ناعی

معنی کلمه ناعی در لغت نامه دهخدا

ناعی. ( ع ص ) خبردهنده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). خبر مرگ کسی را دهنده. ( ناظم الاطباء ).آنکه خبر مرگ می آورد. ( از اقرب الموارد ). ناقل خبر مرگ. آنکه خبر مرگ کسی را آرد ج ، نعاء : و هرکجا داعی ناعی و رفیقی رقیقی شده. ( جهانگشای جوینی ). گوش ها در آن غوغا از ناله و فریاد و نوحه و بیدادقاری و باکی و ناعی و شاکی موقور. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 451 ). || مشیع. ( معجم متن اللغة ).

معنی کلمه ناعی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) ۱ - آن که خبر مرگ کسی را آورده ، خبر مرگ دهنده . ۲ - خبر بد دهنده .

معنی کلمه ناعی در فرهنگ عمید

۱. خبر مرگ دهنده.
۲. خبر بددهنده.

معنی کلمه ناعی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - آنکه خبر مرگ کسی را آورد خبر مرگ دهنده : [ گوشها در آن غوغااز ناله و فریاد و نوحه و بیداد قاری و باکی و ناعی و شاکی موقور...] ۲ - خبر بد دهنده :[ داعی اضطراب آیت تلک امه قد خلت برسرکارخوانده وناعی انقلاب هذه دوله قد تولت ندا در داده ]

جملاتی از کاربرد کلمه ناعی

طرح شناختی نسبت به ارتباطات اقناعی برداشتی با جهت‌گیری پیامی است. این مدل به نوعی امتداد طرح محرک – پاسخ است. در این طرح تمایل این است که مشکلاتی را که به خاطر کسب اطلاعات ناقص یا غلط توسط فرد یا گروه در نحوه درک انسان به وجود می‌آید تشخیص بدهیم و راه حل این است که تصمیم بگیریم چه حقایق معقول تری باید به مخاطب ارائه شود. شعار این طرح این پیام است: بگذارید واقعیت‌ها خود سخن بگویند.
یا ناعیا بکسوف الشّمس و القمر بشّرت بالنّقص و التّسوید و الکدر
زین باغ مجو بهره که هر میوه که چینند بی آبی ایام مکیده است و قناعی است
تبلیغات، پیامی است که فرستنده‌اش برای دریافت پاسخ از گیرنده، با هدایت او در جهت پیشبرد اهدافی خاص، تلاش می‌کند. ما به وسیلهٔ یک مدل تبلیغاتی، از چگونگی به کار بردن ارتباطات اطلاعی و اقناعی برای رسیدن به یک ارتباطات تبلیغی، آگاه می‌شویم.
ای بزرگی که حسن رای تو را هر زمان بر من اصطناعی نوست
شد روان آن ناعی ناخوش خبر تا به نزد روضهٔ خیر البشر
نباشد لطف او را امتناعی بود ز و هر عطا و انتزاعی
میان ما و غم دوست در خروج و دخول به جان دوست اگر هیچ امتناعی هست
ز جور تو دل امتناعی ندارد به وصلت سر انتفاعی ندارد
این عزا عین سرور و این فناعین بقا شد من در این گلشن نوید از جانب باد صبایم
وصال تو وبخت فیّاضِ بیدل بلی ممکن است، امتناعی ندارد
هدف ارتباطات اقناعی باید از آلودگی‌ها پاک بوده و از خلوص بهره‌مند باشد.