فله

فله

معنی کلمه فله در لغت نامه دهخدا

فله. [ ف َل ْ ل َ / ل ِ / ف َ ل َ / ل ِ / ف ُل ْ ل َ / ل ِ / ف ُ ل َ / ل ِ ] ( اِ ) شیر اول حیوان نوزاییده که چون بر آتش نهند منجمد شود و مایه پنیر گردد. آغوز. لبا. ( فرهنگ فارسی معین ). زهک. لبا. آغوز. گورماست. ماک. ( یادداشت مؤلف ) : کنیزک با طبق فله بردست نهاده ، سرگشاده زیر منظره مهدی بگذشت ، مهدی فرونگرست ، فله بدید آرزوش کرد. ( ترجمه تاریخ طبری ).
نوآیین مطربان داریم و بربطهای کوبنده
مساعد ساقیان داریم و ساعدهای چون فله.منوچهری.|| پنیر تازه نیک. ( حاشیه فرهنگ اسدی نسخه نخجوانی ).

معنی کلمه فله در فرهنگ معین

(فَ لُِ ) (اِ. ) اجناسی که به صورت کیلویی و غیر بسته بندی فروخته شود.
(فَ لَ یا فُ لَّ ) (اِ. ) آغوز، شیر اول گاو یا گوسفند پس از زاییدن .

معنی کلمه فله در فرهنگ عمید

= آغوز: نوآیین مطربان داریم و بربط های گوینده / مساعدساقیان داریم و ساعدهای چون فلّه (منوچهری: ۲۱۳ ).

معنی کلمه فله در فرهنگ فارسی

پله: آغوز، شمه، فرشه، شیراول گاویاگوسفندپس اززاییدن
( اسم ) شیر اول حیوان نوزاییده که چون بر آتش نهند منجمد شود و مایه پنیر گردد آغور لبا : نو آیین مطربان داریم و بر بطهای گوینده مساعد ساقیان داریم و ساعدهای چون فله . ( منوچهری )
مونث فلان

معنی کلمه فله در فرهنگستان زبان و ادب

{bulk cargo} [حمل ونقل دریایی] کالاهای هم جنس که به صورت بسته بندی نشده و غیرمظروف حمل می شود متـ . بار فله ای، کالای فله ای، فله ای

معنی کلمه فله در دانشنامه عمومی

فله (خواننده). فله ( انگلیسی: Fulla؛ زاده ) یک موسیقی دان است.

معنی کلمه فله در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
ف (۲۹۹۹ بار)ل (۳۸۴۲ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه فله در ویکی واژه

اجناسی که به صورت کیلویی و غیر بسته بندی فروخته شود.
آغوز، شیر اول گاو یا گوسفند پس از زاییدن.

جملاتی از کاربرد کلمه فله

آمد به چمن قافله باد بهار از سنبل تر نافه چین بسته بتار
اسپم ایمیل که تحت عنوان ایمیل فله‌ای ناخواسته نیز نامیده می‌شود به ارسال مکرر، بدون استثنا و انبوه پیام‌های ایمیلی با محتوای تجاری و تبلیغاتی گفته می‌شود. اسپم ایمیل در اواسط ۱۹۹۰، به محض ورود به سطح اینترنت به یک معضل شد و روز به روز گسترش یافت. به صورتی که امروزه با یک تخمین محافظه‌کارانه ۸۰ تا ۸۵ درصد ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد و در بعضی تخمین‌ها از ۹۵ درصد نیز فراتر می‌رود.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده پیروز شده‌است. او علی‌رغم وجود شواهد قابل توجه برخلاف آن، ادعاهای زیادی دربارهٔ تقلب گسترده ناشی از رای‌گیری فله ای پستی را مطرح کرده‌است.
یاران سبک سیر، رسیدند به منزل چون نقش قدم، مانده به جا قافلهٔ ما
موقوف کفر و دین نشود مرد راه دوست وامانده را ز قافله الّا هلاک نیست
رقیبان در تماشا بوده‌اند از دور و من غافل تغافلهای امروز از کجا بوده‌ست، دانستم
خورشید بود قافله سالار آسمان بربست رخت قافله سالار نیم شب
ابوفله در سال ۲۰۱۶ کانال یوتیوب خود را با نام «گیمز فله» ایجاد کرد اما پس از مدتی نام خود را به نام فعلی خود یعنی ابوفله تغییر داد. او گفت که در ابتدا کلمه «فله» را انتخاب کرد، زیرا این کلمه عامیانه خلیجی است و به معنای «تفریح» است.
ماراست ز برگ سفر و ساز ره عشق همچون جرس قافله فریاد و دگر هیچ
از دل و جان شکسته‌ام بر سر ره نشسته‌ام قافله خیال را بهر لقاش می زنم
چهاردهم اوت امدن و یک کشتی فله‌بر دیگر به نام مارکومانیا (جهت زغال‌سنگ) به سمت اقیانوس هند به راه افتادند. با توجه به حضور اس‌ام‌اس کونیگسبرگ، در غرب اقیانوس هند، مولر تصمیم گرفت خطوط کشتیرانی بین سنگاپور، کلمبو و عدن را هدف قرار دهد.
در نیمه آوریل ۱۹۴۲ حدود ۲۵۰ یهودی که از اردوگاه کار اجباری در همان حوالی انتقال یافته بودند، توسط گاز کشته شدند. از آغاز ماه مه تا پایان ژوئیه ۱۹۴۲ احتمالاً در حدود ۹۰ هزار یهودی، به صورت فله‌ای کشته شدند.
من اگر این بار رفتم ، رفتم آزارم مکن این تغافلهای بیش از پیش در کارم مکن
ز ساز قافلهٔ عمر جمع‌دار دلت که محمل نفسی دارد این سفر به هوا
هر قافله نگه که نه سوی [تو] رفت نقش پی او ز روی مژگان شستم
ابوفله پس از رهبری کمپین جمع آوری کمک مالی از طریق پخش زنده در یوتیوب که هدفش ۱۰ میلیون دلار بود تا اینکه در پایان پخش زنده به ۱۱ میلیون دلار رسید، به دو رکورد در کتاب رکوردهای جهانی گینس دست یافت و طولانی ترین پخش زنده را ادامه یافت. تا این دوره بدون وقفه در خانه شیشه‌ای خود راحت بود، جایی که رکورد طولانی ترین پخش زنده مداوم در تاریخ و بیشترین تعداد بازدید زنده را در یک لحظه برای یک کمپین بشر دوستانه در یوتیوب به دست آورد.
الجفله (به عربی: الجلفة) شهری در استان الجفله واقع در کشور الجزایر است که در سال ۱۹۹۸ میلادی ۱۵۴٫۲۶۵ نفر جمعیت داشته و جمعیت آن در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۲۲۱٫۲۳۱ نفر رسیده‌است.
از امکانات پیام کوتاه با واسطهٔ نرم‌افزارهای تحت وب و اینترنتی، سوءاستفاده‌های زیادی انجام می‌پذیرد و با ارسال پیامک‌های فله در تعداد زیاد اسباب مزاحمت برای دیگران و تجاوز به حقوق آنان به عمل می‌آید.[نیازمند منبع]