نرمان

معنی کلمه نرمان در لغت نامه دهخدا

نرمان. [ ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان وراوی بخش کنگان شهرستان بوشهر،در 107هزارگزی جنوب شرقی کنگان بر کنار راه گله دار به وراوی ، در جلگه گرمسیری واقع است و 526 تن سکنه دارد. آبش از چاه ، محصولش غلات و خرما و تنباکو، شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه نرمان در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان و راوی بخش کنگان شهرستان بوشهر است .

جملاتی از کاربرد کلمه نرمان

وی در نرماندی در خانواده‌ای که والدینش دارای مغازه خرده‌فروشی بودند، بزرگ شد و در دانشگاه‌های روئن و بوردو تحصیل کرد. نخستین اثر ادبی او در سال ۱۹۷۴ منتشر شد و بیش از ۲۰ کتاب از او چاپ و به زبان‌های مختلف به‌ویژه انگلیسی و آلمانی منتشر شده‌است. او همچنین استاد ادبیات در دانشگاه هست.
یاسمن را رخ خود داند و من نرمانرم گویم ای‌گل مدهم عشوه ‌که این یاسمن است
یازدهم حسن خلق است باید که خوشخوی باشد تا مرید را بدرشتخویی نرماند و مرید از وی اخلاق خوب فرا گیرد که نهاد مرید آینه افعال و احوال و اخلاق شیخ باشد.
وی در نهایت ۱۲ ژوئن ۱۹۴۴ در نبرد نرماندی در اثر یک حمله هوایی مجروح شد و همان روز جان باخت.
آنتونی شرلی در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده بود. او زیر نظر رابرت دوروکس که از خانواده همسرش بود، تجارب نظامی بسیاری از نیروهای انگلیسی در هلند و نرماندی آموخت.
عملیات نبرد نرماندی عملیاتی طراحی شده کشورهای آمریکا و بریتانیا و سایر متفقین بود که ارتش متفقین در شمال غربی فرانسه اشغالی وارد خاک آلمان نازی و متحدین شود و به پیشروی ادامه دهد.
از ارزش ما بی هنران مانده شگفتی در بند غم انداخته گردون به هنرمان
اریک زمور استدلال کرده فرانسه باید از ایالات متحده آمریکا فاصله بگیرد رابطه نزدیکتری با روسیه و استقلال بیشتری از اتحادیه اروپا و سیاست خارجی آن داشته باشد. او گفته پیاده‌سازی در نرماندی یک آزادسازی و همچنین یک استعمار فرانسه از سوی ایالات متحده بوده است. او خواهان تقویت نیروهای مسلح فرانسه شده و استدلال کرده که تنها نفوذی که فرانسه در صحنه جهانی حفظ کرده به خاطر قوت نیروی مسلح آن و قابلیت‌های دفاع هسته‌ای آن است. زمور پشتیبان خروج از فرماندهی یکپارچه نظامی ناتو است.
نیست بی‌مصلحتی از بر او دوری من برمیدم ز برش، تا نرمانند او را
ز انگلستان مستان پول و ضیا را مستای گول «‌نرمان‌» مخور و سوی خیانت مشتاب
ز جان و دل شده ام بنده ات بدار مرا کسی ز خود نرمانید بنده جانی
همگی ملک سلیمان به یکی مور ببخشد بدهد هر دو جهان را و دلی را نرماند
او از طراحان اصلی عملیات نبرد نرماندی بود و نقش بسزایی در پیروزی آمریکا در جنگ جهانی دوم و شکست متحدین را داشت.
بسیاری از استحکامات مسیحیان در سرزمین مقدس توسط شوالیه‌های معبد و هوسپیتالرها ساخته شده‌است. در دوران اوج پادشاهی اورشلیم هوسپیتالرها فرماندهی هفت دژ مستحکم و املاک اطراف آن‌ها را بر عهده داشتند. دو قلعه اصلی هوسپیتالرها که در شاهزاده‌نشین انطاکیه قرار داشتند قلعه‌های دژ الأکراد و مرقب در سوریه امروزی بودند. در اوایل قرن ۱۲ام این فرقه توسط پادشاهی انگلستان و دوک‌نشین نرماندی به رسمیت شناخته شدند؛ و به دنبال آن بناهای مختلفی در انگلستان برای هوسپیتالرها ساخته شد.
طراحان عملیات نبرد نرماندی بر عهده این افراد بود: دوایت آیزنهاور، برنارد لاو مونت گومری، عمر برادلی.
نرمان، آزار از درشتان نکشند از سنگ چه نقص پنبه مینا را؟!