نامربوط

معنی کلمه نامربوط در لغت نامه دهخدا

نامربوط. [ م َ ] ( ص مرکب ) بی ربط. بیهوده. نامناسب. بی مناسبت. ( ناظم الاطباء ). که بهم ربط ندارد : چون این حرکات نامضبوط و این هذیانات نامربوط از وی ظاهر گشت ، گمان بردم که جنون بر دل وی مستولی شده. ( سندبادنامه ص 86 ).
- سخنان نامربوط ؛ سخنان شوریده و بی سروته.
|| دشنام. هرزه. لایعنی.
- نامربوط گفتن ؛ بی معنی و بیهوده گفتن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نامربوط در فرهنگ عمید

۱. بی ربط، بی مناسبت.
۲. نامناسب.

معنی کلمه نامربوط در فرهنگ فارسی

(صفت ) بی ربطبی مناسبت:[ چون این حرکات نامضبوط واین هذیانات نامربوط ازوی ظاهر گشت گمان بردم که جنون بردل وی مستولی شده..] یاحرف ( سخن کلام ) نامربوط . سخنان بی سروته وبی مناسبت : [ چه بسابرنمیگشت ( آن زن ) ودو حرف نامربوط و احیانا دشنامی جانانه نثارش نمیکرد.]

جملاتی از کاربرد کلمه نامربوط

جهان کند ز عناصر همیشه فخر، سلیم به یک رباعی و آن نیز سست و نامربوط!
جزصدای لفظ‌نامربوط او معنی‌کجاست نغمهٔ دولاب آهنگی بود ساز تو را
این رشته معمولاً الکترونیک مولکولی خوانده می‌شود اما این نام برای اشاره به رشتهٔ نامربوط پلیمرهای رسانا و الکترونیک ارگانیک که از ویژگی‌های مواد مولکولی برای تأثیرگذاری روی ویژگی‌های حجمی بهره می‌برند نیز استفاده می‌شود.
اندازه‌گیری آستانه‌های حسی نیاز به مقدماتی دارد. تا از تداخل عوامل نامربوط مادی و روانی تا حد ممکن جلوگیری شود. برای تعیین آستانه‌های حسی سه روش زمینه‌سازی معمول وجود دارد:
از مشخصه‌های نهادینه شده در فضای لینوکس، کیفیت و کمیت بسته‌های تولیدی است. اگرچه اسلکور به عنوان قدیمی‌ترین توزیع لینوکس پایه‌گذار اولین برنامهٔ مدیریت بسته‌ها در فضای لینوکس است، اما فلسفه و باور اسلکور به نقش کاربر، پاسخگویی به انتظار بسته‌سازی را، امری نامربوط به توسعهٔ یک سیستم عامل می‌داند.
افرادی که از یخ‌شکن‌ها خوششان نمی‌آید ممکن است نسبت به تجربه قبلی با یخ شکن‌های نامربوط، بیهوده یا با طراحی ضعیف واکنش نشان دهند، که می‌تواند باعث اتلاف وقت شود.شرکت‌کنندگان همچنین ممکن است جنبه‌هایی از شخصیت خود را نشان دهند، زیرا افراد با شخصیت‌ها یا سبک‌های یادگیری متفاوت به تمرینات مشابه واکنش متفاوتی نشان می‌دهند.
خامشی دل‌چسبیی دارد که تا وامی‌رسیم حرف نامربوط ما را شعر عالی می‌کند
از همان بدو تولد، کودکان در معرض بسیاری از انواع صداها قرار می‌گیرند. پیش از آنکه بتوانند به دریافت و کسب توانایی‌های زبانی نایل آیند، آنها نیازمندند که صداهای نامربوط به سخن و کلام انسانی را از آواهای گفتاری، مجزا و متمایز تشخیص بدهند.
جنیسیس، یک برنامه حفاظت از حریم شخصی داخلی داشت که جلوی دسترسی تحلیل‌گران به اطلاعات نامربوط دربارهٔ حریم شخصی شهروندان آمریکایی را می‌گرفت و با سازوکارهای نرم‌افزاری، قوانین و سیاست‌های حریم شخصی را اجرا می‌کرد، و موارد سوءاستفاده از داده را گزارش می‌داد.