ناپایداری

ناپایداری

معنی کلمه ناپایداری در لغت نامه دهخدا

ناپایداری.( حامص مرکب ) صفت ناپایدار. رجوع به ناپایدار شود.

معنی کلمه ناپایداری در فرهنگ فارسی

حالت و کیفیت ناپایدارمقابل پایداری .

معنی کلمه ناپایداری در دانشنامه عمومی

ناپایداری گونه ای بی ثباتی در سامانهای است که در آن ذره، انرژیِ کافی برای ثابت ماندن در یک یا تعداد بیشتری مکان را دارا نمی باشد و معمولاً با برخی از عواملِ خارجی یا درونیِ بی ثبات کننده و در حالِ رشد در سامانه مشخص می شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که همهٔ سیستم هایی که در حالتِ ثبات نیستند لزوماً ناپایدار نیستند.
معمولاً هدفِ نظریهٔ کنترل، یافتن جواب های مناسبی برای اجرای جبران سازیِ بهینهٔ رفتارِ سامانه توسطِ کنترل کننده می باشد. به گونه ای که موجبِ پایداری سامانه و آرامش خروجی یا خروجی های آن حول یک نقطه کار و عدم نوسان خروجی ها حول این نقطه گردد. در بیشتر مواقع، یک دسته معادلات دیفرانسیل رابطه بین ورودی ها و خروجی های یک سامانه را تعریف می کنند. اگر این دسته معادلات، معادلاتی دیفرانسیل خطی با ضرایب ثابت باشند، می توان با محاسبه تبدیل لاپلاس آن ها یک تابع تبدیل که توصیف کننده رابطه بین ورودی و خروجی های سامانه است را بدست آورد.

جملاتی از کاربرد کلمه ناپایداری

حقیقت دان که دنیا هست ناری خسیسی، مدبری، ناپایداری
هزاران گنج را گشتم نگهبان بدین بی پائی و ناپایداری
عارفی را گفتند: نصیب خویش از دنیا بستان چرا که تو ناپایداری. گفت: اینک که ناپایدارم، بایسته است که نصیب خویش نستانم.
سوگند به عصر،سوگند به ناپایداری سرنوشت،انسان، در زیان است.و در زیان خواهد ماند، تا پایان زمان.
اگر شهریاری و گر پیشکار تو ناپایداری و او پایدار
برای هانسن، چرخه‌های اقتصادی پایدار و ناپایدار وجود دارد. ناپایداری به دلیل جابجایی در اثر شوک‌های خارجی ایجاد می‌شود. هانسن ادعا می‌کند که تجزیه و تحلیل چرخه تجارت باید پیشرفت‌های فنی، بازار پول و انتظارات را در نظر بگیرد.
پیدا ستیزد پنهان ستیزد ناپایداری با پایداران
مشو نومید ازین مشت غباری پریشان جلوهٔ ناپایداری
که دردا ز ناپایداری من در این عاشقی شرمساری من
خجلت ناپایداری مزد سعی زندگی‌ست گر همه آمد صواب اینجا خطایی ‌کرد و رفت
همه روزه ما در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیریم. (مولکول‌های ناپایداری که مقداری الکترون کم یا زیاد دارند)
همین کتیبه‌ای از بی‌وفایی دنیاست از این معامله ناپایداری‌اش پیداست
با وجود اینکه بودیسم مراسم و متون دینی بسیاری دارد، هسته اساسی آن - که چهار حقیقت شریف و راه اصیل هشتگانه است - مطلبی دربارهٔ خدا (خدایان) یا پرستش خدا نمی‌کنند. این دستورالعمل‌ها صرفاً اخلاقی و فکری هستند که بر پایه رنج روان‌شناختی به دلیل ناپایداری بنا شده‌اند.
درسال ۱۸۷۱ کارل ویلهلم زیمنس آشکارساز دمای مقاومتی پلاتینیوم را اختراع کرد و یک فرمول درونیابی سه-جمله‌ای ارائه کرد. آرتی‌دی زیمنس به دلیل ناپایداری خواندن دما به سرعت از بین رفت. هیو لانگبورن کلندر اولین آرتی‌دی پلاتینی تجاری موفق را در سال ۱۸۸۵ توسعه داد.
چنین چیزی در منظومهٔ شمسی وجود ندارد، اما احتمال اینکه یک قمر به دور قمر دیگری گردش کند، وجود دارد. با این حال، نیروهای گرانشی نوسانی که از جانب سیاره و قمر مادر اعمال می‌شود، در درازمدت باعث ناپایداری مدار خواهد شد. در مقیاس‌های به اندازهٔ کافی بزرگ، قمر یک قمر می‌تواند میلیون‌ها سال دوام آورد.