مشتقات

معنی کلمه مشتقات در لغت نامه دهخدا

مشتقات. [ م ُ ت َق ْ قا ] ( ع اِ ) ج ِ مشتق. و آن در عربی ده است : ماضی ، مضارع ، امر، اسم فاعل ، اسم مفعول ،صفت مشبهه ، اسم تفضیل ، اسم زمان ، اسم مکان ، اسم آلة. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). رجوع به مشتق شود.

معنی کلمه مشتقات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مشتقه ( مشتق ) توضیح در فارسی از یک ریشه چهارده صیغ. مشابه و غیر مشابه مشتق میگردد بطریق ذیل : ۱ - اسم مصدر ۲ - مصدر ۳- امرحاضر ۴ - ماضی ۵ - مضارع ۶ - دعا ۷ و ۸ - اسم فاعل و صفت فاعلی ۹ - اسم مفعول ۱٠- مصدر مخفف ۱۱ - حاصل مصدر ۱۲ - صیغ. مبالغه ۱۳ - صفت مشبهه . ۱۴ - چندقسم اسم و حاصل مصدر و صفت .

جملاتی از کاربرد کلمه مشتقات

اگر قیمت‌های بازاری برای آربیتراژ سود آور نباشد گفته می‌شود قیمت‌ها تعادل آربیتراژ را تشکیل می‌دهند. تعادل آربیتراژ یک پیش شرط است برای تعادل عمومی اقتصاد. فرض بر این است که از آربیتراژ در مالی کمی برای محاسبهٔ خطر خنثی شدن قیمت مشتقات استفاده نمی‌شود.
تا چندی پیش ماری‌جوانا به‌عنوان ماده‌ای در نظر گرفته می‌شد که فاقد نشانه‌های ترک است چراکه نشانه‌هایی مشابه نشانه‌های ترک در الکل یا مشتقات تریاک در آن دیده نمی‌شد. اما در سال‌های اخیر، تحقیقات تجربی بیشتر از گذشته موافق با گزارش‌های شخصی ست که افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند از آن خبر می‌دهند. این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف ماری‌جوانا در مقادیر بالا با علائم ترک جسمانی و روانی به نسبت خفیفی همراه است.
توجه داشته باشید که برخی از اطلاعات این صفحه از مشتقات سریال گرفته شده‌است.
مطابقت دادن مشتقات سوم اگر چه اطمینان بخش می‌باشد، ولی مفید نیست، همانگونه که هر دو منحنی را مجبور می‌کند که بخشی از یک منحنی درجه سوم باشند؛ بنابراین انعطاف‌پذیری بدست آمده ناشی از چسبانده دو منحنی از بین می‌رود.
اگر چه در تقسیم‌بندی دستگاهی متداول در ردیف موسیقی ایرانی، شوشتری معمولاً جزو آوازهای پنج‌گانه طبقه‌بندی نمی‌شود، اما برخی آن را یک آواز محسوب کرده‌اند (که معمولاً از مشتقات دستگاه همایون و گاهی از دستگاه چهارگاه دانسته می‌شود) و برخی نیز آن را یک دستگاه کوچک جداگانه برشمرده‌اند یا مانند برونو نتل آن را در حال جدا شدن از دستگاه همایون دانسته‌اند. مهدی خالدی در مصاحبه‌ای نقش خودش را در گسترش گوشهٔ شوشتری به اندازهٔ یک آواز، مهم دانسته‌است. از جمله دلایلی که برای استقلال شوشتری به‌عنوان یک آواز ذکر شده، وجود گوشهٔ درآمد برای شوشتری در ردیف‌های مختلف است.
حساسیت شخص به دارو یا مشتقات نیتروایمیدازول‌ها
به عنوان مثال، یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه، محاسبات پیچیده برای پیش‌بینی موفقیت پروژه منهتن بود، در حالی که استفاده بیش از حد از فرمول کوپولای گاوسی برای قیمت گذاری مشتقات قبل از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، «فرمولی که وال استریت را کشت» نامیده می‌شود.