نامشروع

معنی کلمه نامشروع در لغت نامه دهخدا

نامشروع.[ م َ ] ( ص مرکب ) خلاف شرع. ناروا. ممنوع. شهاد. ( ناظم الاطباء ). حرام. غیرقانونی : خواجه فرمود آن کار حرام و نامشروع است. ( انیس الطالبین ص 91 ).

معنی کلمه نامشروع در فرهنگ معین

(مَ ) [ فا - ع . ] (ص مف . ) غیرقانونی .

معنی کلمه نامشروع در فرهنگ عمید

آنچه خلاف شرع باشد، ناروا، حرام.

معنی کلمه نامشروع در فرهنگ فارسی

آنچه که خلاف شرع است حرامغیرقانونی مقابل مشروع :[ وبسیارباشدکه بسبب قوت خویش و نفقه عیال مضطرشودبطلب روزی ازوجه نامشروع ] یارابطه نامشروع.بطریق غیرشرعی رابطه جنسی یافتن .

معنی کلمه نامشروع در دانشنامه عمومی

نامشروع (فیلم). نامشروع ( به هندی: Naajayaz ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی ماهش بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون نصیرالدین شاه، اجی دیوگن، جوهی چاولا، دیپاک تیجوری، گلشن گروور، ریما لاگو، اشیش ویدیارتی، تیکو تالسانیا ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه نامشروع در ویکی واژه

illecito
غیرقانونی.

جملاتی از کاربرد کلمه نامشروع

استدلال اصلی حامیان واگذاری بحرین مانند امیرعباس هویدا، اسدالله علم، عباس مسعودی، علی‌نقی عالیخانی نامشروع دانستن توسل به نیروی نظامی برای حل مشکل بین‌المللی و لزوم مراجعه به شورای امنیت بود. این در حالی است که اولاً نظام ایران در درگیری‌های سیاسی با مخالفان درونی به جای مذاکره از زور استفاده می‌کرد، مانند دستگیری‌های گستردهٔ سران احزاب ملی و روحانیان مشهور و دانشجویان هنگام همه‌پرسی انقلاب سفید؛ دو دیگر ایران در سطح بین‌الملل نیز در چند مورد از نیروی نظامی بهره جست، از جمله تصرف جزیرهٔ ابوموسی و نیز لشکرکشی به کشور عمان برای سرکوب شورش ظفار به درخواست آمریکا بی هیچ مجوزی بین‌المللی آن هم با هزینهٔ ایران.
الویرا کاستیا (پیش از ۱۰۶۲–۱۱۵۱) کنتس تولوز و همسر سوم ریمون چهارم، کنت تولوز و همچنین وی دختر نامشروع آلفونسو ششم لئون و کاستیا بود. الویرا در سال ۱۰۹۴ با کنت تولوز ازدواج کرد و او را در نخستین جنگ صلیبی همراهی کرد. در حین نخستین جنگ و در جریان محاصره طرابلس، فرزند وی، آلفونسو به دنیا آمد. وی پس از مرگ ریمون، به کاستیل بازگشت و در سال ۱۱۱۷ با کنت فرناندو فرناندرز د کاریون ازدواج کرد و از وی صاحب سه فرزند شد.
وی در بهمن ۱۳۵۸ با صدور بیانیه ای حکومت ایران را نامشروع دانسته بود.
با مرگ آلاریک دوم بزرگ‌ترین پسرش گیزالیک که نامشروع هم بود به شاهی رسید.
همچنین اگر دختری اقدام به آمیزش جنسی مشروع یا نامشروع کند و دوشیزگی خود را از دست بدهد دیگر اجازه ولی برای او حتی طبق نظر قائلان به وجوب اذن هم واجب نیست.
استرلینگ پس از ادوارد استرلینگ نامگذاری شد. او فرزند نامشروع آرچیبالد استرلینگ، یک برده دار سابق در ایندی و بین مردم کریاویو بود.
بالدیون پس از آردا با آدلاید دل واستو ازدواج کرد اما این ازدواج از نظر پاپ نامشروع بود چرا که وی پیش آدلاید از دوبار ازدواج کرده بود و طلاق آخر وی از نظر کلیسا مشروع نبود.