نافرمانی

معنی کلمه نافرمانی در لغت نامه دهخدا

نافرمانی. [ ف َ ] ( حامص مرکب ) سرکشی. طغیان. مخالفت. عدم اطاعت. ( ناظم الاطباء ). رهق. طنو. طنی. ( منتهی الارب ). عقوق. عصیان. عتو. اباء. گردنکشی. تمرد :
از حد و غایت نافرمانی درمگذر
که پدیدارست اندازه نافرمانی.منوچهری. || عصیان. ( ربنجنی ) ( منتهی الارب ). معصیت. عصیان. ( سامی ). گناه :
گرچه نافرمانی از حد رفت و تقصیر از حساب
هرچه هستم همچنان هستم به عفو امیدوار.سعدی.

معنی کلمه نافرمانی در فرهنگ معین

(فَ ) (حامص . ) ۱ - سرکشی ، طغیان . ۲ - معصیت ، گناه .

معنی کلمه نافرمانی در فرهنگ عمید

۱. سرکشی، عصیان.
۲. گناه کردن، معصیت.

معنی کلمه نافرمانی در فرهنگ فارسی

۱ - سرکشی عصیان طغیان مخالفت : از حد و غایت نافرمانی درمگذر که پدیدارست اندازه نافرمانی . ( منوچهری لغ. ) ۲ - معصیت گناه : گرچه نافرمانی از حد رفت و تقصیر از حساب هر چه هستم همچنان هستم بعفو امیدوار. ( سعدی لغ. )

معنی کلمه نافرمانی در دانشنامه عمومی

نافرمانی (فیلم ۲۰۱۷). نافرمانی ( انگلیسی: Disobedience ) فیلمی در ژانر درام و رمانتیک به کارگردانی سباستین للیو، ساخته شده در سال ۲۰۱۷ و محصول مشترک کشورهای آمریکا، انگلیس و ایرلند است. فیلمنامه این فیلم توسط سباستین للیو و ربکا لینکویچ بر اساس رمانی به همین نام نوشته نیومی آلدرمن به رشته تحریر درآمده است. از جمله بازیگران فیلم می توان به ریچل وایس، ریچل مک آدامز و آلساندرو نیوولا اشاره کرد.
نخستین نمایش نافرمانی در طی جشنواره بین المللی فیلم تورنتو بود که با استقبال منتقدان همراه شد. فیلم در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ در آمریکا توسط کمپانی بلیکر استریت اکران شد. همچنین نافرمانی در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۱۸ نیز توسط شرکت کوروزن آرفتیشیال آیز در انگلستان اکران سراسری شد.
• ریچل وایس در نقش رونیت کروشکا
• ریچل مک آدامز در نقش ایستی کوپرمن
• آلساندرو نیوولا در نقش رابی دوید کوپرمن
• آنتون لسر در نقش راو کروشکا
• آلن کوردانر در نقش عمو موش
• نیکلاس وودسون در نقش رابی گلدفرب
• لیزا سادوی در نقش ربکز گلدفرب
• کلارا فرانسیس در نقش هیندا
• نیکلاس وودسان
نیومی آلدرمن اولین رمان خود را با عنوان نافرمانی در سال ۲۰۰۶ نوشت. داستان رمان دربارهٔ زنی ۳۲ ساله و متعلق به فرقه یهودیت ارتدکس بنام رونیت بود که با گذشته ای تلخ از نیویورک به زادگاهش لندن بازمی گشت و در آنجا با زنی بنام ایستی وارد رابطه ای عاشقانه می شد که این مسئله سبب بروز بحران در خانواده مذهبی او می شد. رمان با استقبال مواجه شد و از همان موقع افرادی سعی در ساخت نسخه سینمایی آن داشتند. در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ خبر رسید که ریچل وایس که از طرفداران رمان نیز است در گفتگو با آلدرمن موفق به جلب رضایت او برای ساخت فیلم شده است. وایز به طور همزمان تهیه کنندگی و بازی در نقش اول را نیز بر عهده گرفت. اد ججیونی به عنوان دیگر تهیه کننده کار معرفی شد. مدتی بعد نیز خبر رسید که سباستین للیو کارگردانی فیلم را قبول کرده است. خود للیو به همراه ربکا لینکویچ فیلمنامه اقتباسی را نوشتند. در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۶ اعلام شد که ریچل مک آدامز برای بازی در فیلم قرارداد امضا کرده است. آلساندرو نیوولا آخرین بازیگری بود که در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۱۶ به پروژه پیوست. فیلمبرداری اوایل ژانویه ۲۰۱۷ در کریکوود آغاز شد. متیو هربرت نیز وظیفه ساخت موسیقی فیلم را برعهده دارد.

