نارنگی
معنی کلمه نارنگی در لغت نامه دهخدا

نارنگی

معنی کلمه نارنگی در لغت نامه دهخدا

نارنگی. [ رَ / رِ ] ( اِ ) میوه ای است از نارنج کوچکتر و شیرین تر. ( برهان قاطع ). از: «نارنگ » + «ی » نسبت ، از انواع مرکبات است.میوه نارنگی همان نارنج شیرین یا پرتقال است ولی کوچکتر و خوشبوتر از آن است و در تصرف طبیعت و پرورش آدمی مزه دیگر یافته است. ( حاشیه برهان قاطع دکتر معین ). از نارنج کوچکتر و شیرین تر و خوش طعم تر و پوست آن خوشبوتر است. ( از انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). میوه ای است از اقسام مرکبات که نارسش ترش و رسیده اش شیرین است و در هوای کم سرد مناسب با مرکبات به دست می آید. ریشه اش با نارنگ یکی است. ( فرهنگ نظام ). || ( ص نسبی ) بر وزن و معنی نارنجی است که رنگ مشهور و معروف باشد. ( برهان قاطع ). || ( حامص ) به معنی بی رنگی هم هست که عدم رنگ باشد. ( برهان قاطع ). بی رنگی و رنگ نداشتگی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نارنگی در فرهنگ معین

( ر )(اِ. ) درخت است پایا از تیرة مرکبات با میوة کروی و معطر.

معنی کلمه نارنگی در فرهنگ عمید

میوه ای از نوع مرکبات، کوچک تر از نارنج، خوش طعم و شیرین که پوست آن به راحتی کنده می شود. درخت این گیاه از درخت نارنج و پرتقال کوچک تراست و تخم آن کاشته می شود.

معنی کلمه نارنگی در فرهنگ فارسی

رنگ نداشتن بی رنگی .

معنی کلمه نارنگی در دانشنامه عمومی

خوت پرتقال
( نام علمی: Citrus tangerina ) ( در فارسی ایران: کینو ) میوه ای از تیره مرکبات است. نارنگی نسبت به پرتقال کوچک تر است، و مزهٔ ترش و شیرین تری دارد.
در پزشکی سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می دانند و برای آن خواصی چون «مفرح قلب، رافع خفقان، صفرابُر و فرونشاننده لهیب معده و کبد» نام می برند. این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت ماهیچه ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی مؤثر است.
یکی از قدیمی ترین انواع نارنگی موسوم به Dancy Tangerine در اواخر قرن نوزدهم در فلوریدای آمریکا کشت می شده است. امروزه نارنگی در کشورهای تولیدکنندهٔ مرکبات مانند چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن و ایران تولید می شود.
نارنگی میوه پاییز و زمستان و دارای ویتامین های A, B1، B2، C پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم است. نارنگی به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.
کشور چین به تنهایی ۵۹ درصد از محصول نارنگی جهان را تولید می کند
نارنگی (رنگ). رنگ نارنگی که از نام میوه گرفته شده، یک رنگ نارنجی است.
یکی از iMacهای اولیه با طعم میوه که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، iMac Tangerine ( به دلیل وجود شرکت رقیب Orange Micro، اپل نمی توانست آن را «نارنجی» بنامد ) .

معنی کلمه نارنگی در ویکی واژه

mandarino
درخت است پایا از تیرة مرکبات با میوة کروی و معطر.

جملاتی از کاربرد کلمه نارنگی

چو بی‌ارز را نام دادیم و ارز کنارنگی و پیل و مردان و مرز
اگر خورشید رأی تو کشد بر کوه تیغ کین رخ لعلش درون کان شود از بیم نارنگی
جهاندار و کنارنگی که ذات بی‌زوال او قوام نه عرض یعنی که نه افلاک را جوهر
از شفق گلگونه ای درکار نبود صبح را گرنباشد دست سیمین ازحنارنگین چه باک؟
چو خلق یوسف رویت تتق براندازد ترنج و دست ببرد جهان نارنگی
اندرو واتسون، ۱۸ محصول جدید را نام می‌برد که مسلمین به اروپا وارد کردند از قبیل نارنج، لیمو، نارنگی، نیشکر، پنبه، برنج و انبه که کشت آن‌ها بسیار به سود دهی و گسترش کشاورزی اروپا کمک کرد.
سرخ روئی قبه اخضر ز همنامی شاه از همه پیدا چو نارنگی میان ضمیران
از رنگ زمانه و ز نیرنگ خسان غصه چه خوری بنوش از این نارنگی
مگر نی ‌این‌ همان‌ گیتی ‌کنارنگی که خصمش را هزیمت از دیار روس تا مرز کلوران شد
خوردیم بیاد غم رویت اما نارنگی نیست بلکه نیرنگستی
به دیدار پیران و فرهنگیان بزرگان که‌اَند از کنارنگیان