ناقل

ناقل

معنی کلمه ناقل در لغت نامه دهخدا

ناقل. [ ق ِ ] ( ع ص ) برنده چیزی از جائی به جائی. ( فرهنگ نظام ). از جائی به جائی برنده. ( آنندراج ). آنکه چیزی را از جائی به جائی می برد. برنده و بردارنده و حمل کننده و کسی که چیزی را از جائی به جائی می برد. ( ناظم الاطباء ). از جائی به جائی برنده. جابجاکننده چیزی. || روایت کننده. ( فرهنگ نظام ). بردارنده حدیث. ( آنندراج ). آنکه خبر میدهد و بیان خبر می کند. نقل کننده. بیان کننده. خبردهنده. ( از ناظم الاطباء ). آنکه حدیثی را از زبان دیگری روایت می کند. ( از معجم متن اللغة ). حکایت کننده خبری. راوی. روایت کننده :
به صدر شاه رساندند ناقلان که فلان
گذاشت طاعت این پادشاه رق رقاب.خاقانی.خبر به نقل شنیدیم و مخبرش دیدیم
ورای آن که از او نقل می کند ناقل.سعدی.|| استنساخ کننده. ( فرهنگ نظام ). کسی که از روی خط نوشته شده و یا صورت نقاشی شده بعینه برمیدارد که گویا عین آن را نقل کرده است. ( ناظم الاطباء ). || مترجم. ( یادداشت مؤلف ). || درپی کننده جامه. ( آنندراج ). اسم فاعل از نقل است. رجوع به نقل شود.
ناقل. [ ق ِ ] ( اِخ ) ابن عبید. محدث است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ناقل در فرهنگ معین

(قِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - حمل کننده ، جابه جا کننده . ۲ - نقل کننده ، روایت کننده ، ۳- انتقال دهنده .

معنی کلمه ناقل در فرهنگ عمید

۱. نقل کننده، روایت کننده.
۲. جابه جاکننده.

معنی کلمه ناقل در فرهنگ فارسی

نقل کننده، روایت کننده، جابجاکننده، نقله جمع
( اسم ) ۱ - برنده چیزی ازجایی بجایی حامل .۲ - روایت کننده مطلب وخبری حکایت کننده : بصدر شاه رساندند ناقلان که فلان گذاشت طاعت این پادشاه رق رقاب . ( خاقانی لغ. ) ۳ - روایت کننده حدیث وخبرراوی . ۴ - آنکه ازروی نوشته دیگری مطلبی را ۴ - آنکهاز روی نوشته دیگری مطلبی را استنساخ کند ۵- حامل علمی ازعلوم جمع :ناقلین نقله .
ابن عبید محدث است

معنی کلمه ناقل در فرهنگستان زبان و ادب

{vector} [زیست شناسی-میکرب شناسی] اندامگانی زنده نظیر بندپا که بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل می کند

معنی کلمه ناقل در دانشنامه عمومی

ناقل ( انگلیسی: vector ) در همه گیرشناسی به هر انسان، جانور یا میکروب که یک عامل بیماری زا را به موجود زنده دیگر منتقل نماید گفته می شود. ناقل ها می توانند پشه، مگس، سیاه مگس، ساس های بوسه زن و . . . باشند

معنی کلمه ناقل در دانشنامه آزاد فارسی

ناقِل (carrier)
عامل انتقال دهندۀ بیماری. در پزشکی، فردی که به رغم وجود عامل عفونت زا در بدنش، علایم بیماری را ندارد، ولی عفونت را به دیگران منتقل می کند. این واژه برای کسانی که دارای ژن مغلوب برای نوعی بیماری یا نقص اند، ولی نشانه ای از آن بیماری یا نقص را ندارند، نیز به کار می رود. همچنین، این اصطلاح برای حشرات، کنه و جانداران مشابهی به کار می رود که انگل ها را از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل می کنند. پشۀ آنوفل ناقلی است که انگل مولد مالاریا را در بزاق خود حمل می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه ناقل

