نام کاربر

معنی کلمه نام کاربر در فرهنگستان زبان و ادب

{user name} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] نامی که با آن کاربر به سامانۀ رایانه ای معرفی می شود

معنی کلمه نام کاربر در ویکی واژه

نامی که با آن کاربر به سامانۀ رایانه‏ای معرفی می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نام کاربر

وقتی دوازده سالم بود من فقط یک طرفدار نبودم، جاستین مانند عشق اولم بود کسی که من عاشقش بودم و در ذهن من او هم عاشقم بود مانند یک رابطه. من همیشه گریه می‌کردم چون او نمی‌دانست وجود دارم [...] یکی از افراد گروهم به من گفت "بیلی میدونی هیلی بالدوین (همسر جاستین بیبر) نام کاربری اش را به هیلی بیبر تغییر داده؟" من گریه کردم من آدم لطیفی نیستم و برای هر اتفاقی گریه نمی‌کنم اما حسی دربارهٔ دیدن نام هیلی بیبر اذیتم کرد چون عادت داشتم خودم را بیلی بیبر صدا کنم.
یک گروه هکری در دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که به اطلاعات بیش از بیست میلیون کاربر، شامل نام کاربری، رمز عبور، ایمیل، نام و نام‌خانوادگی، شماره همراه، تاریخ تولد دست پیدا کرده‌است. همچنین ۵۱ میلیون اطلاعات مکانی کاربران شامل مختصات و آدرس و شماره تلفن ثابت در این اطلاعات وجود دارد. جزئیات ۳۶۰ میلیون سفارش و مشخصات ۳۵ هزار پیک نیز از دیگر بخش‌های بانک‌اطلاعاتی هک‌شده‌است. این گروه هکری داده‌های هک‌شده را به قیمت ۳۰ هزار دلار به فروش گذاشته‌است.
در گذشته توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب مجبور بودند برای ارتباط با خدمات دیگر، مانند تقویم گوگل، از کاربران بخواهند نام کاربری و گذرواژهٔ خود را به آن‌ها بدهند و سپس از طریق استانداردی مانند اصالت‌سنجی برای دسترسی‌های اولیه، یا با کمک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار مختص به همان خدمت، با آن ارتباط برقرار کنند. این کار علاوه بر مشکلات امنیتی، از دید توسعه‌دهندگان که مجبور بودند روش کار با رابط‌های برنامه‌نویسی مختلف را بیاموزند نیز دشوار بود. اآذ راه حلی برای غلبه بر این مشکلات است.
در مارس ۲۰۱۵، اسلک اعلام کرد طی چهار روز هک شده‌است و اینکه برخی از اطلاعات کاربران در دسترس هکرها قرار گرفته‌است. اطلاعات مذکور شامل آدرس ایمیل، نام کاربری، رمز عبور رمز شده، و در برخی موارد شماره تلفن و شناسه اسکایپ بوده‌است. در واکنش به این اتفاق، اسلک احراز هویت چند فاکتوره را به سرویس خود اضافه کرد.
طبق توضیحات داده شده در مورد نحوه عملکرد جلسه‌ها طبیعی است که شخص نفوذگر با داشتن کلید جلسه می‌تواند خود را به عنوان کاربر وارد شده در وبگاه معرفی کند و بدیهی است که این امر بدون داشتن نام کاربری یا رمز عبور قابل انجام خواهد بود که در اغلب مواقع نیز نفوذگر کلید جلسه مدیر وبگاه را جعل می‌کند و از این طریق وارد صفحه مدیریت وبگاه می‌شود.
برای مثال، یک مشتری مدارک شناسایی مناسب به یک کارمند بانک نشان داده و در صورت صحت، تصدیق می‌شود که او واقعاً کسی است که مدارک شناسایی اش را نشان داده‌است. وقتی مشتری احراز هویت شد او مجاز به دسترسی به حساب‌هایش است ونه هیچ‌کس دیگری. مشابه همین روش در سیستم‌های کامپیوتری هم وجود دارد وقتی شخصی درخواست ورود را دارد باید در ابتدا هویتش را ثابت کند یعنی نام کاربری و کلمه عبور را وارد کند. سپس این ترکیب بررسی می‌شود تا مشخص شود معتبر است یا نه.