نبیه. [ ن َ ] ( ع ص ) نام آور. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مشهور. ( فرهنگ نظام ). مشتهر. نابه. نَبَه ْ. ( از اقرب الموارد ) ( از معجم متن اللغة ). ناموار. ( زمخشری ). بانام. نامی. نامور. مقابل خامل. || گرامی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ذوالنباهة. ( اقرب الموارد ). شریف. نابه. نبه. ( از اقرب الموارد ) ( ازمعجم متن اللغة ). شریف. ( فرهنگ نظام ). بزرگوار. ( زمخشری ). || آگاه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).کیس. ( فرهنگ خطی ). بیدار. هشیار. فقیه : هر یکی از درد غیری غافلند جز کسانی که نبیه و عاقلند.مولوی.بهر این فرمود آن شاه نبیه مصطفی که الولد سِرﱡ ابیه.مولوی.|| آگاهی دهنده. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات از لطایف ). ج ، نُبَهاء.
معنی کلمه نبیه در فرهنگ معین
(نَ ) [ ع . ] (ص . ) دانا و آگاه . ج . نبهاء.
معنی کلمه نبیه در فرهنگ عمید
۱. شریف. ۲. زیرک، دانا، آگاه.
معنی کلمه نبیه در فرهنگ فارسی
شریف، زیرک، آگاه ودانا، نبهائ جمع (صفت )۱ - آگاه هوشیار:تااین سفیه نبیه شودواین بیمایه بپایه ای رسد...۲ - شریف بزرگوار.۳ - نام آورمشهورمقابل خامل : وصغیروکبیر ومجهول ووجیه وخامل ونبیه همه رابوقت استغاثت دریک نظم وسلک منخرط دارد. جمع :نبهائ. تانیث نبی است پیغامبری که زن باشد یا سفره برگ خرما .
ناچار بباید فرستاد تا وی آگاه شود که حال چیست و سخن خویش پس ازین با بگتگین حاجب گوید؛ گفت: کدام کس برد نزدیک وی؟ گفتند: هر کس که حاجب گوید. دانشمند نبیه و مظفّر حاکم را گفت: نزدیک امیر محمّد روید و این نامه بر وی عرضه کنید و او را لختی پند دهید و سخن نیکو گویید و بازنمایید که رأی خداوند سلطان بباب وی سخت خوب است و چون ما بندگان بدرگاه عالی رسیم، خوبتر کنیم؛ و در این دو سه روز این قوم بتمامی از اینجا بروند و سر و کار تو اکنون با بگتگین حاجب است و وی مردی هوشیار و خردمند است و حق بزرگیت را نگاه دارد تا آنچه باید گفت، با وی میگوید .
که تنبیه او را به جائی رسانی کزو عالمی را بود انتباهی
پس از چندین دستگیری دسته جمعی، این خواستهها شامل عفو برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی نیز میشود که به دلیل اعتراض تنبیه یا اخراج شدهاند. اعتراضها در بسیاری از دانشگاهها توسط ائتلافهایی از گروههای دانشجویی ایجاد میشوند و عمدتاً مستقل هستند، اما برخی از آنها بیان داشتهاند که از اعتراضات دیگر دانشگاهها الهام گرفتهاند، و همگی خشونت را رد کردهاند.
قرآن میگوید خدا، مردان را بر زنان برتری داده، به همین سبب مردان اختیار تنبیه زنان خود را دارند.