نبوغ
معنی کلمه نبوغ در لغت نامه دهخدا

نبوغ

معنی کلمه نبوغ در لغت نامه دهخدا

نبوغ. [ ن ُ ] ( ع مص ) نبغ. رجوع به نبغ شود. || آشکارا شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). ظاهر و آشکار گردیدن. ( آنندراج ). || شاعر خوب شدن و عالم جید گشتن. ( فرهنگ نظام ). || آدم فوق العاده گشتن در دانش و هنر، و این معنی جدیداست. ( فرهنگ نظام ). || ( اِمص ) نابغگی. ( یادداشت مؤلف ). || در تداول ، هوش سرشار. استعداد فوق العاده. در تمام معانی رجوع به نبغ شود.

معنی کلمه نبوغ در فرهنگ معین

(نُ ) [ ع . ] (مص ل . ) تیزهوش بودن ، استعداد قوی داشتن .، استعداد خُلاق استثنائی و بسیار نیرومند.

معنی کلمه نبوغ در فرهنگ عمید

هوشیاری، ذکاوت، جودت فکر.

معنی کلمه نبوغ در فرهنگ فارسی

بر آمدن، ظاهرشدن، هوشیاری وذکاوت، جودت رای
۱ - ( مصدر ) آشکارشدن ظاهرگردیدن .۲ - دردانش وهنروادب ممتازگشتن .۳ - ( اسم ) هوش سرشار.۴ - استعداد بسیار.

معنی کلمه نبوغ در دانشنامه عمومی

نبوغ (بالگرد). نبوغ ( به انگلیسی: Mars Helicopter Ingenuity ) با نام مستعار جینی، یک بالگرد رباتیک پروانه هم محور است که برای آزمایش این فناوری جهت ردیابی اهداف مورد نظر در مریخ از ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ قرار گرفته است. دو ماه بعد، به عنوان نخستین هواگرد موجود در این سیاره، در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ اولین پرواز اتمسفری شناخته شده را از پرواز به صورت برخاست و فرود عمود در سیاره ای دیگر غیر از زمین برای مدت زمان حدود ۳۹ ثانیه با موفقیت انجام داد. این بالگرد به برنامه ریزی بهترین مسیر برای حرکت مریخ نوردهای آینده کمک می کند. این بالگرد بدون سرنشین کوچک برای رهاسازی در سال ۲۰۲۱ از مریخ نورد استقامت به عنوان بخشی از مأموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا برنامه ریزی شده بود. بیست و پنجمین پرواز موفق جینی که در ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، دستاورد رکوردهای جدید از جمله بالاترین سرعت و بیشترین مسافت طی شده در طول یک پرواز را برای این بالگرد به همراه داشت. بالگرد نبوغ ناسا به تازگی پنجاهمین پرواز خود را بر روی مریخ به پایان رساند. نبوغ ۱۳ آوریل پرواز کرد و مسافتی بیش از ۱۰۵۷. ۰۹ فوت ( ۳۲۲. ۲ متر ) را در ۱۴۵. ۷ ثانیه طی کرد. این بالگرد همچنین قبل از فرود در نزدیکی دهانه بلوا ( Belva ) با عرض نیم مایل ( عرض ۸۰۰ متر ) به رکورد ارتفاع ۵۹ فوتی ( ۱۸ متری ) دست یافت. بالگرد نبوغ ناسا ماموریت خود در تاریخ ۲۵ ژانویه به پایان رساند. او در مجموع ۷۲ بار توانست در سطح مریخ پرواز کند.
این بالگرد توسط وانیزا روپانی ( vaneeza ruppani ) ، دختری در کلاس یازدهم دبیرستانی در آلاباما، که انشایی را به مسابقه «اسم مریخ نورد را انتخاب کن»[ توضیح ۱] ناسا فرستاده بود نبوغ نامیده شد. در مراحل برنامه ریزی این بالگرد به نام Mars Helicopter Scout یا همان بالگرد مریخ شناخته شده بود و نام مستعار جینی بعداً به موازات پشتکار مریخ نورد مادر که پرسی معروف شد، مورد استفاده قرار گرفت.
↑ Name the Rover
نبوغ (فیلم ۲۰۰۹). «نبوغ» ( انگلیسی: Ingenious ( 2009 American film ) ) فیلمی در ژانر کمدی - درام است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
• دالاس رابرتس
• جرمی رنر
• آیلیت زورر
• مارگریت مورو
• ریچارد کیند
• ادی جمیسن
معنی کلمه نبوغ در فرهنگ معین
معنی کلمه نبوغ در فرهنگ عمید

معنی کلمه نبوغ در ویکی واژه

تیزهوش بودن، استعداد قوی داشتن. ، استعداد خُلاق استثنائی و بسیار نیرومند.

