نجک

معنی کلمه نجک در لغت نامه دهخدا

نجک. [ ن َ ج َ ]( اِ ) نوعی از تبرزین. ( برهان قاطع ) ( فرهنگ نظام ) ( ناظم الاطباء ) ( جهانگیری ). مبدل و مخفف ناچخ که تبرزین باشد، و به ترکی نجق گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نچک. نجق. ( حاشیه معین بر برهان قاطع ) :
از چشمم ار بر آن چچک تو چکد سرشک
ترکی مکن به کشتن من برمکش نجک.سوزنی ( از انجمن آرا ) ( نظام ).لاله نشسته باسپر بید ستاده با نجک.عمید لومکی ( از آنندراج و جهانگیری ).

معنی کلمه نجک در فرهنگ معین

(نَ جَ ) (اِ. ) نوعی از تبرزین .

معنی کلمه نجک در فرهنگ عمید

تبرزین، ناچخ.

معنی کلمه نجک در ویکی واژه

نوعی از تبرزین.

جملاتی از کاربرد کلمه نجک

ز کنجکاوی دلها غبار می گیرد زلطف گاهی دستی بتیغ مژگان کش
غرض نزدیک هر کس کنجکاو است طریقت نیست اینهاریش گاو است
نقاشی‌ها و تصویرهای چاپی وی در کلوینگروو، موزه ویکتوریا و آلبرت، کتابخانه ملی اسکاتلند، موزه هانترین، کلکسیون شورای هنری انگلستان و در موزه کنجکاوی، هنرهای زیبا و تاریخ طبیعی ویکتور ویند نگهداری می‌شوند. در ۲۰۱۴–۲۰۱۵ میلادی، گری یک نمایشگاه بزرگ بازنگری آثار را در کلوینگروو برگزار کرد؛ بیش از ۱۵٬۰۰۰ نفر از این نمایشگاه که آلسدایر گری: از شخصی تا جهانی، نام‌گذاری شده بود، دیدار نمودند.
در استان رقه موزهٔ کوچکی وجود دارد که شامل قطعات أثری از دوران مختلف می‌باشد که در اثر حفریات وکنجکاوی بدست آمده‌است.
به سال و ماه و روز و شب بود بدخواه جاهت را کجک برسر نجک دردل حسک بالین خسک بستر
ارنجک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.
نی رنجکش زمین سم او نی دستخوش صبا دم او
به مهمانی، غزالی چون شود شیر؟ ز گنجکشی، عقابی کی شود سیر؟
در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱، ناسا مریخ‌نورد کنجکاوی یا آزمایشگاه علمی مریخ را به مریخ پرتاب کرد و این کاوشگر در ۶ اوت ۲۰۱۲ در گودال گیل فرود آمد. این کاوشگر رباتیک برای بررسی سطح مریخ و تعیین این که آیا مریخ می‌تواند از زندگی پشتیبانی کند، طراحی شد. به مناسبت این فرود موفقیت‌آمیز، چارلز بولدن (مدیر ناسا) برای نخستین بار صدای خود را در ۲۷ اوت ۲۰۱۲ توسط مریخ‌نورد کنجکاوی در مریخ پخش کرد. متن سخنان او چنین بود:
ناسا، قصد خود را برای راه‌اندازی یک مأموریت جدید مریخ‌نوردی تا سال ۲۰۲۰ در کنفرانس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در دسامبر ۲۰۱۲، با توجه به موفقیت کاوشگر کنجکاوی و در پاسخ به توصیه‌های نظرسنجی دهه‌ای، اعلام کرد.
اقلیم مریخ قرن‌هاست که موضوع کنجکاوی علمی بوده‌است، تا حدی به این دلیل که تنها سیاره زمین‌سان است که سطح آن می‌تواند به آسانی و مستقیماً با جزئیات از زمین با کمک تلسکوپ رصد شود.
از چشمم ار بر آن حجک تو چکد سرشک ترکی مکن به کشتن من برمکش نجک
چو من ار نه عاشقانند لب و عذار او را ز چه غنچه خونجکر شد ز چه لاله داغ دارد
بزدم بر سر دیوار تو من خاری کنجکی گرد تو همچون دهن غاری
آن روز که زنده بود مجنون زین رنجکده نرفته بیرون
ز بهر قوت دین با ولایت پرویز هزار بار بتن رنجکش تر از فرهاد
کاوشگاه باستانی گنجک (شَیز) از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌است و طرح‌های بزرگی برای بازسازی و کاوش در آن در دست اجراست.