معنی کلمه نافرمانی در ویکی واژه

سرکشی، طغیان.
معصیت، گناه.

جملاتی از کاربرد کلمه نافرمانی

بهار عربی دوم، بهار جدید عربی یا تابستان عربی، اعتراضات گسترده ضد دولتی در چندین کشور عربی، از جمله الجزایر، عراق، اردن، لبنان، لیبی، مراکش، تونس و مصر است. اعتراضاتی اقتصادی نیز در نوار غزه صورت گرفت. نافرمانی‌های گسترده مدنی در سودان منجر به سرنگونی رئیس‌جمهور عمر البشیر طی یک کودتای نظامی و وقوع قتل‌عام ۳ ژوئن ۲۰۱۹ معترضان خارطوم و انتقال قدرت از یک دسته نظامی به یک دولت نظامی-غیرنظامی شد. نامهایی چون "بهار جدید عرب" و "بهار عرب ۲" بابت شباهت اعتراضات با موج تظاهرات حامیان دموکراسی پیش از بهار عربی که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ روی داد، به این تظاهرات داده شده است.
دیده خون گشت ز خود رائی خویش دل بغم سوخت ز نافرمانی
گر به فرمان سخنی گفتم مازار از من زانکه کفرست در این حضرت نافرمانی
همین گونه بنده نیز اگر در عبادت حق تعالی کوشد و از نافرمانی وی دوری کند و گوید امید که خداوند این اندک از من پذیرد و این قلیل تمام کند و ثواب بسیار دهد، وی را امیدوار گوئیم.
إِذْ تُصْعِدُونَ که بالا میگرفتید، وَ لا تَلْوُونَ عَلی‌ أَحَدٍ و باز ننگرستید با کس، وَ الرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ و پیغامبر شما را میخواند، فِی أُخْراکُمْ از پس شما، فَأَثابَکُمْ شما را اللَّه پاداش داد (بآن نافرمانی که کرده بودید و دنیا که جسته بودید) غَمًّا بِغَمٍّ غمی در غمی پیوسته، لِکَیْلا تَحْزَنُوا تا مگر باز اندوهگن نبید، عَلی‌ ما فاتَکُمْ بر آنچه از شما درگذرد از دنیا، وَ لا ما أَصابَکُمْ و نه بر آنچه بشما رسد از رنج، وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ (۱۵۳) و اللَّه آگاه است بآنچه میکنید.
چو نافرمانی ما کرد گردون یقین از ذات ماافتاد بیرون
که او در عین نافرمانی دوست حقیقت بازماند اندر سوی پوست
فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ اگر نه فضل خداوند بودی که شما را فرو گذاشت و مهلت داد و بعقوبت نشتافت تا قومی از شما توبه کردند و از آن تولّی و نافرمانی پشیمان گشتند، اگر نه این فضل و رحمت بودی شما از هالکان و زیان کاران بودید. مصطفی گفت‌«لا احد اصبر علی اذی یسمعه من اللَّه انه یشرک و یدعون له الصاحبة و الولد، و هو یرزقهم و یعافیهم و یدفع عنهم»
خان اعظم که خواقین معظم را نیست پیش فرماندهیش زهرهٔ نافرمانی
به ویژه در طی جنگ بریتانیا در سال ۱۹۴۰، گاندی دربرابر جنبش‌های نافرمانی مدنی کلان که از داخل و خارج از حزب او می‌آمد، مقاومت کرد، با اظهار اینکه به دنبال آزادی هند در خاکسترهای یک بریتانیای ویران شده نیست. در سال ۱۹۴۲، کنگره جنبش رهایی هند را آغاز کرد. خشونت وجود داشت اما راج اقدامات جدی انجام داد و ده‌ها هزار نفر از رهبران کنگره، از جمله همه اشخاص مهم استانی و ملی را دستگیر کرد. آن‌ها تا نزدیک پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ آزاد نشدند.
ز نافرمانی اکنون دور ماندی بماتم در میان سور ماندی