ناسور

معنی کلمه ناسور در لغت نامه دهخدا

ناسور. ( ع اِ ) ریش روان. ( بحر الجواهر ). ریش که بر گوشه چشم افتد و جایگاه دیگر. ( مهذب الاسماء ). ریش روان که اکثر در حوالی ماق چشم و حوالی مقعد و بن دندان پیدا گردد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ناصور. ( معجم متن اللغة ) ( دهار ) :
پیسی و ناسورکون و گربه پای
خایه غر داری تو چون اشتردرای.رودکی.گفتند این تابوت بنی اسرائیل است ببرید به مزبله کار بنهید همچنان کردند هرکس بول بدانجا زده بود به رنج ناسور مبتلا شدی و در آن هلاک شدی. ( قصص الانبیا ص 141 ). || رگی است تباه که بعد از روانگی نایستد. ( منتهی الارب ). ریش غیرقابل علاج و جراحت عسرالعلاج و زخمی که پیوسته ریم از آن پالاید. ( ناظم الاطباء ). قرحه ای که کهن شود و میان او تهی گرددو باشد که از او رطوبتی [ بسیار ] پالاید و باشد که کمتر پالاید و لبهاء قرحه سطبر و سپید و صلب باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). || جراحتی که به نشود.جراحتی التیام ناپذیر :
درد تو جراحتی است ناسور
از زخم اجل شفات جویم.خاقانی.نمک پاش جراحتهای ناسور
ز سر تا پا نمک شیرین پرشور.وحشی.|| از عیب هائی است که در اسب بروز می کند و همان است که عامه آن را وقره گویند و آن سرخی است که در درون سم چهارپا پیدا می شود و چون آن را ببرند خون جاری شود. ( از صبح الاعشی ج 2 ص 28 ).

معنی کلمه ناسور در فرهنگ معین

(اِ. ) زخمی که آب کشیده و عفونی شده باشد.

معنی کلمه ناسور در فرهنگ عمید

۱. زخمی که آب کشیده و چرک و ورم کرده باشد.
۲. (صفت ) زخمی.

معنی کلمه ناسور در فرهنگ فارسی

زخمی که آب وچرک ا آن بیرون بیاید
(اسم ) ۱ - زخمی که در گوشه چشمبن دندان وحوالی مقعد وغیره پیداگردد.توضیح مجرای خروج مواد چرکی که بصورت منفذی از پوست و مخاط سطحی بدن بخارج سربازکرده وابتدایش ازیک کانون چرکی عمقی که در زیر انساج است سرچشمه میگیرد. در ناسورها چون کانون چرکی در عمق انساج است ممکن است درمحل خروج چرک از پوست بدن ظاهرا تورمی مشاهده نشودجراحت مطائی ناصورفیستول .

معنی کلمه ناسور در ویکی واژه

زخمی که آب کشیده و عفونی شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ناسور

نه سوخته الفت دردم نه دوایی داغم همه ناسور جدایی است جدایی
شود چون آب تیغش ساقی پیمانهٔ زخمم نوای نوش بادی از لب ناسور برخیزد
لبت که داروی در دست و مرهم دل ریش ازوست زخم دل دردمند من ناسور
زخم ناسور مرا مرهم مشک است علاج به سر خود، بکن ای زلف پریشان مددی!
زخم ناسور نماید به نظر خندهٔ گل بی تو بر روی چمن خال سفیدست سمن
در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۰، طی اجلاس سران آمریکای جنوبی ۲۰۱۰، یک بند دموکراتیک به اساسنامه افزوده شد. این اصلاحیه اتخاذ تدابیری علیه کشورهای عضو که روندهای سیاسی در آن کشور رعایت نمی‌شود را مشخص می‌کند. این بند، پس از تحولات اکوادور که به‌طور خلاصه تهدید دولت رئیس‌جمهور رافائل کورئا بود؛ مطرح و ایجاد شد. پروتکل الحاقی توسط تمام کشورهای عضو اوناسور به امضا رسید.
دل زخم دار وقصه زلف تو بر زبان آخر ز بوی مشک تو ناسور می کند
سوزن عیسی همه بندد گره لیک دمش مرهم ناسورده
از فیلم‌هایی که کلمن در آن ایفای نقش کرده‌است می‌توان به پلیس خفن (۲۰۰۷)، تیراناسور (۲۰۱۱)، بانوی آهنی (۲۰۱۱)، لاک (۲۰۱۳)، خرچنگ (۲۰۱۵)، قتل در قطار سریع‌السیر شرق (۲۰۱۷) و میچل‌ها در برابر ماشین‌ها (۲۰۲۱) اشاره کرد. او در سال ۲۰۱۸ برای نقش‌آفرینی در فیلم سوگلی مورد تحسین قرار گرفت و برایش جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. او برای فیلم پدر (۲۰۲۰) نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و برای فیلم دختر گم‌شده (۲۰۲۱) نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر زن شد.
دردرا کن دوا بپند حکیم ورنه ناسور گشت و ماند مقیم
تا از سر کوی آن صنم دور شدیم ناخن زن زخم های ناسور شدیم
ترودون حدود ۲٫۴ متر طول، ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵۰ کیلوگرم وزن داشت. ترودون‌هایی که در مناطق سردسیر قطبی واقع در آلاسکا و نزدیکی قطب شمال می‌زیستند بزرگ‌تر بودند و می‌توانستند تا ۴ متر نیز طول داشته باشند. چشمان ترودون بسیار درشت بودند و بینایی آن‌ها بسیار قدرتمند بوده و احتمالاً ترودون توانایی دید در شب را نیز داشته است. همچنین برخلاف بیشتر دایناسورهای گوشت‌خوار که دندان‌هایی شبیه چاقو اره‌ای داشتند دندان‌های ترودون برگی شکل بوده و این موضوع نشان می‌دهد که این دایناسور احتمالاً همه‌چیزخوار بوده‌است. دستان ترودون بلند و سه‌انگشتی بودند و پنجه‌های تیزی داشتند. در هر پای ترودون نیز یک پنجه داسی‌شکل کوچک قرار داشت که جانور از آن‌ها برای پاره‌کردن بدن طعمه خود استفاده می‌کرد.
چاره ناسور تسلیم است و بس خلق مرهم می نهند از اضطراب
استوریکوسور از خانوادهٔ هرراسورید به شمار می‌آید که ابتدایی‌ترین دایناسورهای راستهٔ ددپایان هستند. درازای بدن این دایناسور حدود دو متر بود و جثه‌ای لاغر داشت. وزن بدن او را ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم تخمین زده‌اند. او بر روی دو پای عقب خود راه می‌رفت و یک شکارچی سریع بود. استوریکوسور از دم دراز خود برای تغییر مسیر در هنگام دویدن استفاده می‌کرد. فک او پر از دندان‌های ریز بود که با آن از حیوانات کوچک یا تخم خزندگان بزرگ تغذیه می‌کرد.