ناوبر

ناوبر

معنی کلمه ناوبر در لغت نامه دهخدا

ناوبر. [ ب َ ] ( نف مرکب ) کسی که کشتی را می برد. راننده کشتی. ( لغات فرهنگستان ).

معنی کلمه ناوبر در فرهنگ معین

(بَ ) (ص فا. ) رانندة ناو.

معنی کلمه ناوبر در فرهنگ عمید

رانندۀ ناو، رانندۀ کشتی.

معنی کلمه ناوبر در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که کشتی راراه بردراننده کشتی .

معنی کلمه ناوبر در فرهنگستان زبان و ادب

{navigator} [حمل ونقل دریایی] افسر یا فرد مجربی که مسئولیت ناوبری را بر عهده دارد

معنی کلمه ناوبر در دانشنامه عمومی

ناوبر شخصی است در درون کشتی یا هواپیما که مسئولیت ناوبری را برعهده دارد. مسئولیت اصلی هدایتگر این است که از موقعیت کشتی یا هواپیما در هر زمانی آگاه باشد. از جمله مسئولیت های ناوبر برنامه ریزی سفر، دادن نظر به ناخدا یا فرماندهٔ هواپیما در مورد زمان تخمینی رسیدن به مقصد در طی مسیر، و اجتناب از خطرات است.

جملاتی از کاربرد کلمه ناوبر

تجزیه و تحلیل ترافیک نیاز به تمرکز بر ارتباطات انسانی نیست. به عنوان مثال، اگر دنباله ای از یک سیگنال رادار، پس از تبادل داده‌های هدف‌گیری و تأیید، و سپس مشاهده آتش‌سوزی توپخانه، این ممکن است یک سیستم ضد انعطاف‌پذیر خودکار. یک سیگنال رادیویی که باعث ایجاد چراغ‌های ناوبری می‌شود، می‌تواند یک سیستم پشتیبانی فرود برای یک بالگرد یا بالگرد هلیکوپتر باشد که به نظر می‌رسد کم مشخصات باشد.
در ابزارهای نظامی تعدادی از ابزارها مانند تلسکوپ و ابزارهای ناوبری دریایی سده‌های متوالی مورد استفاده بوده‌است استفاده از ابزارها با پیشرفت تکنولوژی از سده ۱۹ تا به امروز رواج بیشتری نسبت به گذشته داشته‌است.
پروفایل‌های کاربری همچنین می‌توانند اطلاعاتی نظیر فهرستی از دوستان، فهرستی از آهنگ‌های هفتگی دوستان، برچسب‌های مورد علاقه، گروه‌ها و رخدادها را دربرداشته‌باشند. فهرست پخش ترانه‌ها که گزینه‌ای اختیاری است، امکان اضافه کردن آهنگ‌هایی که کاربر علاقه به اشتراک‌گذاری یا بالا بردن درجه[واژه‌نامه ۳] آن‌ها را دارد. سایر امکانات، شامل قابلیت حذف آهنگ شنیده شده در ۲ هفتهٔ اخیر، ناوبری نمایه‌های مرتبط (مانند دوستان و همسایگان موسیقی) و فهرستی از آلبوم‌های مورد علاقه کاربران است.
استارنی بومی شیکاگو ، ایلینویز بود.  وی از دانشگاه نوتردام فارغ‌التحصیل شد و قبل از راه‌اندازی در نیروی دریایی ایالات متحده در اکتبر 1982 لیسانس هنرهای اقتصادی را به دست آورد. وی متعاقباً وارد آموزش پرواز شد و در آوریل 1984 به عنوان ناوبر دریایی منصوب‌شد. او از دانشکده جنگنده نیروی دریایی فارغ‌التحصیل شد  و دارای مدرک کارشناسی ارشد استراتژی منابع ملی از دانشگاه دفاع ملی.
اما بحقیقت بدانک تا داد پادشاهی خاص ندهد هرگز داد پادشاهی عامبر قانون فرمان نتواند داد. مثال این چنان بود که کسی در دریا چنان شناوبر نیست که خود را غرقاب خلاص دهد خواهد که دیگری را از غرقاب بیرون آرد این محال بود.
برای موارد بیشتر رده:تجهیزات هدایتگر و رده:ناوبری.
به عنوان مثال در چارت دیتوم در کارتوگرافی و ناوبری دریایی، یا در هوانوردی به عنوان سطح استاندارد آب‌های آزاد که در آن فشار اتمسفر اندازه‌گیری و در نتیجه ارتفاع هواپیما مشخص می‌شود، کاربرد دارد.