نراد
معنی کلمه نراد در لغت نامه دهخدا

نراد

معنی کلمه نراد در لغت نامه دهخدا

نراد. [ ن َرْ را ] ( ص ) آنکه نرد بازی می کند. آنکه بازی نرد را خوب میداند و نیک بازی می کند. از لغات مولده از آمیزش پارسی با تازی است. ( ناظم الاطباء ). تخته باز. تخته نردباز. ماهر در بازی نرد. نردباز. که نرد نیکو بازد. صیغه مبالغه منحوت از نرد :
نراد طرب به مهره بازی
از دست بنفش کرده ران را.خاقانی.بردم از نراد گیتی یک دو داو اندر سه زخم
گرچه از چارآخشیج و پنج حس در ششدرم.خاقانی.تخت نرد ملک را زآن سو که بدخواهان اوست
هفت نراد فلک خانه مششدر ساختند.خاقانی.نراد گفت بنشین تا یک ندب نرد بازیم. ( سندبادنامه ص 34 ).
- امثال :
طاس اگر راست نشیند همه کس نراد است .

معنی کلمه نراد در فرهنگ معین

(نَ رّ ) (ص . ) نردباز.

معنی کلمه نراد در فرهنگ فارسی

( صفت ) نردباز: نرادان چمن دست مالش پیش کعبتین ...دارند.مهره چون راست نشیندهمه کس نراداست .

معنی کلمه نراد در دانشنامه عمومی

نراد (سرده). نَراد سرده ای از درختان همیشه سبز و سوزنی برگ است.
این جنس در حدود ۴۰ گونهٔ درختی در مناطق معتدل نیم کره شمالی دارد.
درخت نراد نمی تواند خاک هایی را که بیش از حد مرطوب، اسیدی و خشک باشد را تحمل کند. بهترین آب و هوا برای درختان نراد، آب و هوای مدیترانه ای است.
نراد چوبی به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی دارد. درخت نراد در صنایع چوب و کاغذسازی کاربرد دارد و بسیاری از باغداران این گیاه را به عنوان یک گونه زینتی به صورت تک درخت می کارند.
از این درخت به خاطر بوی خوش برگ هایش و دیر خشک شدن برگ ها معمولاً به عنوان درخت کریسمس استفاده می شود.
• نراد نقره ای ( Abies alba )
• نراد فریزر ( Abies fraseri )
• نراد بزرگ ( Abies grandis )
• نراد کره ای ( Abies koreana )
• نراد قفقازی ( Abies nordmanniana )
• نراد اصیل ( Abies procera )
معنی کلمه نراد در فرهنگ معین
معنی کلمه نراد در فرهنگ فارسی

معنی کلمه نراد در دانشنامه آزاد فارسی

نَرّاد (fir)
گروهی از درختان سوزنی برگ، ازخانواده کاج (Pinaceae)، جنس Abies. نرّادهای حقیقی عبارت اند از نرّاد رزین دار، آبیز بالساما Abies balsame، در مناطق شمالی امریکای شمالی؛ و نرّاد نقره ای، A. alba، که در اروپا و آسیا می روید. نرّاد دوگلاس، از جنس پسودوتسوگا Pseudotsuga، بومی مناطق غربی امریکای شمالی و خاور دور است. جنس Abies در جهان حدود ۴۰ گونه دارد که در نواحی معتدل نیمکرۀ شمالی در محدوده ای از کوه های بلند تاگواتمالا و شمال افریقا و هیمالیا می رویند. این جنس زیباترین و باشکوه ترین مخروطیان را در خود دارد. از این جنس سه گونه نرّاد در ایران به صورت کاشته شده یافته می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نراد

