نازک کار

معنی کلمه نازک کار در لغت نامه دهخدا

نازک کار. [ زُ ] ( ص مرکب ) در تداول بنایان ، آنکه گچ بدیوار مالد یا گل گچین و امثال آن سازد. بنائی که سفیدکاری و گچ بری کند. بنائی که تنها به گچ کاری پردازد. ( یادداشت مؤلف ). مقابل سفت کار و کلفت کار.

معنی کلمه نازک کار در فرهنگ معین

( ~ . ) (ص شغل . ) ۱ - بنایی که به دیوار گچ مالد و سفیدکاری و گچ بری کند. مق سفت کار، کلفت کار. ۲ - صنعتگری که اشیاء ظریف سازد از قبیل تخته نرد، النگو، کیف زنانه .

معنی کلمه نازک کار در فرهنگ عمید

۱. صنعتگری که کارهای ظریف انجام می دهد.
۲. آن که اشیای ظریف می سازد.
۳. استاد بنّا که روکار ساختمان و کارهای سفیدکاری و گچ بری را انجام می دهد.

معنی کلمه نازک کار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بنایی که بدیوار گچ مالد و سفید کاری و گچ بری کند مقابل سفت کار کلفت کار . ۲ - نجاری که اشیائ چوبین ظریف سازد از قبیل تخته نرد النگو کیف زنانه .

معنی کلمه نازک کار در ویکی واژه

بنایی که به دیوار گچ مالد و سفیدکاری و گچ بری کند. مق سفت کار، کلفت کار.
صنعتگری که اشیاء ظریف سازد از قبیل تخته نرد، النگو، کیف زنانه.

جملاتی از کاربرد کلمه نازک کار

بنای بقعه شامل سه بخش است و دو بخش الحاقی آن کاملاً نو ساز و فاقد هر گونه ارزش هنری است. شکل داخلی بنا نیز شش ضلعی و دارای نازک کاری است گنبد امازاده از نوع دو پوش رگ است بنا دارای تزیینات آجرکاری در میان طاق نماهای اضلاع خارجی است و در گوشه سازی‌های داخل آن نقوش گل و بته مشاهده می‌شود بنای امازاده کمال از آثار قرن نهم ه‍.ق و طرح آن در منطقه بی نظیر است.
• نازک کاری قاب (مانند قاب های صورت، قاب های وب، چارچوب درها)
این اره در نجاری برای برش صفحات فشرده و نازک کاربرد دارد و در شغل‌های دیگر، مانند لوله‌کشی و برش آهن و پرفیل یا برش صفحات پلاستیک کاربرد دارد.