جملاتی از کاربرد کلمه نبوغ

ارنست فوینه در ۱۷۹۹ در نانت زاده و در ۱۸۴۵ در پاریس درگذشته است. او عضو انجمن آسیایی بوده‌است و به رغم اشتغال در وزارت دارایی، به ترجمه از زبانهای عربی، سانسکریت و فارسی مبادرت می‌ورزیده‌است. علاوه بر شارل-آگوستن سنت-بوو، ویکتور هوگو در چندین یادداشتی که برای منظومهٔ شرقی‌ها نوشته، از نبوغ شعری و ترجمه‌های عربی و فارسی فوینه که منبع الهام او بوده، نام برده‌است.
در بخش دیگری از پرینسیپیا، نیوتن چگونگی حرکت اجسام را با سه قانون توصیف کرده‌است. این قوانین آن‌قدر همه‌فهم و آشکارند که امروزه کسی گمان نمی‌برد نیازی به کشف‌شدن داشته‌باشند. با این حال نیوتن نخستین کسی بود که با نبوغ خود به آن‌ها پی‌برد و چیستان حرکت جسم را حل کرد.
پروکفیف در دهکدهٔ سونتسووکا اوکراین به دنیا آمد. او از پنج‌سالگی نبوغ خود در موسیقی را نشان داد و در نه‌سالگی نخستین اپرای خود را نوشت. او در سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۴ در کنسرواتوار سنت پترزبورگ به تحصیل پرداخت. وی پس از سال‌ها اقامت در لندن و پاریس و برگزاری پنج تور در آمریکا، در سال ۱۹۳۶ به شوروی بازگشت. داستان پیتر و گرگ یکی از نخستین آثار او پس از بازگشت بود که آن را به موسیقی تبدیل کرد و در مدت کوتاهی به موفقیت زیادی دست یافت.
وی فوتبال را به شکل حرفه‌ای از باشگاه سالگیروش کشورش آغاز کرد و علی‌رغم پیشنهاد نیم میلیون یورویی از دراگوناس، در سال ۲۰۱۱ به تیم نوجوانان باشگاه پورتو پیوست. او که ابتدا یک هافبک میانی محسوب می‌شد و به دکوی جدید شهرت یافته بود، رفته رفته خود را در پورتو جا انداخت و عرض ۲ سال به تیم دوم این باشگاه توانست راه یابد. مربیان آندره خیلی سریع متوجه نبوغ او مقابل دروازه رقبا شدند و تصمیم گرفتند علی‌رغم خالی بودن جای او در مرکز زمین وی را در پست شماره ۹ بازی دهند.
تیم فوتبال آلومینیوم اراک از جمله تیم‌های فوتبال است که در لیگ برتر فوتبال ایران بازی می‌کند. همچنین تیم والیبال شهروند اراک و تیم بسکتبال نبوغ اراک نیز در لیگ برتر والیبال و بسکتبال حضور دارند.
همان‌طور که در کتاب النبوغ برای علامت عبدالله قونون ذکر شده‌است، ابن ابی زارع پس از سال ۷۲۶ هجری قمری فوت کرد.
برخلاف نظر دایی‌هایش که می‌خواستند او در رشتهٔ وکالت تحصیل کند، ترجیح داد از نبوغ خود پیروی کند.
در مدت کوتاهی توجه مربیان باشگاه و هیئت کشتی استان را به خود جلب کرد. در یکی از روزهای تمرین بود که توجه حبیب‌الله بلور (سرمربی تیم ملی در آن زمان) را در بازدید از باشگاه به خود جلب کرد و بلور متوجه نبوغ وی در کشتی شد و از حبیبی درخواست کرد که با عبدالله مجتبوی، از قهرمانان کشتی جهان در آن زمان مسابقه بدهد و حبیبی توانست با ضربهٔ فنی کردن مجتبوی در این رقابت، نظر بلور را به خود جلب کند.