اما تاکنون کسی به عنوان ناقل این جمله شناخته نمی‌شود. گذشته از این منبع این سخن ناشناخته است و تنها به نظر می‌رسد که چندین دهه بعد از مرگش نقل شده باشد.
قدیمی‌ترین فرضیه که اغلب درمان‌های دارویی مبتنی بر آن هستند، فرضیه کولینرژیک است که می‌گوید آلزایمر به علت کاهش سنتز ناقل‌های عصبی استیل‌کولین ایجاد می‌شود. این فرضیه نتوانسته حمایت علمی گسترده‌ای به دست بیاورد زیرا داروهایی که با هدف درمان کمبود استیل‌کولین تجویز می‌شوند اثربخشی چندانی بر آلزایمر نداشته‌اند.
کجاست راوی اخبار و ناقل آثار بیا و قصه پیشینکان تمام بیار
خبر به نقل شنیدیم و مخبرش دیدیم ورای آنکه ازو نقل می‌کند ناقل
اندرآ در سایه آن کاملی کش نتاند برد از ره ناقلی‌‌
سر بریده است و کس بریده سری مثل او دیده، ناقل اخبار ؟
روح دریا شد و زبان ساحل دیده ناقد شد و بیان ناقل
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به خرگوش بلا و گرگ ناقلا اشاره نمود.
جهانی پر شود از نقل و باده کند چون ناقلی نقل کلامت
این شخصیت برای تکمیل شخصیت زن شگفت‌انگیز طراحی شد. به گفته کریس پاین، ترور یک فرد "واقع گرا، ناقلا و بدبین است که ذات حیوانی و وحشتناک تمدن مدرن را دیده" و "مردی خاکی و جذاب" است. استیو ترور، دایانا را با نام مستعار «فرشته» صدا می‌زند چون وقتی بخاطر جراحاتش هذیان می‌گوید، تمیسکیرا را در قالب بهشت می‌بیند و او را فرشته‌ای می‌داند که نجاتش می‌دهد.
به روایت شیعه، محمد باقر ۲۰ سال معلم و ناقل حدیث بود. او اصل تقیه را مطرح کرد. باقر احادیث فراوانی در فقه و سایر علوم دینی نقل کرده است که مبانی دستورهای شیعه است. با تغییر اوضاع سیاسی و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه فعالیت‌های دینی و زمان تبیین علوم دینی، جعفر صادق نقش مهمی در شکل‌گیری فقه شیعه داشت. جعفر صادق و باقر بنیانگذاران مکتب شرعی شیعه امامیه هستند. صادق در اطراف خود گروه قابل توجهی از علما داشت که برخی از برجسته‌ترین فقها، محدثان و متکلمان زمان بودند. در زمان او شیعه در مسائل کلامی و حقوقی پیشرفت کرد. باقر و صادق مبنای فکری تفسیر و عمل شیعه امامیه را تشریح کردند.
در گلستان عشق به تقلید ناقلان بسیار گشته‌اند ولی گل نچیده‌اند
(باقی آنچ در آن حضرت رفت با مصطفی (ص) از آنچ ناقلان نقل کرده‌اند در سوره النّجم گوئیم انشاء اللَّه).
درین ره عاقلان دیوانه باشند درین ره ناقلان افسانه باشند
یراد من‌الطبع نسیانکم و یا بی‌الطباع علی‌الناقل
او بعدها توانست به صورت حرفه‌ای در سراسر اتحادیه جماهیر شوروی تئاتر و اپرا اجرا نماید. وی همچنین در تعدادی از فیلم‌های اتحاد جماهیر شوروی ظاهر شود که برخی از آن‌ها را شوهرش آلتی گارلیف کارگردانی آن را بر عهده داشت. آناقلی‌یوا در طول دوران اتحادیه جماهیر شوروی توانست موفقیت‌های زیاد و چشمگیری در صنعت اپرا و تئاتر و همچینن عنوان هنرمند خلق شوروی را بدست آورد.
حدیثی است که همهٔ ناقلان، مضمون آن را دقیقاً به یک صورت نقل کرده‌باشند؛ این‌گونه موارد کم‌تر رخ می‌دهد.