نرک

معنی کلمه نرک در لغت نامه دهخدا

نرک. [ ن َ رَ ] ( اِ ) نَروک. مهره ای باشد کوچک و مخروطی و در آن گلها و رگها بسیار بود وبه رنگ پلنگ باشد، چه آن را در بیخ دم پلنگ یابند ونرک پلنگ گویند و به عربی حجرالنمر خوانند، هر جراحتی که ناسور شده باشد، آن را با آب بسایند و بمالند نیک گردد و هر زنی که قدری از آن بساید و بخورد هرگزآبستن نشود و هر مرد که با خود دارد هیچ زن از او بار نگیرد و امتحان آن چنان است که چون در شیر گوسفنداندازند شیر بریده شود و نزدیک تنوری که نان چسبانیده باشند بیارند تمام نانها در تنور بریزد. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). رجوع به نَروک و حجرالنمر شود. || ( ص ) درخت پیوندنیافته. هر درخت که میوه بد دارد. درخت بدثمر. درخت بی ثمر. درخت بی پیوند. جنس پیوندنشده درخت یا شاخ که میوه نیارد یا بد آرد. ( یادداشت مؤلف ): نارنج نرک. توت نرک. رجوع به نر شود.

معنی کلمه نرک در فرهنگ معین

(نَ رَ ) (اِمصغ . ) ۱ - نر. ۲ - زمخت و خشن .

معنی کلمه نرک در فرهنگ عمید

مهرۀ کوچک مخروطی خال دار شبیه پوست پلنگ.

معنی کلمه نرک در فرهنگ فارسی

(اسم ) حلقه زدن گروهی بجهت منع حیوانات شکاری ازخروج ازمحوطه ای معین تاشکارشاه یاامیران آسان باشدجرگه .

جملاتی از کاربرد کلمه نرک

وی در ۲ ژوئن ۱۹۴۴ در نرکین چارتار به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۶ از دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل شد. همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی شده‌است. وی متأهل است و سه فرزند دارد.
دارد هر آن هنرکه به‌کارست خلق را واندر هنر ز خلق ندارد نظیر و یار
آرسن گالستیان (ارمنی: Արսեն Գալստյան؛ زادهٔ ۱۹ فوریهٔ ۱۹۸۹ در نرکین کارمیرآغبیور، استان تاووش) یک جودوکار اهل ارمنستان-روسیه است.
نخستین نمایشگاه آثارش در سال پاییز ۱۹۰۵ برگزار شد که در این زمان به او و دوستانش عنوان تحقیرآمیز فووها داده شد، سپس هنرکده‌ای به راه انداخت و در آن به تدریس اصول هنری خود پرداخت. در یادداشت‌های یک نقاش، اصولی را پیش نهاد که تحول بعدی نقاشی سده بیستم بر آن استوار شد. در مونیخ نمایشگاه هنر اسلامی را دید(۱۹۱۰) و به منظور مطالعه بیشتر هنر به مراکش رفت و در شهر نیش اقامت گزید.
روزنامه‌نگار بریتانیایی «دانکن کمپبل» و روزنامه‌نگار نیوزیلندی «نیکی هیگر» در دهه ۱۹۹۰ میلادی گفتند که آمریکا از ترافیک اشلون برای جاسوسی صنعتی، بیشتر از اهداف نظامی و دیپلماتیک استفاده می‌کند. آنها نمونه‌ای از آنرا دزدی فناوری توربین‌های باد بدون دنده ساخت شرکت انرکون آلمان و فناوری سخنرانی توسعه داده شده توسط شرکت لرنوت و هاسپی بلژیک می‌دانند.
ده زبان خواسته‌ای روز سخن سوسن‌وار که چو نرکس همه‌شب جفت سهاد آمده‌ای
در نو بهار عشاق از چشم گلعذاران بر هر کنار خارش صد نرکس اشکفیده
همی غارت کند صبرم بدان دو نرکس شهلا همی شکر کند زهرم بدان دو زهره زهرا
قادر یزدان که اندر یک بشر موجود کرد هر هنرکاندر وجود آمد ز نسل بوالبشر
تا ندیدم زلف او کژدم ندیدم گل سپر تا ندیدم چشم او نرکس ندیدم مهره باز
در سال‌های آغازین دهه ۱۳۶۰، وی برای دو فیلم تاریخچه خط و کارگاه‌های سنتی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی تحقیق کرد و فیلمنامه نوشت و کلاس‌های نقاشی کارگاه آزاد «هنرکده زنگار» را راه‌اندازی کرد و در آن تدریس کرد. در ۱۳۶۲، وی در ساختن مجموعه «به سوی سیمرغ» دربارهٔ تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا سده چهاردهم قمری با صدا و سیما همکاری داشت.
صبر گرانرکاب دهد نفس را شکست نصرت همیشه در قدم استقامت است
هنرکس ندیده است هرگز نبود از آن بیشتر کان دلاور نمود
روستاهای کردشامی،بیژگرد،کنرک،گردبیشه زیر نظر دهستان امام قیس هستند.
غلامت همت آنم که چون فیض بیک پیمانه نرک سرگرفتست
چون نرکس تو غمزه جادو بگشود از جمله گلها قصب السبق ربود