ؛ در تداول ، پولی که در مقابل پرداخت ربح و ربا از کسی وام گرفته باشند. قرضی که بایدنزولش را بپردازند.

معنی کلمه نزولی در فرهنگ فارسی

محل فرود آمدن سپاه و مردم پادشاه و امیر یا در تداول پول نزولی است .

جملاتی از کاربرد کلمه نزولی

 و دنبالهٔ باقی‌مانده‌ها یک دنبالهٔ نزولی غیر منفی است در نتیجه باید حتماً با 
اگرچه خاص هر شب چون رسولی کند بهر تو نوراللّه نزولی
اثر فلاتی نیروی طبیعت است که در طول زمان اثرات اقداماتی که قبلاً مؤثر بوده‌اند را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال کسی که ورزش می‌کند پس از مدتی اثر آن نسبت به قبل کمتر می‌شود همانند مفهوم بازده نزولی. شخص وارد دوره ای می‌شود که پیشرفتی حاصل نمی‌کند یا با کاهش در عملکرد مواجه می‌شود..
راهنما شد به نزولی سُبُل بر اثرش قافلهٔ جزء و کل
در حالی ‌که بهای سهام در بورس توکیو روند نزولی را طی کرده، بازارهای سهام اروپایی شاهد نوسان‌های گسترده پس از سقوط شدید قیمت‌ها در روز دوشنبه بوده‌اند. همچنین شاخص‌های سهام در آمریکا به پایین‌ترین سطح در ۵ سال گذشته رسید. بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی فارسی، سی‌ان‌ان
به گفته گوگل، استفاده روزانه از فلش، از ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده و روند نزولی آن هم‌چنان ادامه دارد. به همین جهت، احتمالاً تا سال ۲۰۲۰ کسی متوجه عدم پشتیبانی سازندگان از فلش نخواهد شد.
پس از این دوره، روند عمومی تأیید عمومی نزولی بود، به استثنای معکوس شدن اواسط تابستان.
سیر نزولیم، به هوس می زند صلا از ابر دل به دامن مژگان فروچکم
گفته‌ای از روی آزادی نزولی کن درو جاودان جانت ز بند حادثات آزاد باد
زیرا چون دسته‌ها را نزولی فرض کرده‌ایم پس
امروزه عدم وجود درآمد کافی معضلی بزرگ برای اهالی این شهر به‌شمار می‌رود. بیکاری موجب شده‌است نمودار جمعیت لاهرود در طی سالهای اخیر سیر نزولی به خود بگیرد. بیشتر افراد و علی‌الخصوص جوانان پایتخت را برای ادامه زندگی خود برگزیده‌اند. آمارهای غیررسمی حکایت از مهاجرت بیش از دو هزار نفر از مردم این شهر به استان تهران دارد. وجود حدود پانصد نفر لاهرودی نیز از سایر نقاط ایران و جهان گزارش شده‌است.