نتیجه
معنی کلمه نتیجه در لغت نامه دهخدا

نتیجه

معنی کلمه نتیجه در لغت نامه دهخدا

نتیجه. [ ن َ ج َ / ج ِ ] ( از ع ، ص ، اِ ) ماحصل کار. ( ناظم الاطباء ). چیزی که از چیز دیگر حاصل شده باشد. ( فرهنگ نظام ). هر آنچه از پیروی کاری بالضروره حاصل گردد. ( ناظم الاطباء ). || ثمر. بار. بر. اثر. ( ناظم الاطباء ). حاصل. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). محصول. مولود : حاصل کارها پدید آمد و خردمندان دانستند که آنهمه نتیجه آن یک خلوت است. ( تاریخ بیهقی ). شرمگنی نتیجه ایمان است و بینوائی نتیجه شرمگنی است. ( قابوسنامه ).
از آنچنان پدر آری چنین پسر زاید
ز آفتاب نتیجه شگفت نیست ضیا.مسعودسعد.سایلان را ز دست تو نه عجب
گر نتیجه همه عطا باشد.مسعودسعد.سخن نتیجه جان است جان چرا کاهم
گمان مبر که چو پروانه دشمن جانم.مسعودسعد.گر عقلت این سخن نپذیرد که گفته ام
آن عقل را نتیجه دیوانگی شمر.خاقانی.یارب چو فضل کردی و جان بازدادیَم
رحمی بکن نتیجه جان نیز بازده.خاقانی.- نتیجه کلام ؛ حاصل کلام. ( ناظم الاطباء ). ماحصل گفتار. خلاصه سخن.
|| هم سن.( منتهی الارب ). بچه ای که با بچه دیگر هم سال باشد. ( ناظم الاطباء ). دو گوسپند هم سن را نتیجه گویند. ( از اقرب الموارد ): شاتان نتیجة؛ دو گوسپند هم سن. ( منتهی الارب ). || بچه ستور. ( ناظم الاطباء ). زاده حیوان. ( فرهنگ نظام ). بچه شتر. || ولد.( اقرب الموارد ). نسل. فرزند. ( ناظم الاطباء ). فرزند انسان. ( فرهنگ نظام ). زاده :
شاد باش ای نتیجه حیدر
دیر زی ای نبیره ٔرستم.سوزنی.به مرگ خواجه فلان هیچ کم نگشت جهان
که قایم است مقامش نتیجه قابل.سعدی. || پشت سیُم از اولاد بدین ترتیب : اول ولد، دوم نبه یا نوه ،سوم نتیجه. ( یادداشت مؤلف ). فرزند نوه. || فایده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). جدوی. سود. بهره. منفعت. نفع. ثمره. اثر. || مکافات. پاداش. جزا. ( ناظم الاطباء ) :
هرکه آرد به روی نیکان بد
هم نتیجه ی ْ بدش به پی سپرد.خاقانی.|| سرانجام. عاقبت. ( ناظم الاطباء ). خاتمت. آخر. || بیرون آورده شده . || تراشیده شده . ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). || ( اصطلاح منطق ) حکمی که حاصل می شود از امتزاج صغری و کبری به انداختن لفظ مکرر که آن را حد وسط گویند. ( ناظم الاطباء ). آن را ردف نیز گویند. ( مفاتیح ). قضیه لازمی که ازقیاس حاصل می شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). قضیه ثالث و لازمی که از ترتیب دو مقدمه بدیهی یا به اثبات رسیده حاصل گردد. مثلاً: 1- سقراط انسان است. 2- هر انسانی فانی است. پس : 3- سقراط فانی است. قضیه اول را صغری نامند و قضیه دوم را کبری ، مفهوم «انسان » که در صغری و کبری هر دو وجود دارد «حد وسط» است که باحذف آن نتیجه یعنی قضیه سوم به دست می آید. رجوع به قیاس شود.

معنی کلمه نتیجه در فرهنگ معین

(نَ جِ ) [ ع . نتیجة ] (اِ. ) ۱ - حاصل ، به دست آمده . ۲ - نسل ، زاده . ۳ - سرانجام و عاقبت . ج . نتایج .

معنی کلمه نتیجه در فرهنگ عمید

۱. آنچه از چیزی به دست آید.
۲. فرزند نوه.

معنی کلمه نتیجه در فرهنگ فارسی

زاده، آنچه که ازچیزی بدست آید، درنتیجه
بالنتیجهدرنتیجه .

