نازا

معنی کلمه نازا در لغت نامه دهخدا

نازا. ( نف مرکب ) ماده هر حیوان که زاینده نباشد. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). عقیم. که نزاید. که هیچ نزاید. سترون. قسری. عاقر. ستاغ. نازاینده.

معنی کلمه نازا در فرهنگ معین

(ص فا. ) سترون ، عقیم ، مادة هر حیوانی که آبستن نشود.

معنی کلمه نازا در فرهنگ عمید

زن یا حیوان ماده که آبستن نشود، نازاینده، سترون.

معنی کلمه نازا در فرهنگ فارسی

زن یاحیوان ماده که آبستن نشود، سترون
( صفت ) ۱ - ماده هر حیوانی و انسانی که بچه نزاید سترون عقیم . ۲ - موجود زنده ای که نتواند تولید مثل نماید عقیم بسته رحم سترون بی نطفه بی زاد و ولد بی بار بی میوه .

معنی کلمه نازا در فرهنگستان زبان و ادب

[پزشکی] ← سترون 2

معنی کلمه نازا در ویکی واژه

[nāzā]
سترون، عقیم، مادة هر حیوانی که آبستن نشود.
[[]]

جملاتی از کاربرد کلمه نازا

نازان به تو باد سرفرازی تیغ تو کند به فتح بازی
اگر شما اخیراً این مقاله را به‌عنوان صفحهٔ نیازمند ترجمه برچسب زده‌اید، لطفاً عبارت{{جا:نیاز به ترجمه|صفحه=آندری نازاریو آفونسو |زبان=نامشخص |نظر= }} ~~~~را به پایین این بخش از فهرست صفحه‌های نیازمند ترجمه به فارسی بیفزایید. لطفاً
شاه ابراهیم نازان بر فراز آن بنا تن درست و دل قوی و طبع راد و روح شاد
مطابق سنت یهودی، نماز عصر را اسحاق بنیاد نهاد. این باور ریشه در باب ۲۴ از سفر پیدایش دارد: «اسحاق زمان شام بیرون رفت تا تفکر کند.» به گفته آگادا، اسحاق در اولین روز پسح متولد شد. در این روز زنان نازای دیگری نیز بچه‌دار شدند و خورشید به گونه‌ای می‌تابید که مثل آن تنها در عهد آخرالزمان دیده خواهد شد. اسحاق شباهت شدیدی به پدرش داشت تا آنان که رابطه پدر و پسری میان اینان را انکار می‌کردند و ابیملک را پدر اسحاق می‌دانستند، خاموش شوند.
ادینو نازاره فیلو در تیم‌های فوتبال فلومیننزه سابقهٔ حضور دارد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به نازار شجاع، داویت بک، قلب من در کوهساران اشاره کرد.
چو آگهیم که مستی و بی‌خرد، ما را اگرچه سخت بیازاری از تو نازاریم
چو آمد پیش او شد گش و نازان بدو گفت ای چراغ سرفرازان
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به نازارین و چهارشنبه خاکستر اشاره کرد.
دشمنت همچو شکوفه است که نازاده زمام راست اندام براندازه قدش کفن است
گشته از عشق واله و حیران همه اندر گداز و او نازان
مرا نوز نازاده از مادرم همی آتش افروختی بر سرم
پس از استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱، نازاریان اولین مدال طلای المپیک را برای این کشور کسب کرد. او در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۳ توسط فیلا به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان شناخته شد و در سال ۲۰۰۷ به عنوان عضو تالار مشاهیر فیلا انتخاب شد.
قدمت بنای آرامگاه ویس به درستی مشخص نشده‌است. اما از روی سبک معماری بنا به دوران سلجوقیان منسوب شده‌است. با این حال آرامگاه ویس نازار در قبرستانی قرار دارد که قدمتی بیشتر از دوران سلجوقی دارد و به نظر می‌رسد این محل از دورانی کهن‌تر محل دفن بوده‌است.
(نازارمت اول به معنی نیازارم ترا و نازارمت دوم به معنی ناز آورم ترا می‌باشد)
آرتور نازاریان (ارمنی: Արթուր Նազարյան؛ زادهٔ ۱۹۵۱) یک سیاستمدار و کارآفرین ارمنی‌تبار اهل لبنان است که از تاریخ ۱۹۹۸ تا تاریخ ۲۰۰۰ در کابینه سلیم الحص سمت وزیر گردشگری و محیط زیست لبنان و از تاریخ فوریه ۲۰۱۴ تا تاریخ دسامبر ۲۰۱۶ در کابینه تمام سلام سمت وزیر انرژی و آب لبنان را برعهده داشت. وی همچنین از سال ۲۰۰۹ عضو مجلس نمایندگان لبنان بود.
همه باشند پیرامنت تازان به بختت گشته هریک چون تو نازان
گر ترا خشم و آز بگذارد بر زمین موری از تو نازارد
که تا زنده ام هیچ نازارمت برم رنج و همواره ناز آرمت