استانچیچا ابتدا در زاگرب پیانو خواند و سپس به برلین نقل مکان کرد و در آنجا نزد کارل هاینریش بارت، کنراد آنسورژ، و فروچو بوزونی که آهنگسازی را نیز به او آموختند، تحصیل کرد.
وز بعد آن زمانه ندانم کجاش باخت؟ نراد روزگار مر او را چه نرد باخت؟
نردبازی است کار کون و فساد کعبتینی و طاسک نراد
اقتصاد بازار اجتماعی در ابتدا در آلمان غربی و توسط اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و در زمان صدراعظمی کنراد آدناور در سال ۱۹۴۹ ترویج و اجرا شد. امروزه این اصطلاح توسط اردولیبرال‌ها، سوسیال لیبرال‌ها و سوسیال دموکرات‌ها استفاده می‌شود. آنها عموماً مالکیت دولتی کامل ابزارهای تولید را رد می‌کنند اما از توزیع برابر تمام کالاها و خدمات در یک بخش بازار حمایت خواهند کرد. خاستگاه سرمایه‌داری اجتماعی را می‌توان در مکتب فکری اقتصادی فرایبورگ و دوره دوره میان‌دوجنگ جستجو کرد.
روز تا شب بسان نرادان با غم دل همی زنم شش و پنج
عمرت ندب هزار گردد نراد فلک اگر زند دم
فضاپیمای سرنشین‌دار آپولو ۱۲ نیز که پیت کونراد و الن بین را با خود داشت در این اقیانوس‌وار فرود آمد.
می برد نراد جان داو از جهان چون ببازد مهره های نرد دل
نراد آسمان را پیشی دهی سه ضربه زرین روی از تو ماندم منصوبه هزاران
اختیاری نبود نقش بد و نیک مرا کعبتینم که گرفتار کف نرادم
از گیاهان بومی هوکایدو نیز می‌توان ادریسی گزنه‌ای، رز چروکیده، کاج نوئل گلن، نراد ساخالین و نوئل سیاه‌تنه را نام برد.
ابلهی را چه گفت نرادی که مرا کن به نرد ارشادی
آپولو ۱۲ (۱۴–۲۴ نوامبر ۱۹۶۹) ششمین پرواز خدمه در برنامه فضایی آپولو ایالات متحده و دومین پروازی بود که بر روی ماه فرود آمد و در ۱۴ نوامبر ۱۹۶۹ توسط ناسا از مرکز فضایی کندی فلوریدا پرتاب شد. فرمانده چارلز پیت کنراد و خلبان ماژول ماه، آلن بین، کمی بیش از یک روز و هفت ساعت در سطح ماه فعالیت انجام دادند در حالی که خلبان ماژول فرماندهی ریچارد اف گوردن در مدار ماه باقی ماند.
تخت نرد ملک را ز آن سو که بد خواهان اوست هفت نراد فلک خانه مششدر ساختند
آنجلو مانجیاروتی در سال ۱۹۴۸ میلادی از دانشکده معماری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۵۳ میلادی به ایالات متحدۀ آمریکا نقل مکان کرد و در شیکاگو به عنوان استاد مدعو برای مؤسسۀ فن‌آوری ایلینوی شروع به کار کرد. مانجیاروتی در طول مدت حضورش در مؤسسۀ فن‌آوری ایلینوی با فرانک لوید رایت، والتر گروپیوس، لودویگ میس فن در روهه و کنراد واکسمن آشنا شد که همگی در رشد شخصی و حرفه‌ای او مؤثر بودند.
در سال ۲۰۱۲ میانگین سن اعضای حزب ۵۹ سال بود و ۶ درصد اعضا سنی زیر ۳۰ سال داشتند. تحقیقی که توسط بنیاد کنراد آدناور انجام شد نشان داد که ۲۵/۴٪ اعضا زن و ۷۴/۶٪ مرد هستند. تعداد اعضای زن در ایالت‌های جدید که تا قبل از ۱۹۹۰ جزو آلمان شرقی بودند بیشتر از مناطق غربی و حدود ۲۹/۲٪ است.
این فرایند در آزمایشگاه‌های آی‌جی فاربن واقع در لودویگسهافن توسط کنراد شولر و ماکس ویتور در طول دهه ۱۹۳۰ توسعه داده شد.
آن قوم که روز و شب تو را جویانند هر یک به قمار عشق نرادانند
پس از مرگ کنراد در سال (۱۱۵۲ میلادی)، فریدریش یکم، معروف به بارباروسا به‌پادشاهی انتخاب شد. وی که از طرف مادری به ولف‌ها نسبت می‌برد، در تحکیم روابط و اتحاد بین طوایف مدعی سلطنت در نقاط پراکنده آلمان، نقش عمده‌ای به عهده داشت. بارباروسا در سال (۱۱۵۶ میلادی) نیز با هاینریش شیر که حاکم زاکسن و بایرن بود، متحد شد و به‌طایفه مادری خود -ولف‌ها- سرزمین و موینسن.