ندیمه

معنی کلمه ندیمه در لغت نامه دهخدا

( ندیمة ) ندیمة. [ ن َ م َ ] ( ع ص ، اِ ) حریف شراب. همنشین بزرگان. ( منتهی الارب ). تأنیث ندیم. رجوع به ندیم شود. ج ، نِدام.
ندیمه. [ ن َ م َ / م ِ ] ( از ع ، ص ، اِ ) ندیمة. رجوع به ندیمة و ندیم شود. || در اصطلاح درباریان ، زنی که مصاحب و همراه و همراز ملکه یا دیگر زنان برجسته دربار است.

معنی کلمه ندیمه در فرهنگ معین

(نَ مِ یا مَ ) [ ع . ندیمة ] (ص . ) مؤنث ندیم .

معنی کلمه ندیمه در فرهنگ عمید

زن یا دختری که همراه و همنشین ملکه یا دیگر زنان برجسته دربار بود.

معنی کلمه ندیمه در فرهنگ فارسی

مونث ندیم
( صفت ) مونث ندیم .

معنی کلمه ندیمه در فرهنگ اسم ها

اسم: ندیمه (دختر) (عربی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: nadime) (فارسی: نَديمه) (انگلیسی: nadime)
معنی: همنشین و هم صحبت بزرگان، زن یا دختری که معمولاً با ملکه، شاهزاده ها، یا زنان بزرگ دیگر همنشین و هم صحبت هستند، مؤنث ندیم، همنشین و هم صحبت، به ویژه با بزرگان

معنی کلمه ندیمه در ویکی واژه

ندیمة
مؤنث ندیم.

جملاتی از کاربرد کلمه ندیمه

عرش و کرسی و لوح و پروینْ ستاره، هرگزْ ندیمه ته صورتْ آدمزاره
دویمه چین و ندیمه ته زلف چین ته زلف یکی چین، به ز چین و ماچین
بدیمه اَمرُو مَسّهْ چشْ، چیره حوره ندیمه هلاشهْ زندگی قصوره
مارگارت اتوود نویسنده برجسته کانادایی است. در رمان سرگذشت ندیمه (۱۹۸۶) همه تحولات وحشتناک در ایالات متحده در نزدیکی بوستون اتفاق می‌افتد، در حالی که کانادا تنها امید فرار است. این نشان دهنده وضعیت او در "پیشتاز ضدآمریکاییسم کانادایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰" است. منتقدان، گیلاد (ایالات متحده) را یک رژیم سرکوبگر و خدمتکار بدرفتاری را کانادا می‌دانند. در جریان بحث در سال ۱۹۸۷ بر سر توافق تجاری آزاد بین کانادا و ایالات متحده، اتوود مخالف این قرارداد بود و مقاله ای در مخالفت با این توافق‌نامه نوشت.
هندیمه مَسّه تُرک‌چشْ و سری من قربون شُومّه ته قَدّره سر تا به پی من
(هرگز) ندیمه نرْه گو، گوک ره ورنیت داره شی نکرده زن، وچه‌کش هیئت داره
به شه بیکسی خنه بساتْمه دیرْمن هلاکه تنه پَلی ندیمه خیر من
آن کلیو (زادهٔ ۲۲ سپتامبر ۱۵۱۵ میلادی - درگذشتهٔ ۱۶ ژوئیه ۱۵۵۷ میلادی) چهارمین همسر هنری هشتم پادشاه انگلستان بود. در سال ۱۵۴۰ با هنری هشتم ازدواج کرد و پس از شش ماه هنری او را طلاق داد تا با ندیمه آن، کاترین هاوارد ازدواج کند. پس از آن هنری هشتم به او لقب لیدی آن کلیو را داد و او را خواهر خود اعلام کرد. مقداری از املاک خود را نیز به آن کلیو بخشید. آن کلیو انسان خیر و نیکوکاری بود. وی تا آخر عمر نزد مردم انگلستان به عنوان ملکه شناخته می‌شد.
امروزْ چَنْ روزهْ یاررِهْ ندیمه یارون! اوُ مه دِ وری دیدهْ روَوُنه یارون!
به گفته الیس ری هلفورد، «داستان علمی تخیلی و فانتزی به‌عنوان ابزار مهمی برای تفکر فمینیستی، به‌ویژه به‌عنوان پل بین تئوری و عمل به‌کار می‌روند». داستان علمی تخیلی فمینیستی گاهی در سطح دانشگاه تدریس می‌شود تا نقش ساختارهای اجتماعی در درک جنسیت را بررسی کند. متون قابل توجه از این دست عبارتند از: دست چپ تاریکی اثر اورسولا لو گویین (۱۹۶۹)، مرد زن اثر جوانا راس (۱۹۷۰)،خویشاوند اثر اوکتاویا باتلر» (۱۹۷۹)، و سرگذشت ندیمه اثر مارگارت اتوود (۱۹۸۵).
کیون بندگی، کین بیورد خنه واچین ندیمه همتای ته که بو در ماچین