نتاج

معنی کلمه نتاج در لغت نامه دهخدا

نتاج. [ ن ِ ] ( ع اِ ) زه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). نسل. نژاد. ( ناظم الاطباء ). زاده. زاد. || بچه بهیمه. ( فرهنگ نظام ). || هنگام زاییدن. ( ناظم الاطباء ). || ( مص )زاییدن. زه آوردن ناقه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). زاییدن غنم. ( از معجم متن اللغة ). زاییدن بهایم. ( فرهنگ نظام ). زادن اشتر. ( دهار ) ( از تاج المصادر بیهقی ).بچه کردن از شتر و گوسفند و آنچه بدان ماند. ( زوزنی ). بچه آوردن. زادن. زائیدن. ( از اقرب الموارد ). || حمل. ( از اقرب الموارد ). حمل شتر و گوسپندو جز آن ، یا حمل جمیع دواب. ( از معجم متن اللغة ).

معنی کلمه نتاج در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - نسل ، نژاد. ۲ - بچة چهارپایان .

معنی کلمه نتاج در فرهنگ عمید

۱. نسل و نژاد.
۲. آنچه از گله و رمه زاییده شود، بچه ای که از چهارپایان به وجود آید.

معنی کلمه نتاج در فرهنگ فارسی

آنچه ازگله ورمه اییده شود، بچه که ازچهارپایان
۱ - ( اسم ) نسل نژادزه .۲ - بچه چارپایان ۳ - هنگام زاییدن .۴ - ( مصدر ) زاییدن بهایم بچه آوردن .

معنی کلمه نتاج در فرهنگستان زبان و ادب

[زیست شناسی-ژن شناسی و زیست فنّاوری] ← زادگان

معنی کلمه نتاج در ویکی واژه

نسل، نژاد.
بچة چهارپایان.

جملاتی از کاربرد کلمه نتاج

پیوسته بدین عشق نخواهد رفتن این عشق ز کس نزاد و نی‌داد نتاج
لذت نشوه ز آب انگورست گرچه آن هم نتاجی از انگور
جانور، کس ندیده چون تو بگو؛ مادرت از کجا گرفته نتاج؟!
یک راه چاره برای استفاده از این الگوریتم این است که اجازه دهیم جستجو متغیرها را بررسی کند، ولی در هر قدم اطمینان حاصل کند که آیا گراف باقی‌مانده یک جنگل است، و اگر این چنین است استنتاج را بر روی آن اجرا کند. در واقع، به جای پیدا کردن مجموعه ای از متغیرها در ابتدای کار و استفاده کردن از آن‌ها فقط در طول جستجو، الگوریتم به عنوان یک جستجوی عادی شروع به کار می‌کند؛ در هر مرحله، اگر متغیرهای واگذار شده یک ب-همبندی از مسئله تشکیل دادند، استنتاج برای بررسی رضایتمندی اجرا می‌شود. این امکان‌پذیر است زیرا بررسی این که آیا مجموعه گره‌های داده شده یک ب-همبندی برای یک ب ثابت است، مسئله ای از درجه چندجمله‌ای است.
هوش مصنوعی: استدلال خودکار در حوزهٔ هوش مصنوعی کاربرد فراوان دارد. در واقع می‌توان گفت استدلال خودکار قلب هوش مصنوعی است. زیرا در این حوزه، رایانش برابر است با استنتاج و حل مسئله. گام‌هایی که در استنتاج مسئله طی می‌شود در نهایت منجر به رسیدن به هدف معین می‌شود. پایهٔ ایجاد یک محصول دارای هوش مصنوعی،‌ جمع‌آوری استدلال‌های «اگر - آنگاه» مربوط به جهان اطراف محصول است.
بیند چو روزگار دری از نتاج من دفنش کند که در خور عقدش گهر نماند
گو. ای شده بی ثنای تو جان را فکرت ز نتاج خلقت گوهر
تجزیه شوند. در اصل چنین فرضی درست نیست. چرا که پارامتر واریانس توزیع نرمال میانگین وابسته به توزیع گاما است. اما به صورت تقریبی فرض استقلال فوق را انجام می دهیم. چنین فرضی باعث ایجاد خطا در نتیجه ی نهایی خواهد شد، اما در قبال این خطا، سرعت بیشتری در یادگیری مدل به دست می آوریم. فرض استقلال بین توزیع های پارامترهای مسئله اساس روش استنتاج وردشی است.
چون زحل عدل شامل تو بدید از سر جدی برگرفت نتاج
بوالبشر اندر نتاج خرد نباید همسری بهر وی از نسل آدم تا قیامت دختری
این روش استنتاج تنها برای بازی‌های محدود و متنهایی کاربرد دارد. یک بازی پویا (ترتیبی)، محدود است، اگر درخت بازی آن که شکل فرم گسترده بازی است، تعداد راس محدودی داشته باشد.
مقالات اصلی: ارتش ملی هند، آرزی حکومت آزاد هند، نتاجی سابهاس چانترا بوز و جنگ جهانی دوم.
نتاج مجد و تاج نجد ابوالقاسم ‌که از تابش بر از آیینهٔ گیتی‌نما رای جهان‌ بینش
عافیت خواهی «نظیری » بسته خوبان مشو از نتاج حسن اگر حور از ملک مستور نیست
تا‌ج خرد نتاج ابد زادهٔ ازل باب هنر کتاب ظفر خصم سیم و زر
متدهای تکاملی آهنگسازی بر پایه الگوریتم‌های ژنتیک هستند. آثار موسیقی با استفاده از مفاهیم فرایند تکاملی ساخته می‌شوند. از طریق تغییرات وانتخاب‌های طبیعی راه حل‌های مختلفی در جهت ایجاد یک قطعه موسیقی مناسب استنتاج می‌شوند. واکنش‌های تکراری الگوریتم‌ها راه حل‌های بد را حذف می‌کند و راه حل‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند. نتایج پردازش‌ها توسط یک کارشناس (یک بخش حیاتی الگوریتم که کیفیت آثار موسیقی ایجادشده را کنترل می‌کند) نظارت می‌شوند.