معنی کلمه نتیجه در دانشنامه عمومی

نتیجه (احتمال). در تئوری احتمال، یک نتیجه ( به انگلیسی: Outcome ) نتیجه احتمالی یک آزمایش است. هر نتیجه ممکن از یک آزمایش خاص منحصر به فرد است و نتایج مختلف متقابلاً منحصر به فرد هستند ( در هر تلاش آزمایشی تنها یک نتیجه رخ می دهد ) . تمام نتایج ممکن یک آزمایش عناصر یک فضای نمونه را تشکیل می دهد.
نتیجه (فیلم). نتیجه یک فیلم کمدی رمانتیک مستقل به نویسندگی و کارگردانی اندرو بوجالسکی است. در این فیلم گای پیرس، کوبی اسمالدرز، کوین کوریگان، جووانی ریبیسی، بروکلین دکر، آنتونی مایکل هال و کانستنس زیمر به ایفای نقش می پردازند.
پیش از آغاز جشنواره فیلم ساندنز، منافع مالی حاصل از فروش این فیلم توسط شرکت مگنولیا پیکچرز خریداری شد. اولین این نمایش فیلم در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۵ در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ بود. این فیلم با اکران محدود و از طریق ویدئو در صورت درخواست در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۵ انتشار یافت
دنی، مرد ثروتمندی که اخیراً طلاق گرفته است، وی که همیشه با تکیه بر روی هوی و هوس زندگی اش را می گذارند، وارد یکی از سالن های بدنسازی در آستین می شود و در مورد یک رژیم تناسب اندام با تروور، صاحب این باشگاه مشورت می کند. تروور با اجبار کت، یکی از مربیان خود را مسئول می داند که با دنی کار کند. کت که همواره مورد توجه و علاقه مشتری های خود بوده است خلق و خوی خاصی دارد. رابطه او با ترور به دلیل سابقه رفتارهای جنسی که داشته اند، پیچیده است. کت با دنی در ویلای شخصی خود، جایی که زندگی را با کسالت و افسردگی ادامه می دهد، ملاقات می کند. دنی رابطه ای بسیار سریع با کت برقرار می کند و به سرعت جذب او می شود. او کت را به کشیدن ماری جوانا دعوت می کند و ماجرای زندگی اش را برای او شرح می دهد که ثروت او، از نامادری تازه درگذشته اش که با مرد ثروتمندی که دنی هرگز او را ملاقات نکرده است، به او به ارث رسیده است. اینجاست که نخستین بوسه میان این دو نفر شکل می گیرد، می زنند اما کت مانع از ادامه کار می شود. در جلسه بعدی ملاقات آنها، دنی او را با یک شام عاشقانه غافلگیر می کند و همین امر باعث می شود تا کت، با عصبانیت او را رد کند.
تروور دنی را به عنوان سرمایه گذار در مکان جدید شرکت به خدمت می گیرد. برخورد او با مشتریان باعث می شود کت در مورد زندگی خود تجدید نظر کند و باعث شود او شغل مربیگری خود را ترک کند، اما تلاش او برای احیای رابطه به هم ریخته با ترور باطل می شود.
تروور آموزش های ورزشی دنی را در سالن ورزشی دیگری از سر می گیرد و این موضوع باعث می شود که این دو با هم دوست شوند. تروور در همین حین، رابطه گذشته خود را با کت برای دنی آشکار می کند و اعتراف می کند که عاشق او بوده است. دنی واکنش ضعیفی نشان می دهد اما او را تشویق می کند که رابطه را دنبال کند و سهم خود را از Power 4 Life به قیمت ۱۵۰ دلار به او بفروشد تا دوباره این رابطهٔ شکست خورده را پیوند دهد.
معنی کلمه نتیجه در فرهنگ معین

معنی کلمه نتیجه در دانشنامه آزاد فارسی

در منطق، قضیه ای که ضرورتاً از مقدمات (صغری و کبرای) قیاس، به شرط رعایت شرایط انتاج، به بار آید، مثل قضیۀ «سقراط فانی است» که از دو مقدمۀ «سقراط، انسان است» (صغری) و «هر انسانی فانی است» (کبری) حاصل می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نتیجه

زین میان زر بود نتیجهٔ مهر نقره فرزند ماه زیبا چهر
دادند بسی به راه آزادی جان اما چه نتیجه ملت آزاد نشد
ای آن‌که نتیجهٔ چهار و هفتی، وز هفت و چهار دایم اندر تَفْتی،
بحسن عاقبت صبر و پایه تقوی بیمن حاصل عدل و نتیجه احسان
غیر از جواب خشک ندارد نتیجه ای آن را که هدیه ای نبود جز سلام خشک
من از نتیجه آدم نیم که فطرت من برون ز فطرت آبا و امهات من است
دوری دهد نتیجه شکایت ز سوز عشق یک ناله دور کرد ز آتش سپند را
ای زمین تخم گیر آخر توی هم اصل تخم کز نتیجه خویش شاخ سنبلی افراشتی
خوش داد نتیجه ما و من‌ها این نقشه نه خوب گشت تنها
تو را چو در دگری ضرب کرد همچو عدد ز ضرب خود چه نتیجه همی‌کند پیدا