نارنجستان

معنی کلمه نارنجستان در لغت نامه دهخدا

نارنجستان. [ رَ / رِ ج ِ ] ( اِ مرکب )جائی که در آن درخت نارنج و دیگر مرکبات را عمل آورند. ( ناظم الاطباء ). باغهای سرپوشیده به شیشه که در سردسیر برای درختان مرکبات دارند. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نارنجستان در فرهنگ عمید

۱. جایی که درخت نارنج بسیار باشد.
۲. گل خانه ای که در زمستان گلدان های نارنج را در آنجا نگهداری می کنند.

معنی کلمه نارنجستان در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - جایی که در آن درخت نارنج و مرکبات را عمل آورند باغ سر پوشیده بشیشه که در سردسیر به درختان مرکبات اختصاص دهند .

معنی کلمه نارنجستان در دانشنامه آزاد فارسی

نارنجستان قوام، شیراز
حیاطی در خانه های سنّتی بزرگ ایرانی، به ویژه برای نگهداری درختان مرکّبات. در زمستان، برحسب ضرورت روی آن را با پوشش های پارچه ای می پوشاندند. این فضا اغلب حوض کوچکی را دربر می گرفته است، که در باغچه های چهار طرفِ آن درختان مرکبات، همچون نارنج و بالنگ، می کاشته اند؛ نارنجستان قوام در شیراز نمونۀ گزیده ای از این نوع حیاط از قرن ۱۳قاست.

جملاتی از کاربرد کلمه نارنجستان

این آتشدان در سال ۱۳۶۵ در هنگام تعمیر و گسترش صحن امامزاده‌ای به نام امامزاده ابراهیم در نزدیکی نصرآباد در ۱۰ کیلومتری شرق شیراز کشف گردید و به نارنجستان قوام منتقل شد. نام و تصویر اردشیر بابکان، شاپور یکم، بهنام، اسپیز و ابنون بر این آتشدان موجود است. در بالای این تصاویر کتیبه‌ای حلقه‌وار در سه سطر در دور ستون کنده شده‌است و موضوع آن بنای آتشگاه به یادبود پیروزی شاپور یکم است. این آتشدان در سال سوم سلطنت شاپور ساخته شده‌است.
اغلب نقاشی‌های زمینه سقف ایوان باغ نارنجستان قوام از ساختمان‌های دوره قاجار در شیراز توسط آقا لطفعلی شیرازی انجام گرفته‌است. آثار ارزشمند او هم‌اکنون زینت بخش خانه‌ها و موزه‌های ایران و جهان است.
نَکهت باغ گل و نُزهت نارنجستان از نسیمم بنوازند مشام ای شیراز