نامساعد

معنی کلمه نامساعد در لغت نامه دهخدا

نامساعد. [ م ُع ِ ] ( ص مرکب ) ناموافق. ناسازوار. ( آنندراج ). ناموافق. کسی یا چیزی که مساعدت و همراهی نکند. ضد مساعد.( ناظم الاطباء ). که یار و مساعد و موافق و همراه نیست. کجرفتار. ناهمراه. مخالف. ستیزه گر. نادمساز. ناهمراه. مخالف. ستیزه گر. نادمساز. ناهموار :
زمانه نامساعد را از این گونه بجز حجت
به زرّ و گوهر الفاظ و معنی کس نیاراید.ناصرخسرو.یکی از رفیقان شکایت روزگار نامساعد به نزد من آورد. ( گلستان ).
روزگار نامساعد مردم ناسازگار.؟

معنی کلمه نامساعد در فرهنگ عمید

۱. ناموافق، ناسازگار.
۲. آن که مساعدت نکند.

معنی کلمه نامساعد در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه مساعدت وهمراهی نکند. ۲ - ناموافق ناسازگار: طالع ناساز و بخت نامساعد چون مرا داد سر در وادی اندوه ازین خرم دیار .

معنی کلمه نامساعد در ویکی واژه

sfavorevole

جملاتی از کاربرد کلمه نامساعد

ای دل، سپاس دار که گر دوست جور کرد از بخت نامساعد من بود، از او نبود
باشگاه فوتبال لیورپول از زمان شکل‌گیری آن تا به امروز در ورزشگاه آنفیلد بازی می‌کند. طرح‌هایی در دست بود که ورزشگاه جدیدی در استنلی پارک ساخته شود که بر اساس این طرح‌ها معین شده بود تا پایان سال ۲۰۱۱ ورزشگاه جدید در این مکان ساخته شود اما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی ساخت این برنامه به حالت تعلیق درآمد. با به وجود آمدن این شرایط، برنامهٔ ذکر شده جای خود را به طرح افزایش گنجایش ورزشگاه آنفیلد تا سقف ۵۴٬۰۰۰ نفر داد. لیورپول پایگاه هواداری بزرگ و وسیعی در سراسر جهان دارد و در این امر با دیگر باشگاه‌های بزرگ رقابت می‌کند. این باشگاه هفتمین باشگاه پرطرفدار فوتبال در جهان است.
چه گر خادم بیاید نامساعد نمیکرد اعتماد آن سیم ساعد
اگر گردون نبودی نامساعد نگشتی خاکْ چندین سیم‌ساعد
درویشی از روزگار نامساعد پیش پیر طریقت بنالید، پیر گفت: ای ظریف درویش! دوست داری ترا چشم نبود و ده هزار درم در دستت بود؟ درویش گفت نه! پیر گفت: خواهی.
بنابراین قرار بود بامداد پنجشنبه در جریان دومین و آخرین پرتاب آزمایشی با نام دمو ۲، باب بنکن و داگ هارلی، فضانوردان کارکشته‌ی ناسا سوار بر کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس و برفراز موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شوند، که به‌دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی این پرتاب دو روز به تعویق افتاد. بنابراین اسپیس ایکس و ناسا تصمیم گرفتند، موشک و فضانوردان خود را در ساعت ۲۳:۵۲ شنبه ۱۰ خرداد به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب کند.
اگرگردون نبودی نامساعد نگشتی خاک چندین سیم ساعد
به علت سابقۀ سکونت در آب و هوای نامساعد، مواد غذایی مرتبط با حیوانات بر آشپزی ایسلندی سیطره دارند. اگر چه ذائقۀ مردم در حال تغییر است تا به معیار اروپایی نزدیک تر شود. به عنوان مثال، در دهه‌های اخیر مصرف سبزیجات به مقدار زیادی افزایش یافته‌است در حالی که مصرف ماهی کاهش یافته‌است؛ با این حال هنوز مصرف ماهی با فاصله زیاد، در حدود چهار برابر بیشتر از میانگین مصرف کشورهای توسعه یافته، نسبت به آنها برتری دارد.
از نظر کانت، ارادهٔ نیک، مفهومی گسترده‌تر از اراده‌ای است که از روی وظیفه عمل می‌کند. اراده‌ای را که از روی وظیفه عمل می‌کند می‌توان اراده‌ای دانست که برای حفظ قانون اخلاقی، بر موانع غلبه می‌کند؛ بنابراین، ارادهٔ مبتنی بر وظیفه، مورد خاصی از ارادهٔ نیک است که در شرایطِ نامساعد ظاهر می‌شود. کانت معتقد است که فقط اعمالی که از روی وظیفه و با نیتِ عمل به وظیفه انجام شوند، دارای ارزش اخلاقی هستند. این بدان معنی نیست که اعمالی که فقط مطابقِ وظیفه (ولی با نیتی متفاوت) باشند، بی‌ارزش‌اند (این اعمال هم شایستهٔ تأیید و تشویق هستند)، اما ارزشِ خاص، از آنِ اعمالی است که از روی وظیفه انجام شوند.
در دهرِ نامساعد راحت چه گونه بینم نه آسمان موافق، نه روزگار باعث
ای یار ناموافق رنجیست بی‌نهایت وی بخت نامساعد کاریست آسمانی
اگر نه محنت این نامساعد روزگارستی مرا با زهد و قرایی و مستوری چکارستی
در ابتدای سال ۲۰۰۶، دولت ارمنستان … داشتن اهمیت یک فرودگاه بین‌المللی دیگر هنگام شرایط نامساعد جوی که پروازها از فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس ایروان به فرودگاه شیراک گیومری …
یکی از رفیقان شکایت روزگار نامساعد به نزد من آورد که کفاف اندک دارم و عیال بسیار و طاقت بار فاقه نمی‌آرم، بارها در دلم آمد که به اقلیمی دیگر نقل کنم تا در هر آن صورت که زندگانی کرده شود کسی را بر نیک و بد من اطلاع نباشد.
سال ۱۳۳۱ ش. علما و مردم شهر همدان که از حال نامساعد سید محمدتقی خوانساری با خبر بودند، از او خواستند تابستان را در هوای ییلاقی همدان سپری کند. با قبول این درخواست، ایشان با همراهانش محسن اراکی، آخوند ملاعلی همدانی، سید روح‌الله خمینی و فرزند بزرگشان سید محمدباقر و مجتبی عراقی راهی آنجا گردید.